Theflowersellingboy

Rabu, 29 Mei 2013

BOSAN

 
 
 
 
 
Kena tangkap lagi?
 
Bosan dengar cerita tangkap menangkap fasal dikatakan menghasut. Apa yang menghasutnya? Entahlah cerita ini menimbulkan rasa meluat. Banyak lagi kerja lain yang lebih berfaedah, yang patut diberi keutamaan. Jenayah rompak, curi dan bunuh semakin meningkat. Ragut-meragut pun sudah macam jual kacang goreng. Terang-benderang dihadapan khalayak ramai dilakukan. Inilah yang patut diberi tumpuan.
 
Saya ada pengalaman tentang kena ragut ini. Tapi bukan saya, isteri. Kami keluar dari sebuah bank di PJ dan menuju mencari masjid untuk solat Jumaat. Akhirnya kami sampai disebuah masjid dan parking kereta di bahagian kiri jalan seperti yang dilakukan oleh banyak orang. 
 
Saya dan isteri menuju ke arah masjid. Isteri membawa bersamanya ditangan kiri beg plastik yang didalamnya terdapat sejumlah wang tunai lapan ribu ringgit yang baru dikeluarkan dari bank tadi dan peralatan solat. Dibahu kanannya tersandang beg tangan. Saya tiada bawa apa-apa. Kami jalan bersaing, isteri sebelah kanan dan saya disebelah kiri.

Tiba-tiba isteri menjerit apabila beg tangannya cuba diragut oleh 2 pemuda Melayu yang menaikki motorsikal. Mereka tidak pakai helmet. Saya sempat menerkam pembonceng motorsikal itu tapi tidak berjaya mengenai tubuh badannya. Para jemaah yang lain pun menerkam peragut itu tapi tidak dapat mereka terus memecut.

Nasib baik ramai para jemaah. Nasib baik juga isteri saya dapat memegang dengan kuat beg tangannya. Nasib baik duit lapan ribu itu kami masukkan dalam beg plastik, jadi peragut itu tidak menyangka ada wang didalamnya.

Hal-hal ragut meragut dan perlakuan-perlakuan jenayah seperti inilah yang sepatutnya diberi tumpuan. Bukan hal protes aman yang dilakukan oleh pihak-pihak yang mendakwa PRU 13 ini berjalan dengan cara yang meragukan. 
 
Hasutan? Jika mereka menghasut yang boleh mengancam keselamtan negara adalah tanggungjawab polis untuk bertindak. Tidak jadi masalah. Tapi bertindaklah keatas semua mereka yang melakukan hasutan. Terlalu banyak yang mengucapkan kata-kata hasutan. Terlalu kerap media-media cetak tertentu menyiarkan kata-kata yang berbentuk hasutan. Ada yang lebih teruk hasutannya. Tapi tidak pula diambil tindakan.
 
Jadi saya bosan dan meluat melihat apa yang berlaku ini. Benarlah kata Tamrin bahawa semasa dalam UMNO , sewaktu mana beliau mengaku ada buat jahat tapi polis tak tangkap. Tapi bila bukan UMNO  dan sekarang ini menyertai PAS beliau ditangkap dan didakwa kerana menghasut.
 
Bosan.
 
 
 
  
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan