Theflowersellingboy

Rabu, 29 Mei 2013

Klinik dan Hospital Kerajaan Yang sentiasa Sibuk Memanjang

Pagi lagi telah berada di sebuah klinik kerajaan. Darah emak perlu diambil sebagai satu dari rutin rawatan. Terlalu ramai yang datang untuk mendapatkan rawatan. Saya menganggarkan tidak kurang dari 200 orang pada jam 9.30 pagi itu.

Sementara emak menunggu giliran untuk dipanggil, saya membaca apa-apa saja notis dan tulisan yang dipamirkan dibahagian dalam klinik itu termasuk aku janji pihak klinik memberikan perkhidmatan yang terbaik.

Saya mahu tahu berapa bilangan doktor yang ada. Tapi saya tidak bertanya dengan pekerja klinik. Saya hanya pergi ke garaj kereta. Ada sebanyak 5 garaj kereta dikhaskan untuk pegawai perubatan. Saya tafsirkan pegawai perubatan itu sebagai doktor. Ertinya ada 5 doktor yang berkhidmat.

Maknanya pada waktu 9 pagi itu nisbah doktor dan pesakit ialah 1 doktor 40 pesakit. Kalau satu pesakit memerlukan rawatan 10 minit, jumlah 200 pesakit, masa yang diambil 2000 minit (33 jam). Seorang doktor akan menggunakan masa sebanyak 6 jam lebih. Ini bilangan pesakit pada pukul 9 pagi. Selepas itu bilangannya mungkin bertambah.

Masa bekerja hanya dari 8 pagi sampai 5 petang (8 jam). Tak cukup masa nampaknya doktor-doktor itu untuk merawat pesakit. Mungkin tempoh merawat dikurangkan kepada 5 minit. Itupun  saya rasa tak cukup masa untuk satu rawatan yang berkualiti. 

Jadi macam mana? Mungkin ada pesakit yang tidak dapat diberi rawatan pada hari ini. Atau mungkin doktor-doktor dan pekerja klinik itu akan meneruskan kerja melewati tempoh kerja biasa.

Mungkin hanya pada hari ini saja yang sibuk.

Bagaimanapun keadaan seperti ini bukan perkara yang asing lagi di klinik atau di hospital kerajaan. Dimana-mana pun sama.

Kesedaran rakyat untuk mendapat perkhidmatan kesihatan telah bertambah. Kerajaan juga telah menambahbaik perkhidmatan ini. Tapi penambahbaikkan itu nampaknya tidak sepadan dengan keperluan rawatan yang semakin bertambah. Doktor dan kakitangan yang berkaitan masih lagi berkurangan.

Orang tak minat jadi doktor ke?
Tak minat jadi pembantu perubatan?
Tak minat jadi jururawat?

Mungkin juga perlu dilihat skim perkhidmatan mereka ini. Gaji, elaun, dah kemudahan-kemudahan yang mereka perolehi. Mungkin kurang menarik?

Apa pun, suasana di klinik tadi adalah satu perkara yang biasa dimana-mana dikilinik dan hospital kerajaan. Sibuk memanjang. 

Bagaimana dengan kualiti perkhidmatan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan