Theflowersellingboy

Ahad, 27 Mac 2011

Kayuhan Ke Bukit Hantu .........14

Aku telah diberi cuti rehat selama dua hari oleh doktor akibat serangan gaut yang membuatkan Aku tidak mampu berjalan kerana kaki yang bengkak dan sakit yang amat bisa sekali.  Ini adalah gara-gara makan sup ekor semasa makan malam bersama Dosmy beberapa hari yang lalu di KL. Aku berjanji pada diri sendiri tidak akan menyentuh sup ekor itu lagi. Melainkan sup ayam dan ikan, sup makanan laut yang lain dan daging, aku tidak akan mahu menyentuhnya lagi. Ini janji Aku. Taubat.

Hari ini, hari Sabtu Aku mula kerja. Sebaik saja Aku meletakkan punggung ku diatas kerusi, Fahmi mengetuk pintu minta izin untuk masuk, memberi salam dan  berdiri dihadapan meja ku. Aku memandang tepat pada Fahmi. Beliau tunduk kemudian mengangkat mukanya semula hendak memberi tahu sesuatu. Aku menunggu apa berita yang hendak dipersampaikan. "Dah ok tuan aji?" Aku tidak menjawab tetapi senyum saja sebagai ganti kepada 'sudah ok, tidak sakit lagi', sambil memandang ke bawah, ke kaki ku.  " En. Subra dan Deva nak jumpa tuan aji", Fahmi memcah kesunyian sesaat dua tadi. "Apa hal? Tanya ku pantas. "Saya pun tak pasti. Agaknya pasal surat takziah tu". Aku diam saja tidak segera untuk menyatakan sesuatu.Bagi ku surat takziah yang dinyatakan oleh Fahmi itu, telah tidak timbul lagi kerana Aku telah meminta Deva untuk tandatangan, dan beliau setuju walau pun macam ada sedikit keberatan berbuat demikian.Yang mula menguasai fikiran ku sebaik saja Fahmi menyebut perkataan surat ialah surat yang ditunjukkan oleh Hamid di KL dulu.

"Boleh mereka jumpa  tuan aji?" Tanya Fahmi apabila tiada jawapan dari ku . Aku memandang tepat pada wajah Fahmi membuatkan beliau tunduk semula. Takut agaknya Aku naik angin. "Surat itu En Deva dah hantarkan?" Tanya ku. "Hari itu juga hantar", jawab Fahmi segera"."Apa hal nak jumpa saya?" Aku ulang tanya lagi seolah-olah kedua pegawai ini tidak pernah jumpa Aku sebelum ini, pada hal mereka boleh berjumpa bila-bila masa tanpa banyak soalan dari ku. Fahmi nampaknya semacam tidak percaya dengan sikap ku pada hari ini. Mukanya berkerut.Nak marah tak boleh. Beliau berhadapan dengan bos. Mesti taat.
Dia pun tidak diberitahu tujuan kedua-dua pegawai itu nak berjumpa Aku. Agaknya Fahmi menyesal membuat andaian mengenai surat takziah itu.

"Ok lah", jawab ku untuk menceriakan semula wajah Fahmi yang berkerut itu. Beliau segera melangkah keluar .

Dalam beberapa minit berselang, Subra dan Deva masuk "Selamat pagi tuan aji", ucap Subra. Mereka berdua berdiri dihadapan meja ku. "Pagi", aku menjawab pendek dan mempersilakan mereka duduk. "Tuan aji, ada sedikit miscommunication tentang En.Langgi", Subra memulakan cerita. Mata ku memandang tepat pada wajah Subra. Subra tunduk dan mengangkat mukanya semula dan menoleh kearah Deva yang duduk disebelah kanannya seolah-olah mahu minta sokongan. Aku diam saja, menunggu kata-kata yang hendak dikeluarkan oleh Subra. "Sebenarnya memang ibu mertua Langgi meninggal dunia. Tapi ibu kepada bekas isterinya yang telah meninggal dunia. Jadi dia beri tahu saya . Saya dah lama kenal En Langgi. En. Deva mungkin tidak berapa biasa dengan En Langgi", terang Subra. "Sebab itu bila En Deva talipon dia, dia kata tak ada kematian. Maksud dia ibu kepada isterinya yang ada sekarang", sambong Subra lagi sambil memandang Deva yang mengangguk-angguk kepala tanda setuju. "Saya minta maaflah kerana tidak maklumkan dengan tepat berita yang saya terima," Subra mengharapkan supaya Aku tidak salah anggap mengatakan beliau cuba memberi maklumat yang salah. Beliau memandang Deva. "Surat takziah saya dah hantar. En Langgi ucapkan terima kasih", Deva memaklumkan. 
 
Aku diam saja. Aku menyandarkan badan ku pada kerusi  sambil merenung wajah Subra dan Deva bergilir-gilir untuk mencari sesuatu jawapan dan kepastian. Otak ku berlegar-legar memikirkan hubungan diantara Subra dan Langgi. Mengikut Rimba dan Dosmy mereka adala kawan baik. Tapi kenapa Subra marah sangat dengan  Langgi seperti yang dinyatakan dalam perjumpaan minggu lepas. Adakah Subra berlakun? Kalau beliau main silap mata dan jika Aku terpengaruh dengannya sudah tentu boleh menyusahkan Langgi. Sebaliknya tak mungkin Rimba dan Dosmy membohongi Aku. Lagi pun maklumat Rimba dan Dosmy tidak bercanggah.

"Awak partner golf Langgi ke?" Aku memandang pada Subra. Subra nampaknya macam serba salah " Ya, tuan aji", jawabnya perlahan. "Tapi kadang-kadang tidak juga" , Sambung Subra. "Kenapa awak marah sangat dengan dia?" Tanya ku. Muka Subra berubah walaupun tidak nampak pucatnya. Beliau menoleh pada Deva dan kemudian tunduk. "Kenapa?" Tanya ku lagi tapi suara tidaklah tinggi walaupun mendesak. "Walau pun kawan tapi kerja tetap kerja. Kalau tak betul saya cakap tak betul", jelas Subra walaupun beliau tidak dapat menyorok rasa kurang selesa dengan pertanyaan ku itu. "Betul ke dia ada banyak syarikat?" Tanya ku lagi. Kali ini mata Subra menjadi terbeliak, terbuka luas. Terperanjat dengan soalan yang baru Aku kemukakan. "Saya tak tahu tuan aji", jelas Subra. "Kalau ada tender banyak syarikat dia masuk. Betul ke?" Subra kaku untuk berkata. "Ok tak apalah. Senarai yang saya minta dulu, tolong beri pada saya hari selasa nanti", Aku sengaja  ubah tajuk untuk mengurangkan kerisauan kedua-dua pegawai itu terutama Subra. Aku harap senarai yang akan diberikan nanti akan menjawab bebeapa persoalan yang ada di otak kepala ku.

Mereka minta izin untuk balik ke tempat kerja masing-masing dan Aku pula sedang memikirkan surat yang ditunjukkan oleh kawan ku Hamid semasa mesyuarat di KL beberapa hari yang lepas. Adakah apa-apa kaitan dengan maklumat yang telah diperolrhi pada hari ini. Ya,  Aku menunggu senarai yang  akan diberikan pada hari Selasa nanti. Mungkin akan lebeh membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan