Theflowersellingboy

Ahad, 14 Disember 2014

Saya Membayangkan Malaysia Akan Berwajah Indonesia Tidak Berapa Lama Lagi




Saya membayangkan Malaysia akan berwajah Indonesia tidak berapa lama lagi.
 
Apa maksud kenyataan saya diatas? 

Maksud saya bahawa warga Indonesia sudah terlalu ramai. Kalau kita bejalan keluar atau masuk  dalam satu-satu keramaian misalnya perlawanan bola sepak, dan jika terpijak kaki seseorang, kemungkinan besar kaki yang kena pijak itu adalah kaki warga Indonesia. Jadi tidak hairan, orang itu akan menjerit, "Ngapa dipijakiin kaki gua".
 
Maksud saya bahawa sebahagian besar tenaga kerja diperingkat rendah yang menggerakkan ekonomi Malaysia adalah warga Indon juga. Sektor binaan adalah monopoli pekerja Indonesia. Semakin ramai mereka terlibat dalam sektor restoran, warung dan kedai makan.
 
Maksud saya juga bahawa cara hidup  mereka telah meresap dan diikuti dalam kehidupan rakyat tempatan  terutama orang Melayu. 
 
Inilah wajah Indonesia yang akan mewarnai Malaysia tidak berapa lama lagi. Dan Kuala Lumpur sudah sedia di'make up' dengan wajah seperti itu untuk dipanjangkan ke bandar-bandar lain di negara kita tidak berapa lama lagi.. 
 
Apakah cara hidup yang telah mempengaruhi dalam kehidupan kita?
 
Cara hidup bergelandangan dan mencari rezeki melalui petikan guitar jalanan.

Hidup bergelandangan adalah hidup yang tidak ambil kisah tentang tempat atau ruang untuk tinggal. Dimana saja boleh tinggal atau duduk asal saja boleh menampong saiz badan untuk duduk , melepak, tidur , makan dan minum tanpa mengambil kira hakmilikan (tuan punya) dan bersih kotor ruang tersebut. 
 
Mereka boleh didapati di bawah dan atas jambatan , jejambat, dilorong dan kolong, dan dimana saja. Mereka tidak punya tempat atau ruang yang kekal. Banyak kali mereka dikejar dan dihambat oleh tuan punya ruang atau pengusa yang berkuasa terhadap ruang tersebut.
 
Mereka mencari makan dimana saja makanan ada secara percuma. Dalam tong-tong sampah dan apa saja lebihan makanan yang dibuang. Semuanya adalah rezeki mereka. Paling baik sekali ialah mereka mendapat belas ikhsan dari masyarakat melalui projek dapur jalanan yang terkenal di Kuala Lumpur.
 
Satu lagi cara mencari rezeki ialah melalui petikan guitar jalanan. Mereka akan menghampiri teksi atau kenderaan yang  terhencut-hencut bergerak perlahan dalam kesesakan lalulintas sambil memetik guitar, memandang ke arah kita pohon ikhsan, tapi tanpa paksaan. 
 
Kalau diberi, ceria muka mereka dengan menunduk kepala mengucapkan terima kasih.  Tidak diberipun tidak mengapa mereka berlalu ke kenderaan yang lain pula.
 
Pergilah ke Jakarta, kita akan melihat cara  hidup seperti ini.
 
Malaysia akan berwajah Indonesia tidak berapa lama lagi. Warga Indonesia semakin ramai, tenaga kerja memonopoli pasaran buruh dan cara hidup menjadi ikutan.
 
Pemangkin yang mempercepatkan wajah Malaysia menjadi wajah Indonesia ialah kemerosotan ekonomi kita. Mata wang kita semakin turun nilai berbanding dengan  mata wang asing, rakyat yang semakin ramai menganggur, bertambah ramai anak-anak muda yang berhijrah ke bandar yang dianggap boleh menyediakan pekerjaan tapi akhirnya jadi pegelandangan, dan bilangan orang susah dan miskin semakin bertambah, jurang kaya miskin semakin membesar, kos sara hidup semakin meningkat.
 
Dan pemangkin paling utama dan memberi kesan paling besar menukarkan wajah Malaysia menjadi wajah Indonesia ialah pimpinan kerajaan yang tidak ambil kisah.
 
Mahukah kita mengambil wajah seperti itu sedangkan Indonesia telah mengambil langkah menukar wajah baru yang lebih ceria dan menggembirakan kehidupan?
 
Jangan kita cuba memperkecilkan rupiah lagi selepas itu. Berapa ringgit  bagi satu Rupiah? Jangan pula berani banding dengan dollar Singapura. 
 
Saya tanya lagi, mahukah kita?  
 
 
 
 

 
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan