Theflowersellingboy

Selasa, 22 Mac 2011

Kayuhan Ke Bukit Hantu ........13

Setelah bersarapan pagi di restoran hotel, Aku mengambil teksi untuk ke Ibupejabat dimana mesyuarat akan diadakan. Perjalanan mengambil masa 15 minit saja, itu pun disebabkan kesesakan lalulintas. Aku sampai  tepat pada pukul 8 pagi. Masih ada banyak  masa sebelum perjumpaan ku dengan ketua ku yang dijadualkan pada 8.30 pagi. Masa yang ada ini Aku mesti menfaatkan sepenuhnya kerana  bukan selalu Aku ke KL bagi tujuan tugas rasmi. Teringat Aku kawan ku Hamid, Timbalan kepada Ketua ku. Aku mahu menjumpainya , sekurang-kurangnya dapat  maklumat-maklumat dan perkembangan terbaru yang Aku belum tahu.

Hamid ada didalam biliknya sedang bercakap talipon dengan seseorang. Itulah yang dimaklumkan oleh pembantunya setelah Aku menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan bosnya itu. Beliau mempersilakan Aku untuk masuk ke bilik menunggu sementara bosnya sedang bercakap talipon. Tidak sampai satu minit pembantu Hamid masuk dan mempersilakan Aku untuk berjumpa dengan Hamid.

"Assalamualaikum", Aku memberi salam dan menghulurkan tangan . "Salam" jawab Hamid ringkas sambil menyambut tangan ku. "Apa khabar orang Sabah? Semuanya ok ke?" Tanya Hamid dan mempersilakan Aku duduk disofa  bersetentangan dengan mejanya. Beliau duduk disebelah ku. "Cantik bilik", Aku memuji bilik Hamid sebagai  permulaan bicara. "You nak jumpa bos ke? Nanti kita pergi sama. Aku pun ada hal nak bincang. Hal Sabah pun ada", Kata-kata Hamid membuatkan muka ku terangkat sedikit dan memandang terus ke mukanya. "Apa hal Sabah tu. Yang baik atau yang tak baik?" Aku mahu tahu dari Hamid. Otak ku mula berlegar-legar memikirkan apakah agaknya perkara yang berkaitan dengan Sabah. 'Mesti ada kena mengena dengan organisasi ku', bisik ku cuba meneka. Hamid menghulurkan kepada ku sekeping envelop berwarna putih. "Bacalah" , katanya.

Aku segera mengambil envelop yang dihulur itu dan mengeluarkan isi kandungan, tiga  helai kertas bertulis tangan. Mataku segera menangkap tajuk yang ditulis dengan huruf besar: PERASUAH BARU DATANG. Aku terus membaca surat itu untuk mengetahui siapa kah yang dikatakan perasuah baru datang itu. Berapa banyak yang telah diambil. Rasuah tentang apa. Tender? Projek? Mataku meneliti setiap perkataan dan ayat yang ditulis.

"Kau percaya?" Tanya ku setelah habis membaca isi kandungan surat yang tidak beralamat tetapi ada nama dan tanda tangan. Aku tidak pasti samada nama yang sebenar atau sebaliknya.Hamid masih lagi tidak memberi jawapan. Aku agak kecewa dengan sikap Hamid  itu seolah-olah apa yang dinyatakan dalam surat itu ada kebenaran. "Kau ingat Aku bodoh ke", Hamid mula bersuara. Mukanya seperti biasa, selamba saja.. "Semua orang boleh kata macam-macam. Beri lah bukti. Buat laporan", suara Hamid jelas dan sedikit tinggi. "Aku pun kena", beliau memberi maklum apa yang telah berlaku keatas dirinya. "Siapa punya kerja ni. Detail sungguh tender-tender yang disebutkan. Tapi tak ada pula tentang nama penender yang dapat ", Aku cuba membawa Hamid untuk sama berfikir. "Ahh you jangan risaulah. Tapi Aku rasa kau kena berhati-hati", nasihat Hamid. "Bos dah tahu ke?" Tanya ku . "Sudah.   Tapi dia minta Aku beri tau kau supaya berhati-hati". "Bila kau terima surat ini? Tanya ku. "Sabtu lepas', jawab Hamid ringkas.

Setelah Aku menyedari 5 minit ke pukul 8.30 pagi, Aku mengingatkan Hamid tentang  perjumpaan dengan  bos di tingkat 14.  Kami bingkas bangun dan berjalan menuju lif tanpa seorang pun berkata-kata.

Bos menjawab salam sebaik saja Hamid memberi salam dan mempersilakan kami duduk. Aku duduk bersebelahan Hamid mengadap bos. "Apa macam Sabah. Ok ke?, Sapaan bos sama saja dengan sapaan Hamid. "Alhamdulillah. Semua ok", Jawab ku. Tetapi  otak ku mula berfikir yang bukan-bukan. Mungkin ada makna yang tersirat dari sapaan itu. "Mid you dah bagi tau", bos memandang Hamid. "Sudah Dato'", jawab Hamid segera.

Bos memandang tepat pada ku dan Aku membalas dengan pandangan yang sama. Aku ingin tahu apakah pendirian dan sikap bos terhadap surat yang telah ku baca tadi. "You ni baru tiga bulan lebeh di Sabah, kan. Ada buat perubahan ke?" Tanya bos. Aku mengangguk mengesahkan tempoh masa Aku di Sabah, tapi Aku hendak tahu apa yang dimaksudkan 'ada buat perubahan' itu. "Maaf Dato', "Apa maksud buat perubahan tu?"
Bos tidak terus menjawab tapi meminta Hamid memberikan kepadanya surat yang berkaitan. Beliau membaca  surat tersebut. "Sebab saya baca ni , macam ada perasaan tak puas hati", bos memberi analisisnya mengenai kandungan surat itu."Saya rasa surat ni bukan dari kontraktor", sambungnya lagi memberi pandangannya. "Macam mana pun you kena berhati-hati", kata bos yang terus bangun dengan  mengingatkan kami akan mesyuarat  pada jam 9 di Bilik Mesyuarat Utama ditingkat yang sama. Kami pun turut bangun untuk menuju ke bilik mesyuarat.Aku melangkah dengan penuh yakin dan merasa lega diatas  nasihat bos tadi Aku anggap nasihat itu sebagai satu isyarat bahawa beliau tidak percaya isi kandungan surat tersebut.

Berbagai perkara telah dibincang dalam mesyuarat termasuklah tanggungjawab setiap pegawai untuk mempertingkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan dengan membentuk semangat kerja berpasukan dan meningkatkan ilmu pengetahuan. Aku tersenyum riang sebaik saja  mesyuarat ditamatkan pada pukul 12.30 tengah hari.

Oleh kerana terlalu gembira Aku mengajak Hamid makan tengah hari di restoran hotel penginapan ku. Hamid menerima ajakan ku.  Hamid dan Aku menuju ke kereta Hamid yang diletakkan di ruang letak kereta yang berdekatan. Kami bergerak untuk menikmati makan tengah hari.

Sebelum Hamid balik semula ke pejabat, Aku mengucapkan terima kasih kepadanya kerana telah memaklumkan mengenai surat tersebut dan juga atas nasihatnya untuk Aku sentiasa berhati-hati. Aku naik keatas ke bilik ku.

Aku menunaikan solat jamak awal. Setelah selesai Aku bersiap untuk berjumpa dengan seorang kawan di sebuah organisasi yang ada juga kaitan dengan kerja ku. Jam di tangan menunjukkan hampir 2.30 petang. Ketika hendak melangkah keluar Aku mendapat panggilan talipon dari Fahmi. "Tuan aji, surat takziah ni siapa nak tanda tangan? Pegawai lain boleh ke? Tanya Fahmi tentang surat takziah yang ditujukan kepada Langgi diatas kematian ibu mertuanya. "Minta Subra tanda tangan bagi pihak organisasi", Aku mengarahkan Fahmi kerana Subra ialah pegawai yang terkanan. "Tapi En. Subra mesyuarat di luar. En. Deva boleh ke?" Fahmi memberi tahu dan mencadangkan pengganti  Subra. "Ok" kataku.

Aku sampai di bangunan pejabat kawan ku itu pada pukul 3.05 petang. Pejabat beliau berada di tingkat 5. Aku berjumpa dengan penyambut tetamu dan menyatakan untuk berjumpa dengan kawan ku itu. "En. Liu terpaksa balik. Pukul 2.15 tadi . Isterinya kemalangan", penyambut tetamu memaklumkan kejadian yang malang itu.  "Macam mana isterinya?" Aku bertanya segera. "Entah lah saya pun tak tau", jawab penyambut tetamu. Aku kecewa tidak dapat menemui kawan ku ini. Aku buat keputusan untuk balik ke hotel.

Aku sampai di bilik hotel pukul 3.40 petang. Aku berbaring diatas katil sambil mengingati kejadian yang menimpa keatas isteri Liu yang menyebabkan Aku tidak dapat berjumpa dengannya. Ada sedikit rasa kekecewaan dihati ku . Tetapi perkara yang hendak ku uruskan itu boleh juga di bereskan dengan cara mengutus surat. Cuma , sementara Aku di sini lebeh baik diambil kesempatan untuk menguruskannya  secara bersemuka..

Deringan talipon memaksa Aku bangun. Fahmi dari Kota Kinabalu sekali lagi menghubungi ku."Tuan aji, En. Deva tak mahu tanda tangan. Dia dah talipon En.Langgi. Ibu mertuanya tak mati" Fahmi memaklumkan kepada ku. Aku amat terkejut sekali sebab ini soal kematian tak kan maklumat Subra tak betul. "Kan ke Subra beri tahu ......" tidak sempat Aku menghabiskan ayat ku Fahmi menyampuk, "Betul tuan aji. Saya didepan EnDeva masa ni",Fahmi mengesahkan kata-katanya . "Beri talipon pada En Deva", Aku mengarah Fahmi. "Selamat petang tuan aji. Berita tu tidak betul. Mungkin ada slah faham", kata Deva. "Tak apalah, tapi awak tanda tangan surat itu", perintahku tegas. "Tapi ....", aku segera memotong kata-kata Deva, "Awak tanda tangan saja. Saya yang bertanggungjawab" , suaraku agak keras. "Ok ok tuan aji", Deva terpaksa bersetuju. "Terima kasih ",Aku meletakkan gagang talipon.

"Perkara mati pun ada orang nak main-main" bebelku terus baring dengan perasaan marah menguasai diri ku. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan