Theflowersellingboy

Ahad, 17 April 2011

Bertuahnya Badan Sayang Si Kelisa

Hari in Aku ke KL untuk menghadiri majlis perkahwinan anak sepupuku di Dewan Komuniti Taman Ibukota KL. Bertolak jam 11 pagi. Sampai di Jalan Chan Sow Lin mengarah ke bulatan Kg. Pandan waktu pukul 12.38 tengah hari terdengar bunyi siren dari arah belakang. Aku menjangkakan siren dari kereta ambulan untuk membawa pesakit ke IJN maka semua kereta mencari ruang ketepi dan berhenti untuk meberi jalan kepada "ambulan' yang ku sangkakan itu. Tetapi apabila didapati motor polis trafik meluncur laju mengarah kenderaan ketepi dan berhenti, barulah Aku tahu bahawa itu nukan kereta ambulan memohon ruang untuk lalu.

Aku dan pemandu lain semuanya ketepi dan berhenti seperti yang diarah oleh polis trafik yang bermotor laju itu. Kemudian diikuti oleh beberapa buah kereta lagi termasuk kereta polis meluncur laju. Kemudian sebuah kereta meluncur laju, Aku tidak tahu jenama apa, number pendaftaran pun Aku rasa tak ada. Yang sempat Aku baca huruf  TM... Takkan kereta CEO TM? Tapi tak kisah lah.

Yang Aku kisahkan ialah luncurannya sungguh laju. Mungkin ada urusan penting yang perlu dibereskan. Bertuahnya badan.

Aku mula berangan-angan nak jadi macam itu. Duduk tersandar dibelakang, pandang kiri kanan sambil tersenyum melihat pemandu-pemandu lain ketepi dan berhenti, dan ada yang nampaknya macam panik terkial-kial mencari ruang untuk ketepi, tambah-tambah lagi dikerah oleh polis trafik yang meluncur laju mendahuluiku..

Macam mana caranya nak jadi macam tu. Mesti jadi menteri baru boleh dapat khidmat seperti itu. Tapi kena masuk politik dan bertanding. Mesti menang. Parti pun mesti menang. Yang terbaik menang semua atau menang kawasan yang terbanyak. Mesti dipilih untuk jadi menteri. Kalau dipilh barulah Aku dapat tersandar dibelakang tempat duduk kereta. Hisap paip walaupun Aku tak suka. Mesti bergaya. Aku tersenyum macam orang gila. Syok tak tentu hala.

Kereta dibelakang bunyikan hon. Aku tersentak. Oooh Aku berangan-angan, rupanya. Kereta Kelisaku pun meluncur juga tapi lambat juga Aku tiba di Dewan Komuniti  Taman Ibukota.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan