Theflowersellingboy

Sabtu, 22 Oktober 2011

Ben Ali-Husni Mubarak-Muammar Ghadaffi dan Selepas Ini Siapa Lagi : Kita Sendiri Bagaimana?

1. Bermula dengan Ben Ali yang sempat lari dan tidak berani kembali lagi- Tunisia berwajah baru; diikuti pula Husni Mubarrak yang terpaksa hilang kuasa dan sekarang sedang dibicara- semua ini rakyat punya kerja berhimpun di Dataran Tahrir- Mesir juga membuka lembaran baru ; melarat merentasi Tunisia, Muaamar Ghadaffi  pemimpin Libya 42 tahun berkuasa, pada 20 November 2011 gugur telah mati- Libya memulakan satu pentadbiran cara baru.

2. Semuanya itu berlaku, sudah tentu dengan izin Allah. Tapi jangan salahkan Allah menyebabkan Ben Ali lari, Husni Mubarrak tunduk dan serah kuasa dan Muaamar Ghadaffi gugur mati dibunuh. Ben Ali dan Husni Mubarrak yang masih hidup jangan sekali-kali salahkan Allah, yang penting anda bertaubat. Muaamar Ghadaffi telah mati, sesungguhnya benar bahawa dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali, dan neraca Allah tidak berat sebelah.

3. Salahnya diri sendiri. Allah mengizinkan ini berlaku kerana kezaliman yang dilakukan semasa berkuasa. Terlalu lama berkuasa dan mahu kekalkan kuasa dengan apa saja cara. Menyeksa, mendera, memenjara, membunuh, menipu, rasuah dan banyak lagi kerja-kerja zalim dan keji adalah halal untuk dilakukan. Mempertahankan  negara dari ancaman luar menjadi topeng untuk mengajak rakyat percaya dan berjuang sama. Ajaran agama bukan untuk diamalkan, ianya retorik paling ampuh untuk menguasai emosi rakyat untuk mengekalkan kuasa.

4. Tetapi kerana terlalu lama berkuasa dan telah berada ditahap ketagihan yang melampau mereka lupa perbuatan-perbuatan keji itu terlalu dimurkai Allah. Mereka lupa bahawa kesabaran rakyat ada hadnya. Dan mereka juga lupa Allah bersama dengan orang-orang yang dizalimi.

5. Itulah sebenarnya maksud izin Allah. Allah mengizinkan supaya mereka yang zalim ini diganti.  Berbagai bentuk gantian telah berlaku iaitu ada yang terpaksa lari meninggalkan negara dan harta benda; ada yang menyerah kuasa dan dibicara dan ada yang mati dibunuh rakyat sendiri. 

6. Siapa lagi selepas ini. Apa yang berlaku di Syria dan Yaman dan yang lain-lain. Mungkinkah kita akan dapat berita yang sama seperti Tunisia, Mesir dan Libya. Saya mempunyai kecenderungan untuk mempercayainya. Tapi walau apa pun saya mendoakan supaya tidak banyak mereka yang tidak bersalah terkorban.

7. Kita sendiri bagaimana?

8. Kejatuhan kesemua mereka itu adalah atas kehendak rakyat. Rakyat yang telah lama terseksa, menderita dan menjadi terlalu hina dibawah satu pemerintahan yang terlalu zalim penuh pura-pura.

9. Sekiranya dinegara kita ada petanda-petanda itu adalah amat dikhuatiri sekali ianya boleh berjangkit.

10. Kita boleh kenalpasti petanda-petanda itu dengan soalan-soalan berikut:
i) boleh kah kita buktikan pemerintah yang ada telah lama berkuasa?
ii) bagaimana kuasa yang telah diamanahkan itu digunakan sehingga tidak ada ruang untuk mengatakan adanya salah guna kuasa?
iii) bagaimana pula urustadbir negara yang melibatkan penggunaan harta dan kekayaan?
iv) adakah dapat ditunjukkan bahawa hak bersuara sudah semakin menyempit jika bersuara itu boleh menyentuh dan menjejaskan kuasa pemerintah?
v) bolehkah ditunjukkan berlaku pemusatan segala kuasa kepada pemerintah walaupun kita mempunyai institusi yang berbeza bagi sesuatu kuasa?    
vi) bagaimana pula reaksi rakyat?
vii) Banyak lagi soalan untuk mencari petanda-petanda seperti di para 8.

11. Saya hanya mahu memberi pandangan secara ringkas soalan vi).

12. Ada berbagai reaksi rakyat yang dapat kita lihat. Dan kita mesti mempunyai banyak saluran maklumat untuk menilai reaksi rakyat itu. 

13. Saluran tv awam dibawah kawalan kerajaan persekutuan, reaksi rakyat nampaknya berpuas hati, semuanya baik-baik belaka. Jadi kita tidak perlu mencari petanda-petanda di para lapan itu.

14. Saluran yang lain yang tidak mesra pemerintah terutama dialam siber memberi gambaran yang berlainan. Banyak yang tidak kena. Dengan itu terlalu mudah bagi kita mencari petanda-petanda dipara 8 itu: Rakyat mahukan perubahan kerana telah lama menderita, tersiksa dan dizalimi oleh kerajaan yang berpura-pura.

15. Yang mana satu benar dan yang mana satu pembohongan, kita semua wajib menilai dengan penuh saksama. Ingat, dapatkan sumber maklumat yang berbagai. 

16. Soalan terakhir: Bagaimana pula anda menilai kes Prof. Aziz Bari. Adakah itu petanda menyempitkan rakyat untuk bersuara seperti soalan vi) diatas.

17. Saya berharap negara kita tidak akan menjadi seperti Tunisia, Mesir dan Libya. Kalau perlu berubah biarlah secara aman.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan