Theflowersellingboy

Isnin, 23 Disember 2013

GST: Hujah Kerajaan BN vs Hujah Pembangkang.Apa Pula Pendapat Anda/Rakyat. Apa Pendapat Saya.




Hujah Kerajaan BN: 

i) GST akan menambahkan pendapatan negara. Pendapatan yang bertambah ini akan mengukuh dan memantapkan ekonomi negara. 

ii) Ekonomi negara yang kukuh dan mantap membolehkan kerajaan memberi perkhidmatan terbaik dan melaksanakan berbagi projek demi kesejahteraan Rakyat. 

iii) GST tidak akan menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, malah boleh menurunkan harga. 

iv) GST tidak membebankan rakyat.


Hujah Pembangkang: 

i) GST akan menambahkan pendapatan negara.

ii) Pertambahan pendapatan negara tidak semestinya boleh mengukuh dan memantapkan ekonomi negara jika pertambahan itu tidak ditadbir urus dengan baik. 

iii) Rekod menunjukkan bahawa kerajaan BN telah gagal menguruskan kewangan negara dengan baik kerana,

-hutang negara yang terlalu tinggi melebihi RM529.6 billion (53.6%) dari KDNK, menghampiri had 55% seperti yang dibenarkan oleh undang-undang negara,

-berbagai projek yang menghadapi masalah dari segi kualiti binaan seperti Hospital Serdang dan kompleks di Terengganu yang runtuh. Ini melibatkan tambahan kos baik pulih dan bina semula.

-salah guna kuasa dan rasuah seperti yang dilaporkan oleh Ketua Aidit Negara misalnya projek kapal selam scorpene dan projek NFC,

-pembaziran dan boros belanja, mengikut laporan Audit

iv)  GST juga akan menambahkan lagi beban sara hidup rakyat kerana harga akan naik sebagai tambahan kepada harga yang telah naik disebabkan pengurangan subsidi seperti  harga gula dan minyak; dan harga yang bakal naik iaitu tarif letrik, lebuhraya bertol, perkhidmatan tv berbayar astro, tambang   LRT dan bas; selain dari harga-harga barang dan perkhidmatan yang sedia naik.

Apa pula hujah anda/rakyat. Untuk berhujah, jangan emosi, menyebelahi sesuatu pihak sedangkan kita tahu hujah pihak berkenaan tidak ada asas yang kuat untuk kita percaya. Kita berhujah untuk mendapat faedah/menfaat dari pengurusan ekonomi yang terbaik bagi kesejahteraan hidup.

Adakah anda bersetuju dengan hujah kerajaan BN atau hujah Pembangkang ?

Susah dan senang kehidupan anda bergantung kepada keputusan anda mahu menyokong GST atau menolak GST.

Saya menolak GST dan kenaikan harga barang seperti gula, minyak, tarif letrik, tol lebuhraya, tambang LRT dan pengangkutan yang lain. Yang penting ialah uruskan wang negara tanpa pembaziran, penyelewengan . rasuah, pemborosan seperti apa yang berlaku selama ini.

Bukan saya cakap, Ketua Audit Negara yang cakap. Bukan saya buat cerita dongeng, tapi bangunan hospital serdang dan kompleks bangunan di Terengganu yang tunjukkan bukti. Dan banyak lagi.

Tambah pendapatan nak tolong rakyat ke atau nak bayar hutang negara yang begitu tinggi. Mengapa jual aset negara?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan