Theflowersellingboy

Sabtu, 4 Mei 2013

Dokumen/Risalah Yang Mengandungi Hal-hal Yang Memburuk-burukkan Keperibadian Seseorang Oleh Orang/Parti Yang Tidak Bertanggungjawab Dan Tidak Amanah.

Seperti yang telah dijanjikan , saya akan memberi pandangan tentang beberapa dokumen/risalah kempen politik yang terletak diatas tangga pintu masuk sebuah masjid tempat saya menunaikan solat Jumaat semalam.
 
Dokumen-dokumen/risalah itu terdiri dari surat khabar NST dan satu pamplet dengan tajuk INI KALILAH..!! yang berupa lakaran kartun dengan dialog-dialog tertentu yang bermotif politik. 
 
Satu lagi adalah sebuah envelop bersaiz sederhana berwarna coklat terang yang diletakkan diatas cermin depan kereta yang didalamnya terdapat dokumen/risalah yang bertajuk/mendakwa seperti berikut:
 
 i) DEMI DAP, dengan gambar TG Nik Aziz menghiasi dibahagian depan dan gambar Pope di kulit bahagian belakang, 
 
ii) HARAM dengan cetakan nama Arry Maulana Syarif (adakah penulis dokumen/risalah ini?) dibahagian bawah dan gambar Karpal Singh, TG Abdul Hadi dan TG Nik Aziz menghiasi kulit hadapan, 
 
iii) 12 DALIL ANWAR BERCANGGAH DENGAN AKIDAH dengan gambar Anwar Ibrahim dan allahyarham ustaz Othman El-Muhammady (semoga Allah merahmatinya) menghiasi di kulit hadapan dengan gambaran perbezaan/pertentangan pendapat/pendirian (vs)  diantara 2 tokoh ini, dan 
 
iv) sekeping  kertas berwarna hijau yang mendakwa calun PKR di kawasan Parlimen tertentu yang menolak Hudud-Negara Islam PAS.
 
Melainkan NST, yang habis semua diambil orang, lain-lain dokumen saya telah baca dan terlalu faham akan maksudnya. Cuma tidak seperti NST yang boleh dirujuk dan dikenalpasti untuk bertanggungjawab keatas apa yang disiarkan, dokumen/risalah yang lain adalah tidak bertanggungjawab kerana kita tidak tahu siapa dan pihak mana yang mengeluarkannya. Maka dengan itu nilai kandungan yang disampaikan itu adalah sama tarafnya dengan surat layang.
 
Dalam kata lain, kita tidak dapat untuk merujuk kepada pihak yang mengeluarkan siaran itu jika ada perkara-perkara yang kita kurang faham, ragu atau yang pada pendapat kita ianya tidak betul. Maka sama seperti surat layang, ianya tidak layak untuk dipercayai. Malah ianya amat hodoh lagi menjijikkan.
 
Apa yang sebenrnya yang hendak disampaikan oleh dokumen/risalah itu adalah bahawa pada pilihanraya yang ke 13 ini pengundi hendaklah mengundi BN dan menolak PR dengan dakwaan antara lain bahawa PAS menjadi kuda tunggangan DAP, dan bahawa pemimpin-pemimpin Islam PKR dan PAS telah tersasar dari akidah Islam . Satu dakwaan yang sungguh serious dan menakutkan.
 
Tapi amat malang sekali, bahawa segala dakwaan keatas PR itu tidak pula berani dipertanggungjawabkan. Jika PAS, DAP  atau PKR hendak mengambil atau memberikan reaksi atau mengambil tindakan, kepada siapa sepatutnya dituju? 
 
Kepada UMNO? Kepada UMNO/BN? Kepada calun UMNO/BN yang bertanding dikawasan itu?
 
Ianya tidak boleh dilakukan kerana pihak-pihak yang dinyatakan diatas tidak menyatakan dengan jelas dan terang bahawa dokumen/risalah itu adalah hak mereka.
 
Mungkin orang PR yang buat? Jawapan yang boleh diberikan oleh pihak-pihak diatas, jika  misalnya pihak PR menuding jari kepada mereka.
 
Oleh yang demikian isi kandungan dokumen/risalah itu tidak dapat dipertahan dari segi kesahihan dan kebolehpercayaannya.
 
Namun begitu saya hanya mampu membuat 'inference' bahawa dokumen risalah itu bukan dari PR tetapi dari pesaingnya UMNO/BN berdasarkan perkara-perkara berikut:
 
i) Isi kandungannya memburuk-burukkan pimpinan dan parti-parti dalam PR.
 
ii) Pihak masjid membenarkan dokumen/risalah yang tidak bertanggungjawab itu diletakkan diatas tangga pintu masjid untuk tujuan edaran kepada para jemaah. Hanya dokumen/risalah dari UMNO/BN saja yang mendapat layanan seperti itu.
 
iii) Dalam beberapa minggu yang berlalu dan ketika ini termasuk semalam (Jumaat) masjid berkenaan telah digunakan sebagai tempat merayu undi oleh UMNO/BN. Antara caranya ialah melalui khutbah Jumaat, solat hajat selepas Jumaat yang menyatakan niat untuk memenangkan UMNO/BN dan doa dalam beberapa kali majlis bacaan surah Yassin setiap hari Khamis (malam Jumaat).
 
Maka kata-kata UMNO/BN yang mendakwa memperjuangkan keadilan dan yang hak itu serta yang kononnya mahu mengajak kepada perpaduan umat Islam, sebenar dan sesungguhnya telah tercemar dengan tindakan seperti diatas.
 
Mengapa pihak masjid melakukan perkara sedemikian? 
 
Sudah tentu pihak yang diberi amanah menguruskan masjid telah bertindak berat sebelah. 
 
Adil kah cara itu
 
Islamkah cara itu? 
 
Tidakkah itu pecah amanah namanya?
       
Oleh itu saya katakan bahawa segala yang disampaikan atau yang dinyatakan dalam dokumen/risalah-risalah tersebut adalah bertujuan untuk meraih undi. Bagi saya meraih undi adalah tidak salah dan wajar dilakukan oleh mana-mana parti politik yang bertanding. 
 
Cuma parti/calun politik yang bertanding itu mesti ingat bahawa meraih undi adalah untuk menang agar kuasa dari undi yang diberikan rakyat itu dapat diuruskan dengan penuh amanah. Ertinya parti/calun yang menang itu tidak boleh menyeleweng dari amanah yang telah diberikan. Jika menguruskan negara, calun dan parti itu mesti bertanggungjawab dan amanah.
 
Itu adalah asas utama dan pertama yang mesti ada  untuk mendapat/meraih undi. Itu juga asas pertama dan utama undi itu diberi dan diwakilkan oleh rakyat kapada calun dan parti yang menang untuk mengurus tadbir negara.
 
Baik . Sekarang saya ingin bertanya:
 
i) Perbuatan mendakwa berbagai keburukan dan tersasar akidah dikalangan pimpinan PR oleh calun/parti tanpa memperkenalkan diri itu adakah perbuatan calun/parti yang bertanggungjawab? Sudah tentu perbuatan itu tidak bertanggungjawab.
 
ii)  Amanahkah sifatnya jika calun/parti menggunakan satu tempat yang suci iaitu dimasjid untuk menyebarkan risalah yang penuh dengan  dakwaan yang tidak mampu dipertahankan dan tidak ada ruang untuk pihak yang dituduh untuk memberi reaksi dan penjelasan yang sewajarnya. Apatah lagi dakwaan yang berkaitan dengan akidah.
 
Bagi saya, jawapannya ialah calun dan parti itu tidak bertanggungjawab dan tidak amanah. Dan calun/parti ini tidak boleh dipercayai untuk dipilih dalam PRU ke 13 ini. 
 
Kita tidak wajar memilih mereka yang tidak berani mengambil tanggung jawab dan juga tidak amanah.
   
 
 
    
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan