Theflowersellingboy

Jumaat, 19 Disember 2014

Hilangnya Kredibiliti


 

Hilangnya kredibiliti kerana 
 
i) Tidak bercakap atau menyatakan yang benar (Menipu)
 
ii) Fikiran dan pegangan prinsip yang tidak tetap, melompat-lompat  macam katak -flip flop (Melompat Macam Katak.)
 
iii) Berhujah semata-mata mahu mencari alasan dan helah asalkan dapat mengeluarkan hujah walaupun tidak rasional atau tidak masuk akal kerana ada unsur  kepandiran (Pak Pandir).
 
iv) Suka berjanji tapi tidak tepati (Mungkir Janji)
 
v) Menggunakan alasan sebagai senjata bila alasan itu boleh membantu atau menjustifikasikan sesuatu keputusan, sebaliknya berdiam jika alasan itu memakan tuan (Senjata Makan Tuan)
 
Diatas adalah lima sebab yang ingin saya senaraikan yang boleh  membuatkan  hilangnya kredibiliti seseorang, kumpulan orang termasuklah apa saja organisasi,  parti politik dan kerajaan.
 
Banyak lagi sebab yang boleh membuatkan hilang kredibiliti misalnya suka melakukan perbuatan jenayah termasuk rasuah dan mengadu-domba untuk menyemarakkan rasa kebencian.
 
Walaupun sebab-sebab itu ditunjukkan secara berasingan dari i) hingga v), sebenarnya ianya saling kait mengait dan mempunyai satu unsur yang sama iatu Tidak Amanah (Pecah Amanah).

Untuk lebih jelas, diberikan contoh-contoh Pecah Amanah itu. Dalam hubungan ini, adalah lebih mudah untuk difahami dengan memberikan contoh hubungan diantara rakyat dan kerajaan. 
 
Rakyat telah memilih parti tertentu bagi membentuk kerajaan. BN telah menubuhkan kerajaan di  peringkat Persekutuan dan negeri-negeri melainkan  Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan di bawah PR. PR membentuk kerajaan di tiga negeri tersebut.

Maknanya rakyat telah memberikan amanah kepada kerajaan BN dan PR untuk mengurustadbir segala sumber dibawah penguasaan kerajaan masing-masing untuk digunakan/dimenfaatkan demi kesejahteraan rakyat.

Sebagai balasan kepada amanah rakyat itu, kerajaan bertanggongjawab (responsible) untuk mengurustadbir dengan secara penuh amanah dengan mengambil kebertanggongjawaban (accountable) diatas perlaksanaan/ atau kegagalan perlaksanaan akan tanggongjawab itu.

Untuk lebih jelas tentang hilang kredibiliti (pecah amanah), diberikan beberapa tindakan, pernyataan dan keputusan yang telah dibuat oleh pimpinan kerajaan persekutuan (kerajaan persekutuan mempunyai bidang kuasa yang besar).
 
i) Menipu -beberapa hari yang lepas, bekas pengerusi SPR ada membuat kenyataan agar kerajaan jangan menipu rakyat lagi. Tetapi tidak dinyatakan secara spesifik mahupun terperinci bagi menyokong kenyataannya itu. 
 
Namun begitu, jika kerajaan masih mengatakan ekonomi Malaysia dalam keadaan yang tidak membimbangkan, ianya satu tindakan yang cuba mengelak dari kenyataan sebenar. Kejatuhan nilai ringgit berbanding dengan mata wang asing adalah satu hal yang perlu dibimbangkan oleh kerajaan kerana rakyat terlalu bimbang bahawa kuasa beli mereka telah berkurangan. 
 
Jangan berhujah bahawa kejatuhan nilai ringgit boleh menguntungkan negara kerana barang kita menjadi murah dan dengan itu meningkatkan impot. Banyak isu-isu lain juga perlu diambik kira misalnya kedudukan pasaran kita didunia dan kedudukan ekonomi negara pembeli.
 
ii) Melompat Macam Katak -Perangai kotak lompat ini memang dipandang hina oleh masyarakat. Hari ini kata begini, esok lusa dan tulat kata begitu pula. Masa meraih undi PRU 13, kata harga minyak tidak naik, lepas pilihanraya naik pula.
 
iii) Pak Pandir -Watak pak pandir adalah watak bodoh tapi pak pandir masih merasakan dirinya pandai. Contoh ada pimpinan mengatakan bahawa jika harga ayam naik maka makanlah daging. Kurangkan makan gula kerana gula itu menyebabkan kencing manis, dan yang kata beracun.
 
Kenapa berhujah seperti itu. Bukankah lebih baik mencari sebab kenapa harga ayam naik dan mencari jalan bagi mengatasinya dari segi jangka panjang. Kerana kalau beralih kepada alternatif daging ianya tidak akan menyelesaikan masalah. Pertama, harga daging belum tentu lebih murah dari ayam, kedua apabila permintaan daging bertamabh secara otomatik ianya akan menaikkan harga daging, iii) sudah dibuat kajiankah sama ada bekalan daging mencukupi bagi menghadapi permintaan yang bertambah?
 
iv) Mungkir Janji -buat banyak janji dan mungkir pula. Contoh harga minyak adalah satu daripadanya. Tidak memansuhkan Akta Hasutan seperti yang dijanjikan adalah yang terbaru.  
 
v) Senjata Makan Tuan - Semasa harga pasaran dunia meningkat dahulu maka kerajaan menjadikan alasan untuk menaikkan harga minyak. Tapi bila harga pasaran minyak dunia merudum berturutan, harga minyak di Malaysia tidak pula diturunkan.

Oleh itu jika sudah tidak ada kredibiliti atau pecah amanah bolehkah kita terus memberi kepercayaan kepada seseorang, kumpulan orang, parti mahupun kerajaan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan