Theflowersellingboy

Jumaat, 23 September 2011

Salam Jumaat.......27 Doakan Yang Terbaik Saja

Assalamualaikum wbth dan Salam  Jumaat kepada anda budiman. Semoga sentiasa sihat selalu.

Pengumuman Perdana Menteri untuk memansuhkan ISA telah mendapat reaksi yang berbeza dari berbagai pihak. 
 
Ada pihak yang mengambil sikap berhati-hati  -tunggu dan lihat dulu, tidak kurang juga mereka yang sinis dan meragui keikhlasan cadangan itu, ada pula yang kurang dan tidak bersetuju sehingga sanggup mengeluarkan semacam ugutan dan ada yang memuji dengan menyatakan ini satu keberanian politik sehingga ada pihak yang memohon maaf kepada Perdana Menteri diatas ketelanjuran mengungkap kata 'dulunya kurang percaya', dan sebagai semacam satu  cara  'menghukum diri' diatas keterlanjuran itu merancang berkempen menyokong pengumuman Perdana Menteri itu.

Ada juga reaksi yang datangnya dari luar negara.

Begitulah biasanya yang berlaku jika ada pembesar negara misalnya Perdana Menteri membuat sesuatu pengumuman. Apatah lagi perkara yang diumumkan itu adalah sesuatu yang telah menjadi isu yang terlalu lama diperkatakan sama ada mempertahankan kewujudannya atas kepentingan 'keamanan dan keselamatan' negara  ataupun menamatkannya riwayat hidupnya atas kepercayaan bahawa ianya telah mengongkong dan menyekat hak asasi manusia malah telah juga dikatakan disalahguna untuk menzalimi dan menyiksa sama ada atas sebab politik mahupun atas persangkaan melakukan keganasan. Kerana yang ditahan tidak dihadpkan ke muka pengadilan.

Berbagai reaksi itu tidaklah menghairankan kerana masing-masing pihak ada asasnya. Misalnya kepada yang berhati-hati bersikap tunggu dan lihat, yang sinis dan kurang percaya membentuk sikap mereka berdasarkan kepada petunjuk dan pengalaman yang jelas tidak memihak kepada kemungkinan pemansuhan Akta ISA itu membawa kesan yang diharapkan. Mereka berpendapat berlakunya pengumuman itu adalah berdasarkan tekanan dalaman dan luaran. Sebenarnya bukan merupakan sesuatu yang dirancangkan . Dengan sebab itu ianya kurang teratur dari segi langkah-langkah yang perlu diambil yang boleh meyakinkan keikhlasan cadangan itu. Misalnya membebaskan tahanan ISA itu sendiri.

Bagi yang memuji menyatakan ianya sebagai satu yang telah dirancang oleh PM semasa mengambil tugas pada 2009 dulu.

Namun apa saja alasan kita mestilah bersangka baik dan mendoakan yang terbaik saja.

Salam Jumaat. Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan