Theflowersellingboy

Khamis, 27 Oktober 2011

Muammar Gadaffi Begitulah Akhirnya.

Muaamar Gadaffi berakhir didunia dengan cara mati dibunuh dalam peperangan saudara, peperangan sesama sendiri. Peperangan yang sendiri menjadi punca penyebabnya. Mahu mengekalkan kuasa yang dipegang terlalu lama . Maka segala cara digunakan  termasuk bertopengkan agama yang seolah-olah mempertahankan agama Allah. Maka kekejaman dan kezaliman dianggap sebagai cara yang sah. Tiada langsung  perasaan perikemanusiaan dan belas ikhsan.


Tentang perikemanusiaan dan Gadaffi ini telah juga saya sentuh dalam paparan pada 22 dan 24 Oktober lepas.


Kali ini saya suka berbincang perkara yang sama tetapi melihat dari mata kaca Gadaffi. Dari kaca mata orang yang telah dikalahkan orang tawanan. 

Susah untuk menafikan bahawa semasa berkuasa Gadaffi telah melakukan banyak kezaliman. Sesungguhnya tidak keterlaluan jika kita masukkan  Gadaffi dikalangan orang-orang yang telah melakukan perbuatan jahat diluar batas kemanusiaan. Ertinya tidak ada perasaan belas kasihan.

Maka dengan sebab itu setelah ditawan dan dikhabarkan merayu supaya tidak ditembak (bunuh), beliau ditembak/dibunuh. Dan pembunuh itu dan yang mereka yang lain yang sangat marah, benci dan memusuhinya merasakan tindakan membunuh itu tidak mencukupi, tidak setara dengan kezaliman yang telah dilakukan oleh Kolonel itu. Maka mayat itu mesti diheret, dipamir dan dimalu serta dihina. Baru padan sebagai balasan kejahatan yang pernah dilakukan oleh Gadaffi.


Saya amat memahami akan penentangan sebahagian rakyat Libya untuk menjatuhkan Gadaffi. Saya juga boleh faham jika dalam serang menyerang itu maka berlakulah pembunuhan diantara yang bermusuh itu. Dan jika Gadaffi salah seorang yang terbunuh dalam serang menyerang itu, ianya perkara biasa. Tidak perlu dipersoalkan.


Namun apabila musuh telah kalah dan ditawan maka kedudukan musuh itu telah berubah. Dia atau Gadaffi telah ditawan. Dia menjadi orang tawanan dibawah penguasaan orang yang menang. Dia tidak boleh dibunuh tambahan lagi dia merayu supaya yang menang itu tidak berbuat demikian. 

Tapi apa yang telah berlaku? Bukan saja rayuan 'meminta nyawanya' tidak diindahkan bahkan mayatnya mesti diheret untuk dimalu dan dihinakan. Itulah yang telah dilakukan oleh orang yang menentang Gadaffi . Mereka ini menentang kerana Gadaffi tidak adil , zalim dan tidak berperikemanusiaan semasa berkuasa dulu.
 
Boleh kah kita menaruh harapan kepada orang seperti ini untuk berlaku adil dan baik apabila diberi peluang menjadi penguasa nanti? Jawapan saya mudah: mereka ini tidak boleh dipercayai untuk diberi amanah memegang kuasa . Belum lagi diberi kuasa nafsu jahat telah menguasai diri. Rayuan dari orang yang telah ditawan, yang tidak berdaya lagi untuk melawan, yang sudah cedera tidak menimbulkan belas ikhsan dan kasihan. 

Ya, Gadaffi memang zalim tidak berperikemanusiaan. Sebab itu perlu dijatuhkan. 

Mereka yang menembak tawanan (Gadaffi) dan menghina mayatnya adalah juga zalim dan tidak berperikemanusiaan. Bagi saya mereka lebih teruk lagi dari Gadaffi kerana setakat maklumat yang diketahui Gadaffi tidak menghina dan menganianya mayat orang yang menentangnya. Lagipun saya boleh faham walaupun tidak bersetuju bahawa terlalu lama berkuasa itulah yang membuatkan Gadaffi jadi begitu. Jadi cuba elakkan terlalu lama berkuasa kerana nafsu akan menguasai diri kita kerana kita manusia. Nafsu yang terlalu lama berkuasa akan menukarkan sifat kemanusiaan kita. Kita akan menjadi tidak berperikemanusiaan. 


Gadaffi zalim mereka lagi zalim. Yang sama ialah kedua-dua pihak yang berperang itu sentiasa mengucapkan Allah hu Akbar dalam perjuangan mereka. Yang mana satu agaknya berperang kerana  Islam, demi Allah? 


Muammar Gadaffi, dari Allah kau datang kepada Allah kau dikembalikan. Semoga kau diberikan keampunan.

Yang berjaya menjatuhkan Gadaffi kita mendoakan supaya mereka akan mengurus dan mentadbir Libya dengan lebih baik, adil dan saksama. Elakan berkuasa terlalu lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan