Theflowersellingboy

Rabu, 24 Disember 2014

Banjir :Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul




1. Banjir, bencana alam yang berulang setiap tahun. Kali ini lebih teruk dari tahun lepas. Kelantan, Terengganu dan Pahang paling teruk. Kedah , Perlis,Johor dan Perak juga tidak terkecuali. 

2. Bilangan yang telah dipindahkan ke tempat selamat telah mencapai hampir 60,000 orang.

3. Harta benda banyak yang musnah . Ini termasuklah rumah dan isi didalamnya, kenderaan, tanaman, ternakan, tempat berniaga dan berbagai lagi.

4.  Melihat paparan di tv, keadaannya amat menyedihkan sekali. Air naik setinggi paras bumbung rumah. Sudah ada nyawa yang hilang.

5. Walaupun keadaan begitu teruk sekali, tapi kerajaan persekutuan tidak mengistiharkan darurat bagi membolehkan bantuan dan jentera yang terlibat diperhebatkan. Sesungguhnya amat menyedihkan sekali.

6. Marilah kita sama mendoakan keselamatan mereka yang terlibat dengan banjir itu, dan memohon kepada Allah agar keadaan cepat pulih.

8. Saya hanya melihat dari paparan tv, tidak merasakan betapa susahnya mereka yang menjadi mangsa banjir, dan mereka yang turun bersama menolong menyelamat dan memberikan segala bantuan kepada mangsa banjir. 

9. Kepada mangsa banjir saya doakan akan keselamatan anda semua. Kepada yang bersusah payah membantu, syabas diatas keprihatinan dan kesabaran anda itu, semoga Allah membalas dengan balasan yang sewajarnya.

10. Walaupun saya tidak pernah menjadi mangsa banjir (sesekali banjir kilat, ada lah) saya dapat merasakan bagaimana 'tersiksanya' mangsa yang dipindah ke tempat yang selamat. Kalau setakat berhimpitan dengan berbagai bau, ianya tidak berat sangat. Yang berat sangat ialah bilik air untuk mandi, berwuduk, buang air kecil dan besar tidak dapat menampong bilangan mangsa yang ramai.

11. Banjir: Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul. Saya lah yang memandang melalui skrin tv. Dan ramai lagi yang memandang seperti saya. Sudah tentu kita semua simpati. Simpati dan disertakan sedikit dengan bantuan (pakaian dan wang derma) boleh meringankan sedikit saudara-saudara kita yang ditimpa banjir itu.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan