Theflowersellingboy

Khamis, 1 Januari 2015

Selamat Tahun Baru: Siapa Saya, Siapa Kita







Seorang sahabat telah menghantar satu video melalui whatsapp dengan tajuk 'Selamat Tahun Baru Kawan', karya KH Mustofa Bisri. 

Sesungguhnya ianya amat terkesan sekali dihati nurani sehingga menggeletarkan jasad yang masih mampu bergerak ini, lalu terkeluarlah suara hati: bahawa betapa alpa dan lalainya diri ini untuk sentiasa ingat akan asal usul dari mana tempat bermula dan ke mana pula destinasi yang dituju.

Terima kasih kepada kawan yang menghantar video ini. Penghargaan tidak terhingga kepada KH Mustofa Bisri atas karya yang mengingatkan "Siapa Saya, Siapa Kita".

Berkongsi sama peringatan itu maka saya juga melakarkan beberapa baris kata-kata, disusun seperti di bawah:

Kawan
Hari ini, tahun ini, tidak ada bedanya dengan yang berlalu
kerana kita tetap memilih destinasi yang sama, siapa pun kita
..........................................................................................................

Sesungguhnya, kawan, rohani dan jasmani kita telah jadi beku dan kaku.

Mana mungkin kita bertanya
Mana mungkin kita menjawab:
Dari Allah aku datang kepada Allah aku dikembalikan
..............................................................................................

Hari ini, tahun ini
tanyaan kita, jawapan kita adalah juga sama seperti tahun dulu dan tahun dulu dulu:
Mari kita ke syurga dunia

Wallahualam.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan