Theflowersellingboy

Selasa, 9 Ogos 2011

Dapat RM500.00: Pemberian Khas Hari Raya Kepada Pesara. Pencen Bulanan Naikkan Juga.

Perdana Menteri telah mengumumkan pemberian wang khas RM 500.00 bagi pesara kerajaan. Alhamdulillah. Bagi penjawat awam yang sedang berkhidmat akan dibayar bonus setengah bulan gaji. Alhamdulillah.

Kedua-dua kategori penjawat awam, yang bersara dan yang berkhidmat akan menerima bayaran itu sebagai penghargaan keatas sumbangan yang telah diberikan kepada negara. Terima kasih kerana Kerajaan masih lagi tidak lupa akan sumbangan sedikit sebanyak yang telah disumbangkan oleh pernjawat awam.

Pemberian ini dapat sedikit sebanyak menceriakan penjawat awam terutama yang telah bersara dalam menyambut dan meraikan hari raya yang akan datang ini.

Kalau dikira kos barang dan perkhidmatan yang semakin meningkat pemberian itu tidaklah membantu sangat. Apalah ada dengan wang RM500.00 itu yang diberi sekali saja  berbanding dengan harga ayam, daging ,gula, minyak dan banyak lagi yang terus meningkat naik tidak henti-henti. Setiap hari itulah yang dihadapi oleh rakyat Malaysia termasuk penjawat awam. 

Terlalu perit bagi pesara yang pencen bulanannya tidak sebesar mana dan mereka yang berpendapatan rendah sedangkan anak-anak ada yang masih belajar. 

Pemberian khas itu tetap dihargai. 

Cuma tidakkah terlintas dihati pihak kerajaan untuk melihat dan mengkaji pesara awam yang menerima pencen sebulan kurang dari RM1,000.00. 

Apakah yang dapat dilakukan oleh pesara yang menerima 400 atau 500 ringgit sebulan . Tambah-tambah pula pada usia emas macam-macam penyakit yang datang. Memang benar mereka boleh ke hospital kerajaan untuk mendapat rawatan percuma. Tapi untuk ke hospital mereka tidak ada wang untuk bayar tambang bas atau teksi. Jadi sebahagian besar mereka pergi ke kedai yang berdekatan membeli panadol, tidak kira apa jenis penyakit. 

Dengan demikian disamping pesara mengucapkan terima kasih kepada kerajaan keatas pemberian khas itu, pesara juga mengharapkan Kerajaan menaikkan bayaran pencen paling rendah ialah RM1,000.00 sebulan. Takkan Kerajaan tidak merasa sedih dan malu jika bekas penjawat awam yang telah memberi perkhidmatan yang begitu lama, yang sentiasa taat semasa berkhidmat , yang mengikrarkan kata-kata 'Saya Yang Menurut Perintah', menjalani kehidupan dibawah garis kemiskinan. 

Bantulah mereka dari golongan ini. Naikkan pencen mereka tidak kurang RM1,000.00 sebulan. Kalau harga barang dan perkhidmatan boleh naik dan selalu naik kenapa pencen mereka tidak dibuat penyelarasan. Takut implikasi kewangan yang besar? Membebankan kewangan Kerajaan?

Kalau itulah alasannya maka ianya tidak boleh diterima. KERANA kita sebenarnya boleh melakukannya kalau sumber kewangan kita betul-betul diurus dan diuruskan secara adil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan