Theflowersellingboy

Khamis, 11 Ogos 2011

Tikus Menelan Gajah

Tikus menelan gajah? 

Mana mungkin tikus yang berkali ganda kecil itu boleh menelan gajah  yang terlalu besar dan gagah. Kalau berlaku juga ini adalah sesuatu yang ajaib dan boleh dicatatkan sebagai salah satu peristiwa keajaiban di dunia.


Tapi dalam dunia perniagaan ianya boleh terjadi walaupun jarang berlaku. MAS sebuah syarikat penerbangan milik negara adalah jauh lebih besar berbanding dengan Air Asia sebuah syarikat penerbangan tambang murah milik syarikat persendirian. Telah diberitakan bahawa pihak-pihak yang berkaitan telah bersetuju untuk melakukan pertukaran saham diantara dua buah syarikat ini dimana MAS bersetuju menukarkan  20.5% sahamnya kepada Air Asia dan menerima 10 % saham AirAsia. Saham MAS pada ketika itu lebih rendah dari nilai saham Air Asia. Berikutan persetujuan itu kedua-dua urusniaga saham telah digantung.


Cuma hendak juga kita tahu : i) Bagaimana perkara ini boleh berlaku? ii) Apakah rasional eksersais pertukaran saham ini? iii) Bukankah MAS telah dipulihkan dan telah menjana keuntungan semasa dibawah Idris Jala dulu? iv) Atau sebenarkah MAS dulu telah dipulihkan dan mendapat keuntungan dari operasinya ? v)Atau  keuntungan MAS itu hasil dari pelupusan hartanya? vi) Dan selepas itu operasi MAS tidak menjana keuntungan? 


Macam mana pun pertukaran saham telah dipersetujui. Maka sang gajahpun terpaksalah ikut kata sang tikus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan