Theflowersellingboy

Jumaat, 21 Oktober 2011

Salam Jumaat 31 Polisi Modal Insan Negara :Untuk Satu Warisan Anak Yang Sihat dan Selamat


Beginilah Pelukan Seorang Anak Menagih Kasih Sayang. 

Assalamualaikum wbth dan Salam Jumaat. Apa khabar semua? Harap semuanya dikurniakan Allah kesihatan tubuh badan dan akal fikiran bagi meneruskan kehidupan.


Saya percaya semua kita , tidak kiralah tua atau muda, lelaki atau perempuan sentiasa mahukan sihat. Sihat dari segi fizikal, luar dan dalam; dan sihat dari segi mental yang dapat memandu kita berfikir dengan baik, rasional dan tenang. 

Pada kali ini   saya hendak berbicara hal yang ada kaitan dengan kesihatan. Membina insan yang sihat dalam kedua-dua aspek yang dinyatakan diatas.

Bukankah insan yang sihat itu satu aset negara yang utama dan pertama penting kearah pembinaan sebuah negara yang maju dan berjaya? Aset yang dikenal sebagai modal insan.

Bagaimana pula negara atau Kerajaan menterjemahkan keutamaan dan kepentingan insan itu sebagai modal bagi membangun dan memajukan negara.

Isu ini adalah amat luas sekali cakupannya. Satu dua paparan tidak ada makna dalam membincangkan isu yang amat penting ini.

Oleh itu saya hanya mahu membangkitkan satu isu yang kerap juga dibincangkan terutama dikalangan pasangan suami isteri yang bekerja khususnya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur Pulau Pinang, Johor Baru dan Ipoh, dan bandar-bandar yang lain.

Isu menyerahkan penjagaan anak/anak-anak kecil semasa ibu bapa bekerja.

Siapa atau pihak mana yang boleh diharapkan untuk mengambil tanggongjawab ibubapa untuk mengurus dan menjaga anak-anak yang masih kecil sewaktu ibubapa keluar bekerja.


Memang pada ketika ini pilihan yang terbuka kepada ibubapa yang bekerja adalah dengan menghantar ke rumah asuhan/jagaan kanak-kanak (nursery), taman didikan kanak-kanak, rumah orang perseorangan, dan mengambil pembantu rumah. 

Dan jika itu bukan salah satu pilihan kerana atas sesuatu sebab tertentu misalnya kos yang mahal, tidak yakin keselamatan anak-anak dan kebersihan tempat jagaan dan sebagainya maka pilihan beralihlah kepada ibubapa atau saudara mara di kampong. Pilihan ini ada kos yang perlu dibayar. Anak-anak tadi terpaksa berpisah dengan kedua ibubapa mereka dan ibu bapa terpaksa setiap hujung minggu balik ke kampong menjenguk anak yang ditinggalkannya itu. 

Bagaimana jika kampong itu terlalu jauh? Kalau tiap-tiap cuti hujung minggu berulang-alik sudah tentu meningkatkan kos sara hidup. Dan kalau tidak selalu balik bagaimana hubungan dari segi emosi diantara anak dengan ibubapanya. Pada pendapat saya ia akan memberi kesan yang negatif.

Kos yang mahal dan anak-anak yang tidak selamat dan tempat jagaan yang kurang bersih adalah satu fakta yang benar. Cerita-cerita mengenai anak yang dilarikan oleh penjaga, keracunan makanan dan kemalangan ditempat penjagaan memang selalu kita dengar. Tapi apa pilihan yang ada kepada ibu bapa yang mahu meneruskan kerjaya mereka. Lelapkan saja mata tentang kos yang tinggi, tidak selamat dan tempat yang tidak bersih.   

Atau pasangan suami isteri itu membuat pilihan yang melibatkan pengorbanan kerjaya salah seorang dari mereka. Berhenti kerja. Biasanya ibulah yang berkorban.  Atau setelah berunding dan bermuafakat, suami pula berkorban  kerana pendapatan dan kerjaya isteri lebih baik dari segi upah dan masa depan demi anak-anak.

Tapi adakah itu penyelesaian yang terbaik jika sebenarnya kita mengatakan insan itu atau dalam hal ini, anak-anak itu  adalah modal atau aset negara yang terpenting. Saya bukan hanya bercakap fasal pengorbanan salah seorang pasangan suami isteri itu bahkan yang paling utama tentang anak-anak kecil itu. Anak-anak yang bakal mewarisi negara ini, menerajui negara yang tercinta ini. Dan sudah tentu kita mahu meninggalkan warisan yang baik-baik, sihat walafiat tubuh badan dan akal fikiran melalui cara pembesaran dalam persekitaran yang terbaik untuk pertumbuhan fizikal, mental dan emosional.

Persekitaran yang terbaik bermaksud tempat penjagaan/asuhan yang mampu dibayar oleh kedua ibubapa. Mereka berdua bekerja adalah kerana jika hanya seorang bekerja boleh mengundang kesulitan untuk menyara kos hidup. Tambah-tambah lagi kos sara hidup yang sentiasa meningkat.

Tempat atau penjagaan yang terbaik juga bermaksud ianya selamat. Selamat dari harta dan wang yang selalu kedengaran dicuri oleh pembantu rumah. Selamat dari anak dilarikan orang/pembantu rumah. Selamat dari kecederaan disebabkan kecuaian/kelalaian penjaga. Selamat dari diberi ubat tidur kepada anak-anak yang tidak mudah tidur.

Ia juga bermakna tempat yang kebersihannya terjamin dari segi jangkitan penyakit, keracunan makanan dan jenis makanan yang disediakan.

Memang pada ketika ini ada juga organisasi, baik kerajaan mahupun swasta yang prihatian dengan menyediakan ruang bagi tujuan penjagaan kanak-kanak ini dibawah pengurusan organisasi itu sendiri. Cara begini sangat membantu ibubapa yang bekerja itu. Tidak perlu risau dan dapatlah mereka bekerja dengan tenang. Tidak menjejaskan produktiviti.

Tetapi bilangan organisasi yang berbuat demikian tidak banyak. Tidak kesemua organisasi Kerjaan berbuat demikian. Di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putra Jaya misalnya tidak semua organisasi atau Kementerian/Jabatan yang menyediakan ruang untuk dijadikan tempat/pusat untuk menguruskan anak-anak ini.


Mengapa jadi begini sedangkan kita telah mengakui bahawa insan/manusia adalah satu aset yang paling penting yang mesti diuruskan dengan secara terbaik. Kerajaan selalu cakap fasal modal insan , betapa pentingnya modal insan ini kepada pembangunan dan kemajuan negara. Tapi kalau insan itu tidak diuruskan dengan secara sempurna dan terbaik bagaimana aset yang paling penting boleh menyumbang kearah matlamat itu.

Maka negara perlu ada satu polisi tentang modal insan ini. Ketika ini apa yang saya faham negara mempunyai beberapa program berkaitan pembangunan modal insan. Itu saja. Tiada polisi.

Bagi saya polisi adalah penting. Polisi akan membawa kita ke satu tuju arah yang jelas. Polisi akan memudahkan kita merangka dan merencanakan program ,aktiviti dan gerak kerja dalam rangka polisi yang terlah diteapkan. Maka program dan yang lainnya tidak mudah tergelincir. Jadi antara yang perlu dimasukkan dalam Polisi Modal Insan itu pada pandangan saya ialah tentang penjagaan anak-anak bagi ibubapa yang bekerja. Maknanya adalah menjadi satu tanggongjawab moral dan undang-undang bagi setiap organisasi, kerajaan dan  swasta  menyediakan ruang untuk tujuan penjagaan anak-anak kecil itu. Pengurusan dan perbelanjaan perlu ditanggong oleh organisasi itu sendiri dengan sedikit sumbangan secara token dari ibubapa.    

Maka jika ini dilakukan maka saya akan dapat membayangkan anak-anak kita nanti akan membesar sihat dan selamat tubuh badan dan akal fikiran. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan