Theflowersellingboy

Isnin, 29 Ogos 2011

Catatan Cerita-cerita Sekitaran: Menjelang Menyambut Hari Raya.

Hari terakhir berpuasa bagi tahun 2011/8/29 Isnin. 

Menyambung kerja membersih rumah dibahagian dalam. Mop dan menyapu lantai serta vcuum carpet. Membersih kipas. Mengelap perabut dan cermin meja. Rasa sakit pinggang sedikit maklumlah usia telah bertambah lanjut . Tidak boleh lama bertahan untuk berdiri. Kaki pun sakit jalan terdengkut-dengkut.

Apa maknanya semua ini? Sakit pinggang, tidak boleh berdiri lama dan kaki sakit jalan terdengkut-dengkut?

Maknanya mudah saja bahawa perjalanan saya sudah mendekati penghujung. Cuma tidak diketahui berapa kilometer lagi kalau mahu diukur dari segi jarak jauh. Berapa hari, minggu , bulan , tahun dan dekad jika mahu diukur dari segi tempoh yang ada. Boleh juga diterjemahkan kedalam ruang waktu kalau kita suka. Tapi soalnya bila. Yang  tahu hanya Allah swt. Tiada cepat walau sedetik mahupun lambat barang sesaat. Tepat. Apabila tiba masanya pergilah kita. Itulah penghujung kita didunia ini. Dan selepas itu bermula satu cerita yang baru.


Maka cerita yang baru itu adalah asasnya dari cerita-cerita kita semasa didunia ini. Bagaimana kita menggunakan lidah dan mulut, kaki dan tangan, mata dan telinga malah kesemua anggota badan dan otak fikiran kita. Semuanya diambil kira. Sekecil mana pun yang terhasil , sebesar mana pun yang telah kita lakukan tetap tidak terkeluar dari hitungan.


Hanya sanya yang baik-baik saja , yang telah menjadi perintah Allah jika banyak yang kita miliki dapat membantu kita. Tapi banyak kelemahan yang kita ada, banyak yang salah dan silap yang telah kita lakukan. Kita langgar banyak perintah Allah. Kita juga berharapkan agar amalan yang kita buat itu akan diterima Allah. Yang mana kurang kita mohon keampunan, kita bertaubat. Dan kita yakin Allah yang maha pengampun, yang maha mengasihani akan memperkenankan permohonan kita.


Hanya yang amat kita risaukan ialah kesalahan kita sesama manusia. Apatah lagi insan itu telah tiada lagi atau yang kita tidak dapat kesan dimana mereka berada sedangkan banyak perkara yang perlu kita selesaikan, banyak kesalahan yang belum kita dapat kemaafan dari mereka. Itulah yang senak didada.

Isteri dan anak-anak perempuan menolong mamanya didapur menyediakan makanan untuk meraikan hari raya.

Semalam buat kerja luar kawasan rumah. Rasanya selesai. Rupanya ada juga tertinggal. Ada bahagian/sudut rumah bersebelahan dengan bilik cermin yang dijadikan ruang tamu masih lagi belum ditanam dengan pokok bunga. Bogel saja. Maka dengan ihsan anak dan menantu dibelikan nya beberapa pokok bunga (tak tahu pula namanya) untuk ditanam dikawasan yang bogel ini. Barulah nampak serinya. Terima kasih dun keladi raya depan belikan lagi.

Jam 6 petang ke Hospital Besar Melaka melawat abang yang mengidap sakit gout (ini kesan dari makan semua, langgar pantang). 

Beliau sepatutnya keluar pada hari Jumaat depan tapi telah minta pihak hospital untuk keluar hari ini dengan menandatangani surat perakuan mengambil tanggongjawab sendiri. 

Waktu nak balik abang  terpaksa juga menggunakan kerusi roda hospital. Nasib baik ada kerusi roda kalau tidak kesian juga untuk berjalan ke tempat letak kereta. 

Entah macam mana mata tertumpu ke arah tempat memijak kaki kerusi roda itu. 'Dah tiada. Heran. Ganas sungguh orang yang menggunanya'. Jadi diikatnya dari hujung kehujung dibahagian letak kaki itu dengan sejenis kain berwarna putih , kain semacam dari jenis tuala mandi. 

Sungguh kesian Hospital Melaka ini kerusi roda pun tidak mampu di jaga dan disediakan yang elok sempurna. Mungkin tiada peruntukan untuk membelinya. Benar ke? Bagi malu Kerajaan saja. 

Benda-benda lain berbilion-bilion boleh buat dan beli , apa ada hal dengan kerusi roda. Apa ada hal? Memanglah ada hal sebab siapa anda duduk hospital kelas tiga.

Sekian catatan terakhir menjelang hari raya. 

Allahu Akbar  Allahu Akbar  Allahu Akbar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan