Theflowersellingboy

Khamis, 30 Mei 2013

ILUSI SEBUAH KENANGAN

Hari itu pak menteri akan tiba di Kota Kinabalau (KK). Hari itu juga dia akan memberi taklimat kepada bos barunya tentang organisasi dan tugas-tugas jabatannya.

Pak menteri itu juga adalah bos kepada bosnya. 

Kedatangan pak menteri ke KK hanya baru diberitahu sehari lepas oleh ibupejabat KL. Kedatangannya tidak dimaklumkan terus ke pejabatnya. Dia cuma diberitahu oleh pejabat Setia Usaha Kerajaan Sabah , Jabatan ketua Menteri Sabah. Sebaliknya kehadiran bosnya yang baru ini adalah atas undangannya sebulan yang lepas semasa bertemu bosnya di KL. Ertinya satu pertemuan rasmi yang diaturkan.

Dia serba salah. Yang mana satu perlu didahulukan. Maksudnya siapa yang dia perlu beri tumpuan.

KL tidak memberikan apa-apa arahan.

Maka dia buat keputusan sendiri. Dia akan meneruskan majlisnya sendiri. Sebagai tuan rumah yang telah mengundang bosnya datang dia wajar memberi tumpuan kepada majlisnya. Dia mahu menjadikan majlis perjumpaan dengan bosnya itu satu majlis yang terbaik. Dia dan anak-anak buahnya telah bertungkus lumus membuat berbagai persiapan bagi menjayakan majlis jabatannya itu. 

Maklumlah bosnya itu akan menilai kerjanya dan dimasukkan dalam laporan tahunannya.

Pak menteri datang mungkin atas urusan dengan kerajaan negeri. Tapi mengapa dia tidak diberitahu? Mengapa dia tidak dilibatkan sama dalam perjumpaan itu?  Adakah bosnya juga sebagai seorang dari ahli rombongan bersama pak menteri itu? Kalau ya kenapa dia tidak diberi tahu?

Dia mendapat panggilan dari pejabat SUK meminta supaya seorang pegawai menjadi pengiring dan menyambut pak menteri itu. 

Siapa yang patut pergi menyambut pak menteri itu diairport? Dan siapa yang terus menjadi pengiringnya? 

"Aku"? "Tak boleh". 

Sebab dia terpaksa menunggu bosnya itu yang datang dengan penerbangan yang lain. Dan dia juga akan mengaturkan segala keperluan bosnya semasa di KK.

Maka dia mengarahkan seorang pegawainya untuk menyambut dan menjadi pengiring pak menteri itu selama pak menteri itu berada di KK.

Jam lapan pagi dia dan warga kerja jabatannya telah bersedia berbaris dihadapan pintu masuk banguna Wisma persekutuan. Bosnya sampai tepat waktunya. Dia dan warga kerja yang lain bersalaman dengan bos yang sentiasa senyum itu. 

Taklimat berjalan dalam bilik mesyuarat. Bosnya tidak bertanya apa-apa soalan. Bosnya amat faham tugas dan kerja yang dijalankan oleh pejabatnya. Cuma bosnya meminta suapaya setiap orang dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik. Yang paling utama, kata bosnya jangan salah guna kuasa dan rasuah. jabatan ini mempunyai terlalu besar kuasa, banyak membabitkan perbelanjaan kerajaan, terutamanya berkaitan tender, tambah bosnya.

Dia paling seronok sekali apabila bosnya memberi pujian keatas prestasi jabatannya . Dia tersenyum dan mengucapkan terima kasih.

Bosnya pula tidak ada sekali menyebut tentang kehadiran pak menteri itu. Bosnya juga tidak hadir bersama pak menteridalam perjumpaan dengan kerajaan negeri. Mengapa? Tapi dai tidak mahu bertanya.

Selepas jamuan makan tengah hari, dia menghantar bosnya ke airport untuk balik ke KL.

Pada keesokan harinya pegawainya yang mengiring pak menteri itu memberitahunya, "Tuan haji, semalam pak menteri tanya mana bos you. Saya beritahu bos kita datang. Dia marah sangat dan beritahu saya dalam begnya ada banyak komplen tentang tuan haji. Katanya tuan haji ambil rasuah".

Dia terlalu marah. "Ini satu tuduhan. Kenapa pak menteri tidak panggil dia untuk menjawab sebarang tuduhan. Kenapa di beritahu kepada pegawai bawahan. Kenapa tidak dilaporkan saja kepada BPR". Dia amat marah.

Hari itu hari Sabtu. Isterinya sedang sakit untuk melahirkan anak. Dia menjemput bidan datang ke rumah. Alhamdulillah isterinya selamat melahirkan seorang anak lelaki. Hilang sebentar kemarahannya itu.

Selang beberapa bulan seorang kawannya, ketua sebuah jabatan memberi tahu bahawa dia dan ketua jabatan itu adalah dalam pemerhatian pihak tertentu sebab ada berbagai dakwaan yang telah dibuat melalui surat layang. Dia sudah baca surat layang itu.

Surat layang itu dia perolehi dari ibupejabat KL yang meminta dia menjawab tuduhan dalam surat layang itu.

Dia terlalu amat marah. Orang KL percaya dengan surat layang? Kenapa surat itu tidak diberikan saja kepada BPR untuk disiasat? Kenapa tidak disiasat tanpa memberitahunya?

Dai menulis empat muka surat menyatakan rasa dukacita atas sikapa orang KL. Tidak cukup dengan itu dia talipon pegawai yang menulis surat itu. "Mengapa tak siasat?"

"Surat layang. Apa perlu disiasat", kata pegawai KL itu.

Dia tambah berang. "Kalau begitu kenapa minta penjelasan dari saya?"

"SYMP", kata suara dari KL.

"Ya lah kalau turut perintah pun, turutlah perintah yang betul". Dia meletakkan talipon.

Di hujung tahun dia mendapat maklumat dari kawannya yang dikatakan terlibat sama itu bahawa  , semua dakwaan itu adalah tidak benar. Ianya disahkan oleh sumber yang boleh percayai. 

Dia terima berita dengan penuh kesyukuran. Tapi dia tidak pernah menunggu berita seperti itu kerana dia tidak melakukannya. Antara kata-kata dalam suratnya kepada orang KL ialah, "Emak saya tidak pernah mengajar saya mengambil hak orang walau satu sen pun". Dan kata-kata ini membuatkan orang KL marah dengan mengatakan bahawa dia 'over react'.

Dan sekarang ini siapa yang kaya? Siapa yang mengumpul harta? Aku ke atau siapa? Mungkin pak menteri ada jawapan. Tapi tidak akan memberi jawapan yang betul.

Begitulah ilusi sebuah kenangan.

 
 

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan