Theflowersellingboy

Isnin, 24 Oktober 2011

Semoga Naqib Menjadi Insan Yang Berani dan Soleh; Yang Benar Katakan Benar

Satu imiginasi atau satu realiti.

Semalam 23 Oktober 2011maka  genap 7 bulan usia Ahmad Naqib. Kami memanggilnya Naqib saja. Itupun sudah manja. Yang paling manja dipanggil Akiiiib saja dengan bunyi 'iii'nya yang memanjang. 

Apabila namanya dipanggil bukan main suka si Naqib itu memandang kearah si pemanggil. Kalau dia sedang berbaring maka didepanya kedua tangan meminta diangkat didukung untuk berjalan keluar dari dalam rumah. Naqib amat rimas jika terlalu lama berbaring atau meniarap diatas tilam .

Setiap pagi setelah Naqib diserahkan oleh mamanya kepada kami, nenek dan tokpanya, kami bergilir dan kadang-kadang bersama melayan cucu kami itu. Biasanya pada waktu lapan pagi saya akan memasukkan Naqib kedalam stroller berwarna hitam dan menolaknya dari tepi sebelah kanan halaman ke hujung halaman disebelah kiri dihadapan rumah bersiar-siar menghirup udara pagi.

Pagi ini pada usia Naqib genap 7 bulan, rutin pagi yang sama juga saya lakukan. Saya menolak Naqib yang tersandar dalam stroller berulang-alik.  Hari ini Naqib tidak menangis tidak seperti di pagi hari-hari sebelumnya.Sudah bertambah 'matang' gamaknya. Sambil menolak saya menghagah cucu kecil  itu. Dia terlalu suka. Setelah lebih sepuluh kali ulang alik Naqib pun terlena. Diwaktu inilah saya merenung wajah Naqib dengan penuh kasih sayang.

Saya teringat berbagai cerita yang sungguh pilu, sedih dan belas dalam beberapa hari ini. Cerita pelajar yang mencampakkan anak yang baru lahir dari bangunan tinggi dan cerita seorang anak kecil di Negara China  yang dilanggar kenderaan yang dibiarkan begitu saja tanpa diberi pertolongan segera oleh mereka yang berdekatan yang melihat dihadapan mata. Sungguh sedihnya peristiwa-peristiwa ini.

Bahawa sesungguhnya amat kejam pelaku-pelaku yang terlibat itu, termasuk  mereka yang melihat tanpa memberi pertolongan dalam kes di Negara China itu.


Saya amat geram dan marah sekali. Saya tidak dapat memilih dan mencari  perkataan yang sesuai yang sepadan dengan perbuatan mereka yang kejam itu. Perkataan 'zalim' bagi saya masih lembut lagi tidak setimpal dengan perbuatan yang dilakukan. Masih belum sampai ketahap perbuatan yang telah dilakukan. Binatangpun tidak akan melakukan perbuatan seperti itu. Manusia ada otak penuh tahi dan berak.

Bukan dua cerita itu saja. Bukan saja berlaku di Malaysia dan di China. Berlaku di mana-mana didunia ini.

Apa sudah jadi dunia ini? Banyak diantara kita akan dengan cepat marah-marah mengeluarkan pertanyaan seperti itu.

Mengapa pula kita salahkan kepada dunia. Mengapa kita tidak cepat melihat pada diri kita sendiri sebagai manusia. Bukankah kita terlalu  berbangga  kerana kita bukan binatang.  Sebab kita ada otak yang dapat berfikir lebih baik mengatasi binatang. Binatang tidak tahu mencampakkan anak.


Sebab itu kita mudah campak anak yang tidak berdosa dari bangunan tinggi. Tak sempat  menggelupur terus mati. Pergi mampus dia kerana dia boleh memberi malu. Sebab kita tahu malu. Kita mahu menjaga maruah diri.


Itu adalah alasan pelaku. Sudah tentu kita mencemek dan marah. 
Tapi mengapa perlu mencemek dan marah kerana kita pun buat begitu. Cuma kita tidak campak anak.

Jadi apa yang kita telah buat? Apa yang saya telah lakukan sehingga saya juga hendak disamakan dengan perlakuan campak anak itu? Apa yang ahli keluarga saya buat? Apa masyarakat saya telah lakukan? Apa pemimpin telah lakukan?

Terang-terang berbohong, buat fitnah, aniaya orang, menzalimi orang tidak berdosa, membenarkan perlakuan-perlakuan lucah ditonton dan disebar bertopeng demi bangsa, negara dan agama, putar belit, tidak amanah, menyamun dan merompak harta negara dengan berbagai cara, menyebelahi dan membela yang mungkar dan mendera dan menghina yang benar.

Banyak lagi yang tidak dapat disenaraikan yang telah kita lakukan.  Kalau pun ada yang tidak pernah kita lakukan, rasanya tidak begitu, kita gagal untuk berani menegur dan mencegah perbuatan-perbuatan yang terang-terang dilakukan dihadapan mata kita. Bahkan yang melakukan itu begitu angkuh dan sombong dipertahankan sebagai orang yang benar. Itu bukan bersubahat.   


Jadi bagaimana pelajar perempuan itu tidak jadi keliru. Yang jahat, yang hina , yang busuk, yang keji, yang fitnah, yang bohong, yang rosak dan segala yang tidak bermoral dan berdosa mengikut hukum agama dengan terang-terang dipertahan dan dikatakan benar dan perbuatan yang bermaruah. Jadi tidak hairanlah jika mencampakkan anak itu mudah dan bersahaja dilakukan kerana ianya demi menjaga maruah diri.

Ada yang masih tidak percaya?  Ok. Saya cuba imbau cerita lama cerita fasal derhaka kepada raja. Sekarang ini Prof. Aziz Bari dikatakan 'kurang ajar' kepada raja kerana sedikit kenyataan yang telah dibuat. Dan ada pihak yang pernah memburuk-burukkan peribadi raja dulu pada masa ini lain cakapnya. Bukankah itu pembohongan yang terang-terang diwaktu siang benderang?

Saya marah dan tangan saya terkena stroller si Naqib yang sedang tidur. Beliau terganggu lalu membuka matanya. Dalam marah-marah itu air mata gugur juga menitis mengenai muka Naqib mengenangkan dua cerita yang terlalu malang itu. 

Saya harap Naqib akan menjadi anak yang soleh, dan lebih berani dari saya dalam menegakkan yang hak dan benar. Saya menolak Naqib menuju ke kaki lima rumah untuk berihat semula didalam rumah. 
 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan