Theflowersellingboy

Selasa, 16 Disember 2014

Satu Malaysia Dah Berhutang: Faham Tak?




Satu Malaysia Dah Berhutang. Hebuh orang cakap. Sana sini kata satu malaysia dah berhutang. Apa bendanya tu?

Belum sempat aku nak hebuh-hebuh tanya seorang kawan , dia kata dia dah tahu lama dah yang satu malaysia dah berhutang. Mati kita, kata kawan aku itu lagi.

Ah kawan aku ni mengarut saja. Satu malaysia yang berhutang kita pulak yang mati. Maknanya termasuk akulah. Tak  masuk akal. 

Apa  kaitan aku dengan satu malaysia yang berhutang tu. Aku tak kisah pasal orang lain. Yang penting periuk nasi aku. 

Hutang PTPTN anak aku pun aku selalu ponteng. Banyakkk, 40,000 ribu. Macam mana anak aku nak bayar, dia belum dapat kerja. Dah empat tahun menganggur. Interview dah banyak kali. Jawabnya elek. 

Banyak kali dapat surat warning, minta segera selesaikan tunggakan dan bayar balik mengikut jadual. Kalau tidak....

Kalau tidak nama anak aku kena senarai hitam. Senarai hitam dalam CCRIS. Makhluk aper ke bender tu.

Aku juga yang kena cari duit nak bayar PTPTN. 

Datang pula hutang satu malaysia. Takkan aku nak kena bayar. Dia yang berhutang, aku pula yang terseksa. Mana adil. Matilah aku macam ni.

Tapi aku mesti bersedia juga. Mesti dapat fakta dan maklumat, takut-takut ada pihak tuntut aku bayar hutang satu malaysia tu. Dengan fakta dan maklumat bolehlah aku lawan dalam mahkamah. Buat apa aku bayar hutang sebab bukan aku yang buat pinjaman. PTPTN, oklah, sebab anak aku pakai duit tu. Aku mesti ambil tanggongjawab.

Lawan tetap lawan! 

Aku mahu tahu berapa banyak satu malaysia dah berhutang. Bukan aku nak bayar hutang tapi nak berhujah  dalam mahkamah nanti. 

Berapa satu malaysia dah berhutang? Aku mahu tanya kawan aku itu. Dia macam tahu luar dan dalam cerita satu malaysia dah berhutang ni.
 
Kawan aku tak mahu menjawab tapi tanya balik pada aku sama ada aku ada baca paper ke atau tengok tv. 

Memanglah aku baca paper dan tengok tv. Mana aku ada maklumat dari sumber lain. Kalau ada pun dari cerita kedai kopi. Macam-macam cerita ada. Mengelirukan. Sebab tukang karut pun standard macam aku juga, darjah enam sekolah melayu. Banyak mengarutnya.

Aku mahu tahu : Berapa banyak satu malaysia berhutang? Hutang dengan siapa? Siapa ni satu malaysia? Apa kena mengena dengan aku?

Tanya satu persatulah, kawan aku meredakan nafsu nak tahu aku itu.

Ok, satu malaysia dah berhutang berbillion ringgit, bukan sepuluh ringgit, faham tak? Kawan aku ni macam nak memperbodohkan aku pula. Tapi tak apa sebab aku memang tak tahu. Aku nak tahu apa yang aku tidak tahu.
 
Lantaklah, dia nak berhutang banyak mana sekalipun. Apa ada kena mengena dengan kita, dengan aku? Aku mahu dia sambung cerita.

Lebih 40 billion oiii, bukan 40 ribu. Kau tau ada berapa kosong dalam 40 billion?

40 billion tak jadi masalah pada aku kerana bukan aku yang berhutang. Aku hutang 40 ribu saja.

Masalahnya, satu malaysia ni rugi. Operasi tak untung. 

Macam mana nak bayar hutang? Aku ingin tahu juga.

Kawan aku tidak segera menjawab soalan aku itu. Sebaliknya dia tanya aku macam mana aku dengan PTPTN, macam mana aku bayar.

Aku beritahu, kadang-kadang bayar dan banyak kali tak bayar. Sebab aku tak ada duit. Harga getahpun dah turun.

Pasal apa kau yang bayar. Yang berhutang anak kau? Tanya kawan aku.

Anak  aku mana ada duit, tak kerja lagi. Aku yang menjamin pinjaman dia, aku mestilah ambil tanggongjawab.

Itulah yang masalahnya. 

Aku tidak faham maksud masalah yang dikatakan kawan aku ini.

Satu malaysia dah tahu yang satu malaysia dah berhutang itu tiada wang untuk bayar pinjaman. Berniaga tak untung macam mana nak bayar. Jadi penjaminlah yang kena bayar. Macam kau bayar hutang PTPTN anak kau.

Siapa penjamin? Aku mahu tahu.

Kita satu malaysialah penjamin.

Ekk macam mana boleh jadi macam tu. Aku tak pernah sain.

Betullah tu. Tapi kita pernah pangkah dia.

Aku faham maksud pangkah itu. Tapi aku tidak faham macam mana aku boleh jadi penjamin kepada satu malaysia dah berhutang itu. Satu malaysia jadi penjamin?

Kawan aku terus bercerita tanpa celahan dari aku. Malas aku nak mencelah lagi.

Kawan itu amat bimbang sekali. Dia bimbang tak dapat pencen. Katanya satu malaysia dah berhutang 4 billion dari wang pencen. Kalau pinjaman itu tak mampu dibayar, 'habislah aku' , katanya.

Kawan aku kata bukan dia saja yang bimbang, bekas PM Tun Mahathir pun bimbang. Bekas PM tu kata perniagaan satu malaysia dah berhutang itu macam main judi. Mana boleh kerajaan main judi.

Banyak pihak lagi yang bimbang. Bekas Menteri Kewangan Tun Daim pun bimbang.

Rafizi dari PKR dan Tony Phua dari DAP pun bimbang dan buat bising..

Pembangkang mestilah perangainya begitu. Semua yang kerajaan buat mereka tak setuju. Aku cepat mencelah walaupun telah berjanji tidak mahu mencelah.

Hey kawan, kabinet pun bimbang. Kawan itu sergah aku.

Hey kawan, orang UMNO pun dah buat laporan polis keatas satu malaysia dah berhutang ini.

Aku semakin tidak faham. 

Aku faham mengapa PKR dan DAP buat bising. 

Tapi aku tak faham mengapa bekas PM, bekas menteri kewangan, dan kabinet bimbang tentang satu malaysia dah berhutang.

Aku juga tidak faham mengapa orang UMNO buat laporan polis tentang satu malaysia dah berhutang. Apa tujuan?

Siapa boleh beri aku faham. Siapa yang wajib ambil tanggongjawab, macam aku ambil tanggongjawab membayar hutang PTPTN anak aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan