Theflowersellingboy

Jumaat, 7 Oktober 2011

Salam Jumaat 29: Hari Keperhatinan Untuk Yang Hidup Susah dan Sederhana

Assalamualaikum wbth dan Salam Jumaat. Semoga anda budiman sentiasa sehat selalu.

Hari ini Jumaat 07 Oktober 2011.
 
Orang fakir miskin yang hidup serba kekurangan, rakyat bawahan yang berpendapatan kecil yang sentiasa menghadapi beban tekanan hidup disebabkan kos hidup yang tidak henti-henti meningkat, mereka yang berpendapatan sederhana yang juga terbeban dengan masalah yang sama, orang yang cacat kurang upaya dan orang-orang yang setaraf dengan semua yang dinyatakan itu termasuklah kakitangan awam sekali lagi akan menjadi bahan gunaan yang sungguh ampuh dalam pembentangan bajet 2012 yang akan dilakukan oleh Perdana Menteri dalam masa beberapa jam lagi.

Pembentangan bajet kali ini semestinya akan memberi tumpuan utama kepada golongan-golongan yang dinyatakan itu. Mereka mesti dibantu dengan berbagai skim, program, imbuhan, projek dan rancangan bagi mengurangkan beban kos hidup. 

Bajet 2012 adalah bajet pilihanraya. Oleh itu bajet ini sewajarnya lah memberikan harapan dan kegembiraan kepada majoriti rakyat. Harapan dan kegembiraan rakyat itu mudah saja iaitu tidak menyusahkan hidup mereka. Antara harapannya ialah harga barang dan perkhidmatan tidak akan meningkat; upah atau gaji yang membolehkan mereka hidup selesa sekurang-kurangnya RM1500.00 terutama yang duduk dibandar; rumah yang mereka mampu beli yang harganya diantara lima puluh ribu ke enam puluh ribu; kemudahan pelajaran percuma sehuingga ke peringkat universiti dan tidak diperkenalkan cukai perkhidmatan dan barangan seperti yang dirancangkan kerajaan.

Sebenarnya banyak lagi harapan mereka. Sudah tentu harapan ini memerlukan jumlah wang yang banyak. Mereka meminta cukai baru tidak diperkenalkan dan meminta cukai yang ada dikurangkan. Mereka meminta subsidi dikekalkan. Mereka juga meminta harga rumah yang mampu dibeli, yang murah. Pelajaran percuma sehingga ke universiti. Kenaikan gaji termasuk kakitangan awam.

Harapan mereka terlalu banyak. Kesemuanya untuk membri satu kehidupan yang berkualiti. Kos kualiti ialah jumlah wang yang banyak. Menambahkan perbelanjaan kerajaan.


Tiada cukai baru dan pengekalan subsidi juga menambah beban kewangan negara. 


Disamping itu kerajaan juga mahu merancakkan pertumbuhan ekonomi dengan berbagai skim dan kaedah yang boleh menarik pelabur dan peniaga-peniaga mengeluarkan modal mereka dalam ekonomi Malaysia. Misalnya memberikan berbagai insentif seperti pioneer status, tax holiday, pelepasan cukai bagi beberapa peralatan dan kelengkapan dan sebagainya. Ekonomi yang rancak tumbuh akan memberi peluang banyak pekerjaan dan peningkatan upah. Hasil negara juga akan bertambah.

Maknanya yang miskin susah, sederhana, cacat dan kurang upaya, kakitangan awam perlu dibantu. Melibatkan tambahan kewangan. Yang merancakkan pertumbuhan ekonomipun perlu dibantu. Melibatkan pengurangan hasil kerajaan dalam jangka masa pendek.


Jadi nampaknya susah juga kerajaan hendak menguruskan negara supaya semua pihak diberi pertimbangan supaya sama-sama hidup dalam keadaan aman dan sejahtera.


Tapi kalau kerajaan sekarang mengatakan  urusan itu amat susah ianya petanda yang buruk terutamanya bagi bajet 2012. Kalah nanti dalam pilihanraya. Saya percaya kerajaan mampu melakukannya.

Caranya laksanakan tadbir urus yang telus dan bertanggongjawab. Jangan amalkan rasuah. Kaji semula perjanjian-perjanjian yang telah dibuat dengan beberapa syarikat yang besar-besar supaya dapat distruktur semula bagi merengankan beban kerajaan dan faedahnya dipanjangkan kepada yang memerlikan

Kerajaan sekarang perlu ingat bahawa persaingan amat hebat dari PR yang telah pun mengemukakan belanjawan mereka yang nampaknya amat menarik. Tidak kisahlah komen mengatakan PR sebagai pembangkang boleh berjanji bintang dan bulan. Namun sebahagian rakyat telah pun mengetahui cara urustadbir yang dilakukan dinegeri-negeri PR. Mereka boleh buat perbandingan.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan