Theflowersellingboy

Ahad, 23 Oktober 2011

NDT: Orang Luar dan Orang Kita

Sebuah imiginasi atau satu realiti?

Makan tengah hari disebuah restoran Arab. Anak menantu yang belanja. Duduk dimeja yang ada empat kerusi berhampiran dengan kipas dinding untuk mendapat kedinginan walaupun restoran itu berhawa dingin. Tapi kedinginannya tidak mencukupi. Mungkin kuasa menyejukkannya kecil. Tambah-tambah lagi pelanggan ramai terdiri dari berbagai bangsa. Orang Arab paling ketara.

Sekumpulan anak-anak muda dalam jangkaan umur 24 keatas, paling tinggi 25 tahun masuk ke restoran. Kesemua mereka 6 orang. Empat orang dari mereka menuju ke satu meja empat kerusi berhampiran dengan kami disebelah kiri,  dan 2 orang lagi disebuah meja yang mempunyai empat kerusi juga disebelah kanan kami.

Nampaknya mereka ini (6 orang anak-anak muda itu ) baru saja lepas menghadiri satu temuduga untuk mendapat kerja. Mereka masing-masing mengharapkan berjaya dalam temu duga itu. Secara keseluruhannya mereka terlalu ceria dan banyak ketawa. 

Seronok sungguh jadi anak muda. Kerja belum tentu dapat tapi ketawa dan suka tetap sama, happy dan selamba saja.

Makanan yang dipesan masih belum sampai. saya mendekati anak-anak muda 4 orang itu. Dari sleng percakapannya saya dapat meneka asal negeri mereka. Bukan orang tempatan.

Mereka datang untuk temuduga yang dipanggil sebagai 'mock-up test' bagi kerja yang memerlukan sijil professional yang dipanggil NDT. Saya buat muka tidak malu bertanya apa itu ndt? Salah seorang mereka memberitahu ndt itu ialah 'non destructive testing'. Saya anggokkan kepala seolah-olah faham. Sebenarnya tak faham. Malu juga nak tanya lebih lanjut.


Untuk lebih pasti asal anak muda itu saya bertanya mereka datang dari mana. Tiga darinya dari Kelantan dan seorang dari Besut Terengganu. Walaupun dari dua negeri yang berbeza, kelihatan mereka bersembang dalam satu sleng saja, mesra nampak gayanya.


Dua anak muda dimeja yang lagi satu disebelah kanan meja saya juga terlibat dalam temuduga yang sama. Maknanya enam oranglah yang datang temuduga. 

"Berapa orang nak pakai?" 

Saya diberitahu 6 orang saja. Sambil menepuk bahu salah seorang dari anak muda itu saya mengatakan peluang amat baik kerana jumlah pemohon dengan jumlah jumlah yang diperlukan sama bilangannya.

"Yang datang lebih dari tu pokcik", jelas seorang dari anak muda itu menggunakan sleng asal negerinya.

"Bukan kami empat orang saja. 'Orang luar' , ramai juga. Yang dua orang tu".Tambahnya lagi dengan sleng yang sama.

Saya menuju semula kemeja apabila pesanan telah tersedia. Saya memanjangkan maklumat yang diperolehi kepada isteri, anak dan menantu. Saya menyatakan bahawa tidak patut syarikat Malaysia mengambil pekerja luar dari negara asing selagi anak tempatan (anak Malaysia) masih ada. Saya juga tidak bersetuju mengapa syarikat memanggil orang luar untuk datang temuduga kerja.

Isteri saya bertanya orang luar itu dari mana. Saya tidak dapat menjawab kerana tidak sempat bertanya dalam perbualan sebentar tadi. Tapi saya menunjukkan kepada 2 orang anak muda yang disebelah kanan meja kami.

"Saya nampak muka Melayu je", kata isteri saya. "Mungkin Indon", kata saya.

"Mana papa tahu mereka tu orang luar?" Tanya menantu saya.

"Budak-budak tu beri tahu. Dia orang tu tiga Kelantan , satu Terengganu, Besut". 

Habis saja kata-kata saya itu, isteri, anak dan menantu ketawa serentak seolah-olah saya membuat satu cerita yang sungguh melawakkan  melebihi cerita Raja Segala Lawak. Anak-anak muda di kedua-dua meja pun memandang ke arah meja kami. Saya pun tersenyum kecil dan hairan mahu tahu. Tapi geli hati mereka berterusan.

"Orang luar tu istilah yang digunakan oleh orang Kelantan kepada orang luar Kelantan", jelas menantu saya yang pernah berkawan dengan budak-budak Kelantan semasa bersekolah di STAR dulu. Anak perempuan saya sama juga semasa bersekolah di STF dulu. Isteri saya orang Pahang yang memang sudah biasa dengan kata-kata 'orang luar' itu.

Namun saya masih mahu mempertahankan bahawa apa yang dimaksudkan 'orang luar' oleh anak-anak muda itu sebenarnya orang luar -bukan warga negara.

"Kita sekarang bukan di Kelantan. Takkan budak dua orang itu dikatakan  sebagai orang luar. Dia orang tu mesti orang Indon" kata saya yang diikuti dengan ketawa isteri, anak dan menantu tetapi tidak sekuat seperti yang pertama.

Sementara itu masuk lagi dua orang anak muda yang sebaya. Salah seorang dari empat anak muda itu bangun sambil menggamit anak muda yang sedang berjalan msuk itu sambil menyatakan sesuatu, "Orang kita". Kawan-kawan yang lain menganggok kepala dan dua orang darinya mengambil sebuah kerusi setiap seorang untuk diberikan kepada dua anak muda  yang baru masuk itu untuk duduk semeja.

Entah mengapa semua ahli keluarga memandang kepada saya.  Entah macam mana otak saya bertanya mengeluarkan soalan 'mengapa anak-anak muda empat orang tadi tidak mengajak sama dua orang kawan yang sama masuk tadi'. Saya masih mengatakan dua orang itu ialah orang Indon.

Semasa melintasi meja dua anak muda tadi saya memberi salam sambil menghulur tangan bersalam. Gaya bersalam sama macam orang Melayu. 


"Bapak dari mana?" Saya bertanya, masih yakin mereka orang Indon. Mesti dipanggil bapak tanda hormat. Umur bukan ukuran.


"Saya Ali dan kawan saya Ahmad. Kami dari Pasir Gudang Johor". Bukan main malunya saya. Ahli keluarga saya yang lain ketawa seperti ketawa yang pertama tadi. Anak-anak muda dua orang itu ketawa kecil agak kebingungan nampaknya.


"Maaf pakcik nak?" Kami terus bergerak keluar dari restoran


Tapi otak saya masih bermain dengan perkataan 'orang luar' dan 'orang kita'. Mengapa jadi begitu?


Akhirnya saya memberi jawapan sendiri, "Untuk temuduga NDT mesti ada orang luar dan orang kita". Siapakah yang berjaya dapat kerja. Kalau begitu tak perlu sijillah. Tak professional nampak gayanya.

 

1 ulasan: