Theflowersellingboy

Khamis, 20 Oktober 2011

Hantu : Cerita Dari Deria Telinga dan Hidung

Cerita hantu terlalu banyak. Manusia percaya wujudnya hantu pun banyak. Bahkan hantu dan percaya kewujudan hantu itu terdapat dalam semua budaya dan bangsa, cuma namanya saja berbeza. Hantu adalah bersifat universal bagi semua budaya dan bangsa-Hantu itu jahat, hantu itu hodoh, hantu itu menyeram dan menakutkan. 

Hantu itu ada tapi tidak nampak dimata. Ada juga manusia mendakwa pernah lihat hantu. Banyak orang tidak akan percaya ada manusia yang telah melihat hantu. Kalau tanya saya, jawabnya saya percaya ada orang yang pernah lihat hantu. Bukan saya yang melihatnya tapi orang lain yang saya tidak ada sedikit keraguan. Buktinya? Saya tiada bukti dan orang itu pun tidak mampu menunjukkan bukti. 


Saya percaya adanya hantu melalui deria telinga dan hidung. Bukan mata. Saya ada banyak cerita mengenainya. Pengalaman sendiri. Bukan cerita atas cerita.


Tahun 1960 ketika berusia 11 tahun, bapa saya seorang Polis Khas atau Special Constable bekerja di sebuah balai polis di Kg. Lalang , Grik Perak. Kami sekeluarga dan anggota polis yang lain tinggal diberek (rumah) polis. Rumah yang hanya mempunyai satu ruang tidur untuk semua ahli keluarga itu menyediakan juga sebuah dapur. 

Kami ada lima adik beradik.


Bapa bertugas dibalai yang terletak diatas bukit yang jaraknya lebih 100 meter dati rumah. Bertugas mengikut shif.


Saya memang susah untuk tidur sehinggalah pada masa ini.  Jika saya tidak dapat tidur lebih kurang jam 12 malam keatas terdengarlah bunyi orang memasak. Terdengar bunyi lesong batu seperti orang menumbuk cili untuk dibuat sambal belacan, menggoreng ikan dan memotong sesuatu. Bunyi lagaan pinggan dan curahan air seperti orang mencuci, dan siraman air ke longkang. Tapi tidak pula terdengar bunyi orang bercakap. Ianya berterusan agak lama. Tidak pasti berapa lama kerana saya tertidur dalam ketakutan.


Hanya semasa bapa bekerja shif malam saja hantu-hantu itu buat kerja masak memasak.

Disebelah paginya saya dengan segera pergi ke dapur. Tiada apa-apa kesan yang boleh dilihat. Semua barang-barang dan perkakas memasak seperti kuali, periuk nasi dan lesung batu terletak ditempat biasa. Apa yang telinga saya dengar ini saya tidak menceritakan kepada sesiapa. Saya khuatir kalau dicerita ada yang lemah semangat apabila bapa bekerja shif disebelah malam.


Cerita kedua ialah sewaktu ditingkatan empat disebuah sekolah asrama penuh di Kuala Lumpur . Saya duduk ditingkat 4 dalam sebuah dom yang menampung 20 pelajar. Katil saya dibahagian tengah dalam barisan 5 katil. 

Selepas kembali dari kelas persediaan malam (prep class) kami diminta menutup lampu paling lewat jam 11 malam. Pada suatu malam saya tidak dapat tidur dengan segera. Berpusing kiri dan kanan namun mata tiada mahu lena. Kawan-kawan sebelah menyebelah  dan yang sebaris katil kedengaran sedang berdengkur.
Waktu itulah saya terdengar bunyi tapak kaki orang berlari divarandah ulang alik. Diselang seli dengan berjalan, berlari dan berhenti dengan tiba-tiba, membuatkan sepert bunyi geseran tapak kasut dengan simen. Ianya berlaku berulang kali. Saya tidak berani menggerakkan badan. Kaku sekakunya.


Disebelah pagi menuju kebilik air untuk mandi, tiada apa kesan yang dijumpa. Saya percaya bunyi yang saya dengar itu bukan bunyi tapak kaki anjing kerana tidak mungkin anjing boleh naik ke tingkat emapat. Lagi pun memang tidak ada anjing yang berkeliaran di sekolah kami.

Kuarters kerajaan terutamanya yang lama-lama yang dibina sebelum merdeka adalah juga tempat kediaman hantu. Saya juga pernah menduduki rumah yang disediakan kerajaan itu disebuah kawasan yang menempatkan pegawai-pegawai kerajaan Negeri Melaka iaitu di Bukit Peringgit.

Lampu di rumah yang saya duduki itu ada kalanya boleh terpasang sendiri. Lampu yang pada mulanya tidak menyala akan menyala. Dan kalau seorang saja tinggal di rumah itu, hantu akan datang mengganggu.

Satu hari kami sampai dirumah pada waktu Maghrib. Saya dapati ada lampu rumah yang telah terpasang. Hidung saya menghidu bau kemenyan dan kadang-kadang bau sampah yang dibakar. Kejadian kali pertama ini tidak menimbulkan syak bahawa hantu yang melakukannya. Mungkin saya atau yang lain-lain yang tinggal bersama terlupa untuk menutup suis lampu berkenaan. Tapi kejadian lampu terpasang ini beserta dengan bauan berlaku pada hari yang berlainan. Bukanlah tiap-tiap hari. Kerap juga.      

Ada masanya saya akan berkata terima kasih kerana lampu sedia terpasang sebaik saja memasuki rumah selepas balik dari berjalan. Biasanya berlaku waktyu senja. 

Suatu hari pula ada satu lampu tidak menyala walaupun suisnya telah dipetik beberapa kali. Mentol lampu itu rasanya tidak terbakar. Lampu-lampu lain tidak ada masalah. Maknanya arus letrik bukan puncanya. 

Saya mengesyakki ada kaitan dengan 'wiring' kerana maklumlah rumah lama. Saya minta kerjasama JKR memeriksa 'wiring' itu. Alangkah  malunya apabila suis itu dipetik oleh pekerja JKR, lampu itu menyala. Saya tersipu-sipu dan beria-ia cuba meyakinkan pekerja itu bahawa memang tadinya lampu itu tidak menyala.


Dan yang terakhir sekali cerita hantu dirumah itu, tapi bukan setakat yang ini saja bahkan  banyak lagi, ialah peristiwa hantu yang boleh dilihat. Bukan saya yang nampak tapi orang lain, nenek isteri saya yang tinggal bersama kami.


Suatu hari saya, isteri dan anak-anak keluar atas sesuatu hal dengan meninggalkan nenek itu bersama dengan anak kecil saya yang berumur tidak sampai setahun. Apabila kami kembali dan sampai dirumah nenek itu memarahi isteri saya kerana dah masuk waktu Maghrib baru balik rumah. Isteri saya diam saja kerana memahami nenek itu memang tidak suka keluar berjalan sehingga Maghrib baru balik.


Keesokan harinya nenek itu menceritakan bahawa sebelum kami sampai dia ternampak dua lembaga bentuknya seperti orang tercegat berdiri di hadapan bilik yang pintunya terbuka. Satu tinggi dan yang satu lagi rendah seperti anak dan bapa. Kedua-duanya agak gemuk dan kepala botak. Apabila ternampak saja lembaga itu, nenek itu mengambil selipar dan melontar kearah kedua-duanya. Kedua-duanya bergerak kearah dapur meninggalkan nenek yang ketakutan itu. Tidak pula nenek itu memberi tahu sama ada hantu itu berpakaian atau sebaliknya.


Inilah yang saya katakan hantu yang dilihat. Bukan saya yang nampak tapi nenek yang nampak. Saya tidak ragu akan ceritanya 
kerana saya mengenalinya. Dia tidak berbohong.

Bagi saya hantu itu wujud. Saya sendiri telah mendengar gerak gerinya dan menghidu bau-bauannya. Cuma tidak dapat membuktikannya. 

Dari cerita -cerita diatas saya dapati perkara-perkara berikut:
i) hantu mengganggu atau membuatkan kita sedar kehadirannya jika kita bersendirian.
ii) kehadirannya diwaktu-waktu senja dan larut malam.
iii) kalau kita dalam kumpulan yang ramai, hantu akan mengganggu apabila yang lain lelap tidur. Kita yang tidak dapat tidur akan diganggu.

Sebab itulah kalau kita bercerita pengalaman kita tentang hantu ini tidak mudah orang percaya melainkan sendiri mengalaminya. Saya telah mengalaminya melalui deria telinga dan deria bau. Tidak pernah melihatnya. Dan kalau mendengarkan cerita nenek itu saya tidak mahu melihatnya. Sebenarnya cerita nenek itu lebih panjang dari itu dan lebih menyeramkan.




 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan