Theflowersellingboy

Jumaat, 24 Mei 2013

Jangan Dihairankan: Bersyukur sajalah.

Tamrin membuat kenyataan seperti yang dilaporkan dalam beberapa blog yang membawa maksud bahawa beliau ditangkap adalah kerana beliau bukan orang UMNO. Dulu masa UMNO walaupun beliau ada buat jahat, polis tak tangkap. Keluar UMNO dan bertaubat (buat baik) kena tangkap pula.
 
Hairan tak?
 
Mungkin bagi Tamrin ini satu finomina baru. Finomina yang baru beliau sedar atau tahu setelah keluar dari UMNO.
 
Saya tidak hairan. Dan ramai lagi orang lain tidak hairan. Perkara ini telah lama berlaku semenjak dulu dan kini. 
 
Selama-lamanya? Soalan bagi melengkapan kata-kata keramat UMNO- Dulu Kini dan Selama-lamanya.
 
Nampak gaya tanda-tanda itu lebih berat ke arah itu kecuali....
 
Kecuali kerajaan sekarang berani melakukan perubahan. Bukan cakap saja atau cakap lain buat lain. Najib kata nak hapuskan Akta Hasutan yang menjadi asas tangkapan keatas Tamrin ,Tian Chua, Haris Ibrahim dan aktivis pelajar Adam Adli. Tapi tidak juga dimansuhkan. Masih berkuatkuasa.
 
Akta masih berkuatkuasa. Polis menjalankan tugas. Jika ada mana-mana pihak yang ditafsirkan melakukan kesalahan menurut Akta tersebut sudah tentu menjadi tanggungjawab polis untuk menguatkuasakan undang-undang tersebut. Kalau tidak polis tidak menjalankan tanggungjawab seperti yang sepatutnya.
 
Tapi kenyataan Tamrin yang meluahkan rasa kehairanannya itu perlu juga dijawab oleh Polis jika polis memegang prinsip menjalankan tugas  menurut yang diperuntukkan oleh undang-undang.
 
Sebahagian besar rakyat memang sudah tahu atau sudah biasa dengan apa yang dihairankan oleh Tamrin. Tapi sebagai orang yang telah ditangkap dan telahpun menzahirkan rasa hairannya itu akan cara polis menjalankan penguatkuasaan, mempunyai hak untuk diberi tahu mengapa begitu caranya polis menjalankan tugas.
 
Jika kerajaan yang ada sekarang masih lagi meneruskan cara lamanya dan terus menggigit dengan ketapan gigi yang lebih kuat saya rasa kehairanan Tamrin itu akan berterusan. Dan selepas itu jika ditakdirkan Tamrin atau sesiapa saja ( tidak termasuk pemimpin kerajaan yang berkuasa) ditangkap atas dakwaan yang serupa, Tamrin akan tidak merasa hairan lagi, sudah menjadi perkara biasa.
 
Kecuali.....
 
Jika kerajaan yang ada mempunyai kepimpinan yang baru yang mempunyai keberanian politik untuk berubah.
 
Kecuali...
 
Jika kerajaan yang ada diganti dengan kerajaan baru melalui proses demokrasi yang aman tanpa penipuan.
 
Selain dari kehairanan, kenyataan Tamrin itu nampaknya mengesahkan apa yang dipercayai  ramai, kecuali orang UMNO, bahawa unsur-unsur jahat ini adalah sesuatu yang biasa dalam tindak laku dan perangai UMNO.  Seolah-olah mengatakan bahawa 'kalau nak bebas buat jahat, jadilah ahli UMNO. Dan lebih baik lagi jadi pemimpin UMNO'.

'Bebas buat jahat' itu bermaksud bahawa pihak yang berkuasa tidak akan mengambil tindakan keatas perbuatan jahat mereka itu. Itulah yang disahkan oleh Tamrin seorang bekas ahli UMNO yang juga bekas ahli parlimen Batu Berendam Melaka, anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri.

Lihat siapa Tamrin ketika itu. Dia kata dia buat jahat, tapi polis tak tangkap ketika itu. Sekarang, sebagai ahli PAS, dah bertaubat pula, kena tangkap atas alasan menghasut.

Saya harap Tamrin tidak berubah hati pula untuk masuk UMNO semula bagi menikmati kebebasan buat jahat tanpa diambil tindakan.
 
Tapi benarkah dakwaan Tamrin itu? Bukankah kenyataan itu semata-mata untuk memburuk-burukkan UMNO kerana beliau kecewa untuk mendapat sesuatu.
 
Pertanyaan saya itu bukanlah atas dasar sangka buruk. Tapi perlukan kepastian supaya orang tidak keliru. Tamrin wajar tunjuk bukti. 
 
Ada bukti ke?
 
Kata-kata Ibrahim Ali yang didakwa setengah pihak sebagai menghasut perasaan benci antara kaum tidak boleh dijadikan alasan kerana Ibrahim Ali bukan ahli UMNO.
 
Kata-kata Zulkifli Nordin yang juga didakwa membawa unsur hasutan, tidak juga boleh disandarkan kerana beliau bukan ahli UMNO. Mungkin sudah jadi kot sekarang ni.
 
Jadi kata-kata dari siapa atau pihak mana yang ada kaitan dengan UMNO yang Tamrin boleh sandarkan sebagai berunsur hasutan?
 
Kata-kata Dr. Mahathir?
Kenyataan-kenyataan dalam Utusan Malaysia?
 
Kalau Tamrin kata kata-kata dan kenyataan Dr. Mahathir dan kenyataan Utusan Malaysia sebagai ada unsur hasutan, boleh ke orang percaya?
 
Yang jelas Dr. Mahathir masih bebas dari dakwaan itu.
 
Yang jelas Utusan pun serupa seperti Dr. Mahathir, masih lepas dari dakwaan.
 
Sudah tentu Tamrin hairan. Saya tidak hairan. Ramai orang juga tidak hairan.
 
Apa pun syukur alhamdulillah kerana semua mereka telah dibebaskan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan