Theflowersellingboy

Ahad, 29 Mei 2011

Menyusuri Sungai Melaka : Melaka River Cruising

Bergambar sementara menunggu giliran untuk menaikki bot di Taman Rempah.

Harga Tiket :RM 20/seorang dewasa
RM10/seorang kanak-kanak


 Ini ialah Kampong Morten sebuah kampong tradisional Melayu di tepi Sg. Melaka. Rumah-rumah kampong tersebut dijadikan sebahagian dari produk pelancungan negeri Melaka.

 Sebahagian lagi landasan monorel ditepi Sg Melaka

 Sebahagian dari rumah dipesisir sungai

 Hotel mewah berhmpiran dengan kuala sungai

Menyusur Sungai Melaka atau Melaka River Cruising merupakan salah satu dari produk pelancungan Negeri Melaka. Para pelancung boleh membeli tiket di Taman Rempah dengan harga RM20.00 seorang dewasa dan RM10.00 bagi kanak-kanak. Sepanjang penyusuran kita akan dapat temui bangunan-bangunan dari berbagai seni bena iaitu seni bina Melayu, Cina , Belanda, Inggeris dan Portugis.

Mula-mula kita akan temui kampong tradisi Melayu yang di panggil sebagai Kg Morten mengambil sempena nama Pesuruhjaya Tanah Negeri Melaka ketika itu. Kesemua rumah di sini telah dihiasi dengan lampu-lampu untuk mencantikkan lagi pemandangan diwaktu malam.

Kita juga akan menyusuri beberapa buah jambatan yang merentangi sungai itu. Diantaranya ialah Jambatan Hang Tuah dan Jambatan Kampong Jawa. Kita juga akan boleh ketemu pengangkutan mono rel.

Terdapat juga sebuah hotel mewah yang baru dibena.

Untuk menyusur Sg Melaka boleh juga dilakukan disebelah malam yang memberikan pandangan yang indah dan menarik.

Pada 1 sehingga 30 Jun akan berlangsong Pesta Sungai Melaka kali ke 5. Berbagai acara telah disusun untuk tujuan itu. Datanglah beramairamai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan