Theflowersellingboy

Sabtu, 29 Oktober 2011

TULISAN JAWI dan BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA ILMU.

Tv 9 Siri  Mahir Jawi. Antara sedikit rancangan tv yang saya ikuti. Menarik sekali melihat cikgu dan anak-anak berkomunikasi mengajar dan belajar tulisan jawi. Mudah untuk sesiapa saja untuk belajar tulisan jawi iaitu mengeja dan membaca. Sungguh sistematik sekali. Tidak semasa saya dan yang lain-lain belajar pada tahun-tahun hujung lima puluhan dan tahun-tahun sebelum tulisan jawi itu 'diharamkan' (maaf jika agak kasar) pengajaran dan pembelajarannya disekolah.

Saya tidak pula ingat secara tepat bila tarikh sebenarnya tulisan jawi itu tidak diajar disekolah. Tapi kalau tidak silap saya ianya berlaku semasa aruah Khir Johari menjadi Menteri Pelajaran. Kalau salah mohon maaf.

Saya juga tidak pasti apakah asas kepada keputusan itu. Dan adakah keputusan itu dibuat oleh Menteri itu saja atas kapasitinya sebagai Menteri Pelajaran atau dibuat setelah mendapat persetujuan kabinet pada masa itu. Jika kabinet terlibat maka jemaah kabinet pada masa itu juga mesti mengambil tanggongjawab.

Memang perkara ini telah berlalu. Tidak perlu diungkitbangkitkan lagi.Yang penting pada masa ini tulisan jawi merupakan salah satu mata pelajaran yang diajar disekolah. Alhamdulillah.


Hanya saya hendak merakamkan antara kesan yang kurang baik akibat dari keputusan tulisan jawi tidak diajar disekolah sebagai satu iktibar kepada kita terutama pihak yang diberi amanah menerajui negara. Antara akibatnya ialah sebahagian besar anak-anak yang membesar tanpa jawi disekolah itu tidak mempunyai keupayaan untuk membaca jawi. Tidak berminat langsung untuk mempelajarinya. Mempelajari jawi sebagai satu beban. 

Yang malang sekali ada yang menganggap orang yang belajar jawi ini sebagai ketinggalan zaman, orang kolot. Sikap dan pandangan seperti ini datangnya bukan dari sebarang orang. Mereka terdiri dari kalangan pemimpin dan orang yang berpelajaran tinggi.

Maka segala yang berbentuk jawi menjadi mangsa. Majalah dan akhbar tulisan jawi semakin hari tidak ramai yang mahu membaca. Ada yang terpaksa diberhentikan percetakan dan jualannya dan ada yang dikurangkan bilangan pengeluarannya. Ianya memberi kesan negatif kepada pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab dan al-Quran.

Ertinya mereka yang menerajui Kerajaan apabila membuat sesuatu keputusan yang mempunyai kaitan dengan kesinambungan sesuatu warisan asas bangsa dan negara seperti tulisan jawi ini mestilah sentiasa sedar dan ingat akan kepentingan jangka masa panjang warisan itu agar tidak memberi kesan yang negatif yang boleh melenyapkan warisan itu sendiri. Maka apalah yang dapat kita wariskan kepada generasi akan datang.

Dalam nada yang sama, mereka, termasuk lah sebahagian anggota Kerajaan dan orang ramai khususnya kumpulan yang memanggil diri mereka sebagai PAGE tidak akan berterusan memperjuangkan supaya Bahasa Inggeris digunakan dalam pengajaran Sains dan Matematik. Kelemahan Bahasa Inggeris dikalangan generasi pada masa ini tidak ada sangkut paut dengan penggunaan Bahasa Melayu dalam kedua-dua mata pelajaran itu. Jika pihak berkenaan itu jujur cubalah temuduga anak-anak sekolah yang telah mengikuti pelajaran tersebut dalam bahasa Inggeris. Mahirkah mereka bertutur? Cantikkah penguasaan Inggerisnya dari segi tulisan dan percakapan? 

Jangan pula temuduga hanya anak-anak orang bandar dan pelajar-pelajar yang memang telah sedia menguasai bahasa itu. Anak-anak orang bandar yang sebahagian besar telah terdedah dari semenjak kecil akan bahasa itu sama ada dalam persekitaran keluarga mahupun persekitaran yang lebih luas termasuk kawan-kawan sepermainan tidak menghadapi masalah yang besar malah ada yang lebih baik Inggerisnya dari guru yang mengajar. Begitu juga pelajar yang boleh menguasai bahasa itu bukanlah hasil dari belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris.

Pokoknya ialah perbaikki pengajaran Bahasa Inggeris itu sendiri. Jadikan ianya pelajaran yang amat menarik kepada pelajar untuk belajar. Belajar dan menguasai nahu adalah penting. Tapi terlalu memberi tekanan kepada hal itu dalam bentuk menghukum saya rasa membuatkan anak-anak tidak berminat untuk belajar. Kenapa tidak diajar secara santai dan bersahaja sebagai sebahagian dari teknik mengajar. Sama seperti semasa dirumah atau semasa anak-anak itu bergaul dengan kawan-kawan. Saya percaya semasa mereka berhubungan mengeluarkan kata-kata mereka tidak memikirkan 'apa tenses' yang hendak mereka gunakan. Dengan demikian idea atau kata-kata semasa berbicara mudah dikeluarkan, tidak tersekat-sekat.  

Saya bukan pakar tapi seperti orang lain ada pengalaman. Cuma pengalaman saya sedikit saja. Apabila terbeban dengan kawalan nahu maka tersekatlah untuk kita mahu berbicara. Lemahlah kita dalam penguasaan apa saja bahasa.

Nampaknya semacam saya telah tergelincir dari isu tulisan jawi. Sebenarnya tidak. Mesej saya ialah bahawa bahasa dan tulisan, dalam hal ini  bahasa Melayu dan tulisan jawi adalah satu warisan bangsa. Mesti dijaga sebaik yang mungkin. 

Jangan juga silap faham mengatakan saya anti bahasa Inggeris. Bahasa Inggerislah satu-satunya bahasa yang menjadi idaman dan cita-cita saya untuk saya kuasai, dalam bentuk tulisan dan percakapan. Hari-hari bahan bacaan saya ialah yang ditulis dalam bahasa Inggeris kerana ianya terlalu penting bagi saya. Sekurang-kurangnya boleh memperkayakan perbendaharaan kata dan memperbaikki banyak kelemahan saya dalam bahasa itu.

Saya juga ada gambar matawang yang digunakan dalam dua bentuk pemerintahan di negara kita ini. Satu matawang sebelum kita merdeka bertarikh 21 Mach 1953 dan satu lagi setelah kita mencapai kemerdekaan tidak termasuk kedudukan matawang masa kini.

Renung dan lihat dengan teliti. Terdapat tulisan jawi pada wang semasa sebelum merdeka. Dan malang sekali tulisan jawi telah hilang selepas mencapai kemerdekaan. Hairan dan sedih bukan? Mahukah perkara ini terjadi keatas kedudukan Bahasa Melayu dalam pengajaran ilmu?

Mujur sekali kerana Kerajaan telah memulihkan kedudukan tulisan jawi. Alhamdulillah, tahniah kepada tv 9. Bahasa Melayu bagaimana?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan