Theflowersellingboy

Selasa, 9 Ogos 2011

Malu Untuk Bertentang Mata : Ada apa-apa ke ni?

Bila kita berhadapan dengan seseorang ada masanya kita atau orang itu tidak berani memandang langsong diantara kita . Mata kita jarang bertentang dengan mata sidia secara tepat. 

Biasanya keadaan ini berlaku jika seorang lelaki bertemu dengan seorang perempuan yang baru dikenalinya melainkan salah seorang atau kedua-duanya itu 'gatal' sangat. Juga apabila seorang bawahan bertemu dengan ketuanya. Atau apabila kita berhadapan dengan orang yang berkuasa. Gerun rasanya untuk melihat mukanya apatah lagi untuk bertentangan mata. Kita tunduk  atau memandang siring saja.

Tapi apabila mata bertentang mata , darah gemuruh spontan tiba, lidah kelu untuk berkata, ada benda yang tersimpan didada.

Apakah benda itu?

Benda yang tersimpan didada kita, kita  saja yang tahu. Dan Allah sudah tentu, cuma belum tiba masanya. Semua kita kena tunggu dihari pengadilan nanti. Neraca Allah tidak berat sebelah, sebesar zarah mahupun yang baik atau tipu muslihat dan yang jahat-jahat akan termasuk dalam timbangan. 

Maka dengan itu sebelum kita diadili nanti, lebih baik kita dapat bekerjasama untuk menegakkan keadilan. Sementelah pula kita yang ada kuasa yang diberi amanah untuk menegakkan keadilan. Misalnya bekerjasama menjadi saksi dalam sesuatu perbicaraan apabila kita telah dikenalpasti antara saksi-saksi yang boleh membantu dalam perbicaraan.  

Ya, apabila kita selalu mengatakan keadilan perlu ditegakkan kita mestilah buktikan kata-kata itu dengan tindakan. Tidak wajarlah kita gunakan kedudukan kita, atau kelemahan dalam mana-mana peruntukan undang-undang  atau apa saja alasan untuk tidak mahu hadir dalam mana-mana perbicaraan yang memerlukan kita sebagai saksi. Tidak perlu dikeluarkan arahan untuk kita hadir. Lagipun kita hanya sebagai saksi dan bukan orang yang mendakwa atau kena dakwa.

Bukankah dengan kehadiran kita sebagai salah seorang saksi akan dapat membantu perbicaraan berjalan dengan baik demi memberi keadilan sama ada yang mendakwa atau yang kena dakwa. Bukankah itu yang kita perjuangkan selama ini.

Sekiranya kita perlu ditemuduga seperti yang dibenarkan dalam proses perbicaraan sebelum yang kena tuduh mengambil tempat untuk membela diri maka wajarlah kita hadir. Tidak perlulah diadakan syarat agar yang kena dakwa tidak boleh bersama dalam temuduga itu. Kita mesti ingat yang kena tuduh itu perlu diberi seluas-luas peluang untuk membela diri. Begitu juga yang menjadi mangsa, yang mendakwa perlu diberi peluang yang sama.

Mengapa kita tidak mahu yang kena tuduh itu hadir bersama? Adakah kita tidak sanggup bertentang mata kerana darah gemuruh spontan tiba dan lidah kelu untuk berkata. Sebab ada benda tersimpan didada? 

Tapi tiada orang tahu apa benda yang ada didalam dada kita. Kalau ditanya semasa ditemuduga atau semasa menjadi saksi kita jawablah saja. Tiada siapa yang tahu apa yang tersimpan didalam dada kita. Kita cuma berikrar 'akan berkata benar , semuanya benar belaka'. Itu sudah memadai.

Jangan malu untuk bertentang mata, nanti dikhuatiri ada sangkaan buruk orang, mengatakan "Ada apa-apa ke ni?" Padahal mungkin kita tiada apa-apapun......" 

Lagipun pertemuan dengan yang kena dakwa bukanlah kali pertama, kita sudah biasa tengok muka dia. Dia pun bukan ada kuasa dan tidak juga menjadi ketua. Takkan gerun nak tengok mukanya. Kalau gerun , tengok siring-siringpun cukup asalkan kita dan dia ada bersama semasa ditemuduga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan