Theflowersellingboy

Sabtu, 16 April 2011

Yang Mana Satu Pilihan Kalbu

Jam 8 malam 16 April 2011 hari Sabtu duduk diatas sofa menghadapi tv, Aku terpaksa membuat pilihan program yang mana satu perlu ditonton dan dikuti. Keputusan pilihanraya DUN Sarawak atau Perlawanan Tenis Monte Carlo? Biasanya dihari yang lain Aku  hanya tonton program sukan saja, program  yang lain telah lama  Aku ucapkan 'bye'  'bye' kerana tidak menarik dan terlalu membosankan, tak kisahlah kalau waktu tayangan dikategorikan sebagai waktu perdana. Banyak yang tidak menarik dan membosankan tidak kurang juga yang meloyokan tekak dan buat dosa kering saja kalau menontonnya.

Tapi kali ini berlainan sekali. Ini perkara penting, hal politik negara. Aku perlu ambil tahu walaupun hal rakyat Sarawak . Rakyat Sarawak adalah sebahagian dari rakyat Malaysia. Susah dan senang mereka Aku wajar ambil tahu walau pun tidak dapat membantu. Siapa yang menang dan parti mana yang berjaya menubuh Kerajaan. Ini penting. Ada kah parti yang sama kekal terus mentadbir, dan jika kekal adakah majoriti bertambah atau menurun? Adakah parti yang baru yang memanggil diri mereka sebagai Pakatan Rakyat menang? Setakat mana menangnya itu?  Aku perlu ambil tahu.

Tapi malam ini ada tenis. Nadal, pemain yang Aku minat bermain dalam separuh akhir. Ini juga terlalu penting bagi Aku. Ya, kita bolih tengok ulang tayang. Tapi bagi Aku tidak menimbulkan keseronokan, sebab dah tahu keputusan. Keputusan pilihanraya, bagaimana? Yang ini tahu kemudian pun tidak meninggalkan apa-apa kesan, sebab mereka, orang Sarawak telah buat keputusan. Terimalah saja keputusan mereka.

Jadi Aku telah buat keputusan yang mana satu pilihan kalbu: Tenis Monte Carlo- Nadal lawan Murray. Aku sokong Nadal. Jangan buruk sangka mengatakan Nadal beri Aku gula-gula seperti dalam pilihanraya. Tidak. Tidak sama sekali.

Tahniah kepada Nadal dengan doa dan harapan dari Aku anda berjaya.

Tahniah kepada calun yang menang dan parti yang bakal menubuh Kerajaan Sarawak dengan pesanan jangan lupa janji dan berkhidmatlah untuk kesejahteraan rakyat Sarawak.

Calun dan parti yang kalah pula Aku mengharapkan berlapang dada dan teruskan perjuangan jika anda percaya perjuangan anda itu untuk kesejahteraan rakyat Sarawak. Cuma kali ini anda belum diberi kesempatan.

Apa pun menonton NADAL PLIHAN KALBU.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan