Theflowersellingboy

Khamis, 1 September 2011

Air Mata Kesyukuran : Belum Tiba Masa Ku

Asmah sedang duduk bersila . Dihadapannya telah tersedia terbuka sebuah beg lusuh untuk dimuatkan pakaian keluarga, pakaian untuk berhari raya dikampong ibu mertua. Dia lesu sekali menyusun pakaian ke dalam beg itu bukan kerana berpuasa tapi tidak sanggup menghadapi sanak saudara semasa berhari raya di kampong nanti. Yang paling digusari sekali ialah semasa perjumpaan di rumah abang iparnya nanti yang pasti diadakan disebelah malam raya yang pertama. Semua adik beradik suaminya Mahat dan anak-anak serta cucu mereka akan berkumpul sama. 

Tiap-tiap tahun begitulah rutin hari raya yang pasti dihadapi semenjak ia bernikah dengan Mahat yang sudah memasuki tahun kedua puluh. Sekarang Dia dan Mahat telah mempunyai enam cahaya mata seorang lelaki dan yang lainnya perempuan. Anak perempuan yang tua telah pun memasuki umur untuk memasuki SPM. 

Pakaian dikiri kanannya diangkat perlahan-lahan kurang bermaya nampaknya.

Sudah hampir 5 tahun Mahat suaminya bekerja sebagai buruh mengumpul sampah syarikat southern waste setelah terpaksa berhenti kerja disebuah kilang perabut diShah Alam apabila syarikat terpaksa ditutup kerana menghadapi masaalah perniagaan. Mahat dan pekerja yang lain tidak pula dibayar apa-apa pampasan. Oleh kerana itu dia sekeluarga terpaksa mencari jalan yang terbaik untuk meneruskan kehidupan menyediakan sesuap nasi untuk isteri dan anak-anak. Jalan terbaik yang mampu difikirkan ialah balik ke kampong ke pangkuan keluarga. Balik kekampong Asma, isterinya.

Nasib yang baik menyebelahi Mahat. Abang iparnya yang masih lagi bujang telah berpindah dari bandar Seremban balik ke kampong untuk menjalankan perniagaan kecil-kecilan dikampong. Rumah yang telah dibeli di Seremban itu tidak disewa. Mahat sekeluarga bolehlah mendiami rumah itu tanpa membayar sewa tapi air dan letrik serta  cukai pintu adalah menjadi tanggongjawab Mahat untuk membereskannya. Mahat sesungguhnya amat berterima kasih sekali dengan pertolongan abang iparnya itu.

Di Seremban Mahat memulakan pekerjaaan sebagai pengawal keselamatan disebuah pasar raya. Kerjanya bertahun setahun saja kerana dia telah mendapat tawaran bekerja di syarikat southern waste sebagai buruh mengumpul sampah. Setiap hari dia akan bergayutan disisi lori sampah itu. Dari rumah kerumah sampah-sampah yang telah terbungkus itu dimasukkan kedalam lori. Itulah pekerjaan Mahat setiap hari untuk menyediakan keperluan harian keluarga.

Pendapatan tidak sampai satu ribu itu perlu ditambah. Asmah telah bersetuju melakukan kerja-kerja pembersihan sebuah kompleks perniagaan. Anak-anak yang masih kecil ditumpangkan dirumah saudara yang kebetulan tinggal berdekatan.

Kesemua pakaian telah dimasukkan kedalam beg . Beg telah ditutup dan disandarkan didinding disebelah almari pakaian.

Asmah memandang ke ruang rihat dimana anak-anaknya sedang menonton tv yang gambarnya kurang jelas. Tapi ianya sudah menyeronokkan anak-anaknya itu. Itu yang ada. 

Sekarang sudah pukul satu setengah. Berita Bulitin Utama sedang bersiaran. Masa masih banyak lagi sebelum bergerak balik ke Melaka ke kampong, ke rumah ibu mertua pada pukul 6 petang. 

Hari ini mereka sekeluarga akan berpeluang menaikki kereta yang akan dipandu oleh Mahat sendiri. Pulang dari kerja nanti Mahat akan bawa bersama sebuah kereta Myvi yang dipinjam pakai ikhsan dari isteri adiknya Zul yang tinggal disebuah taman yang berdekatan.

Hati Asmah bertambah sedih dan sayu. Dia sekeluarga terlalu banyak mendapat ikhsan dari saudara mara, disebelah pihaknya sendiri mahu pun disebelah suaminya Mahat. Rumah sewa percuma. balik raya atau balik kampong pada hari biasa boleh saja dapat pinjam kereta dari iparnya. Air mata Asmah perlahan-lahan mengalir keluar dari kelopak matanya. Air mata kesyukuran diatas budibaik adik beradik dan ipar duai.

'Tapi sampai bila. Bila pula giliran aku berbudi pada mereka' , Asmah menutup pintu biliknya lantas berbaring diatas lantai beralaskan tikar getah.    

Bersambong...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan