Theflowersellingboy

Rabu, 31 Disember 2014

Tahun 2015 : Kehidupan Perlu Diteruskan.




Beberapa jam dari sekarang (10.30 malam) akan masuk tahun baru 2015  meninggalkan tahun 2014 sebagai sejarah.

Berbagai peristiwa cerita suka duka yang telah kita hadapi . Ada cerita suka untuk kita, tapi duka untuk orang lain. Begitulah sebaliknya. 

Kita suka kerana kita berjaya mendapat kerja, misalnya. Dalam masa yang sama orang lain berduka kerana tidak dapat kerja disebabkan bilangan jawatan tidak cukup melainkan kita menarik diri dari bersaing mendapatkan jawatan itu.

Ertinya buruk untuk kita tidak semesti nya buruk untuk orang lain. Kereta kita menjadi rosak disebabkan kemalangan, ianya rezeki kepada tuan punya bengkel membaikki kereta.

Oleh itu apa yang berlaku tidak hanya boleh dilihat dari satu sisi saja.

Samalah seperti kejadian-kejadian malang yang menimpa kepada negara kita. MH 370 yang hilang, MH 17 yang terhempas (ada yang mengatakan ditembak jatuh) dan peristiwa banjir yang sedang melanda di beberapa buah negeri di Malaysia  adalah peristiwa malang yang berlaku pada tahun 2014.

Dari satu sisi ianya peristiwa yang malang. Dari sisi yang lain peristiwa-peristiwa itu boleh memberi berbagai pengajaran agar peristiwa yang malang itu dapat dielakkan atau dikurangkan kesan buruknya.

Oleh itu tinggalkan tahun 2014 itu dan masukki tahun 2015 dengan penuh harapan dan yakinlah bahawa walau apa pun yang akan kita hadapi pada tahun 2015, kehidupan ini perlu diteruskan.  Jangan putus asa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan