Theflowersellingboy

Rabu, 26 Oktober 2011

Budak Jual Bunga

Saya adalah budak jual bunga. Macam-macam bunga yang saya ada. Bunga anggerik, kekwah, melur, tanjung, mawar dan macam-macam bunga dengan berbagai warna ada di tempat jualan saya. Saya juga jual bunga tahi ayam.  Yang tidak pernah ada ialah bunga orchid dan yang setaraf dan satu kumpulan dengannya.


Sebahagiannya menarik perhatian orang untuk mendekati bunga yang berbagai-bagai itu yang saya susun, tidak secara teratur dan kemas, sambil membelek-belek dan menyentuh lembut bunga-bunga yang menarik mata memandang.  Mereka tersenyum dan saya yang sentiasa mendahului senyuman itu amat teransang sekali untuk mengambil kertas pembungkus. Jual beli terakadlah sudah.


Ada juga yang berhenti sekejap saja sebelum melangkah ke hadapan mencari yang lain yang lebih berkenan. Ada yang melintasi saya, berjalan cepat tiada toleh kiri dan kanan. Bilangan mereka ini sesungguhnya agak ramai.


Yang seronok sekali apabila ada yang menunjuk bunga pilihan minta dibungkus sebelum buat bayaran.


Saya budak jual bunga. Kerja ini bukan pilihan saya. Kerja ini telah ditentukan oleh kedua ibubapa saya. Mereka tidak punya alasan yang kukuh menjadikan penjual bunga sebagai kerjaya saya. Bagi mereka, kami semua , maksud saya adik beradik saya hanya perlu terima apa saja yang ditentukan. Dipihak kami termasuklah saya , tidak pernah pula bertanya mengapa misalnya saya mesti jadi budak jual bunga.


Maka saya adalah budak jual bunga selagi jasad dikandung badan. Tapi saya pernah juga terdengar dan terbaca bahawa selepas berakhirnya kemampuan kita untuk bernafas didunia ini bermacam-macam soalan akan ditanyakan kepada kita oleh Malaikat yang diperintahkan Allah berbuat demikian. Antara soalan-soalannya ialah apakah yang telah kita buat atau lakukan di dunia. Kalau demikian maka sudah tentu antara pertanyaan yang akan ditanya ialah mengenai kerjaya saya. Mudah sungguhlah saya memberi jawapan nanti bahawa 'saya budak jual bunga'.


Menjadi budak jual bunga tidaklah susah sangat. Berdiri saja di kawasan jualan dan kalau penat, berihat sebentar. Penampilan? Budak jual bunga apalah perlukan penampilan sangat. Dapat dilihat wajah dan boleh berbalas tutur yang boleh difahami sudah memadai. 

Ya, memang benar senyum-menyenyum itu terlalu penting. Berhalus bahasa dan tunduk hormat juga memang penting. Tapi saya, budak jual bunga sudah ada semuanya itu. Sejak semula lagi hal-hal seperti itu telah ditentukan . Sama umurnya dengan ketentuan kerjaya sebagai budak jual bunga.

Cuma bertanya juga di dalam hati sanubari akan sebab musabab mengapa banyak orang melintasi saja kawasan jualan tanpa mahu singgah sebentar. Sedetikpun sudah memadai. Dalam ukuran waktu yang pendek itu saya percaya mata orang itu akan berkenan juga mencuri intai bunga-bunga saya itu. Jika begitu secebis peluang telah mula berputik. Apa yang telah dilalui tidak begitu. Sedih juga dihati

Mengapa pula saya harus bersedih. Bukankah saya budak jual bunga yang hanya perlu berdiri dan kalau penat duduk berihat sebentar dan berdiri semula meninjau-ninjau kalau-kalau ada yang berhenti dan berkenan. Sudah tentu wajib mendahului senyuman sebelum yang berhenti itu angkat kaki yang saya ekori dengan mata yang putih memandang.  

'Jangan sedih brader', kawan saya yang disebelah selalu mengingatkan. Dia jual bunga juga. Cuma orang panggil dia florist. Tempat dia memang jadi tumpuan. Dia tidak menjual anggerik sebab katanya itu bunga orang kampong. Dia jual orchid yang nampaknya serupa dengan anggerik saya. Laku sungguh dan ramai pembelinya. Manakan tidak, susunan bunga-bunganya amat menarik sekali. Bunga-bunga itu sentiasa mendapat sentuhan air. Nampak segar bugar. Mendapat pujian dari hati saya.

Saya budak jual bunga. Ibubapa saya hanya tetapkan saya sebagai budak jual bunga. Asalkan ada bunga, orang boleh lihat dan saya sentiasa ada untuk menerima singgahan dan belian orang, sudah memadai.Terhegeh-hegeh pun tidak mengapa.


Tapi dalam hati berbisik 'takkan saya akan berterusan begini'. Mesti ada perubahan misalnya minta orang panggil saya florist bukan budak jual bunga. Saya rasa tentu akan ramai orang datang dan singgah membeli. Berhenti di tempat saya dulu sebelum sempat melihat bunga kawan saya itu.


Saya juga mesti menjual orchid dan bukan anggerik. Ini kerja mudah yang tidak melibatkan perbelanjaan satu sen pun. Katakan saja orchid ramai yang berkenan. Lagipun orchid sudah ada di hati mereka. Mudah bagi bibir merekah senyum menyebutnya.


Saya telah buat keputusan muktamad. Saya bukan lagi budak jual bunga. Ibubapa nak marah terima saja sebab akhirnya nanti apabila bunga saya banyak yang laku dan memberi rezeki merempah ruah saya percaya mereka tidak akan marah. Mereka akan lebih rapat dan mesra sekali.

Tapi saya tetap jual bunga yang sama. Bunga anggerik, maaf tersasul pula , maklumlah  baru cuba memasuki dunia baru, dunia florist. Bunga tahi ayam tetap ada. Tapi nampaknya ada masalah disini. Saya kena cari bunga 'chicken shit flower'. Lebih senang panggil saja csf, ringkas dan mudah. Saya wajar lebih kreatif. Bunganya telah sedia ada. Tidak ada masalah  Saya seorang florist. 

Ya, saya bukan budak jual bunga. Saya 'The Flower Selling Boy'. Keep on smiling forever and ever.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan