Theflowersellingboy

Selasa, 23 Ogos 2011

Mengurus Sakit Gout

Saya percaya sebahagian besar dari kita telah sedia mengetahui apa itu penyakit gout. Ramai juga diantara kita yang telah dan sedang mengalami sakit gout, dan sudah tahu bagaimana rasa kesakitan yang disebabkan sakit gout itu. Sesungguhnya amat sakit sekali jika sudah sampai ke tahap yang 'acute'.

Menurut apa yang pernah diberitahu oleh doktor Gout itu adalah satu daripada sakit athritis disebabkan uric asid yang berlebihan. 

Saya adalah seorang daripada yang mempunyai penyakit gout itu. Sudah agak lama penyakit itu tidak menyerang saya. Hanya sekarang ini saya sedang mengidapinya, dibahagian lutut. Waktu ini belum terasa sakit sangat. Cuma tidak dapat berjalan dengan baik dan tidak boleh berdiri lama.

Pada pertama kali kena sakit gout dipergelangan tangan kanan dulu saya merujuk kepada tukang urut di kampong untuk mengurangkan bengkak. Pada keesokan harinya bengkak itu bertambah dan rasa sakit yang tidak tertahan lagi. Maka saya berjumpa doktor untuk mendapat suntikan dan diberi ubat. Seterusnya doktor menasihatkan saya memakan allopurinol untuk mencegah gout berulang lagi.

Saya tidak ambil ubat itu kerana kata doktor kena ambil selama-lamanya selagi nyawa dikandung badan.

Jadi apa pilihan yang ada untuk saya tidak akan diserang lagi pada masa depan? 

Ada kawan nasihatkan minum air herba misalnya daun misai kucing. Saya telah melakukannya. Ada juga kesannya sedikit. Tetapi saya kena juga beli peket herba misai kucing itu. Keluar juga belanja. Lebih baik saya makan ubat yang yang boleh didapati diklinik kerajaan, percuma.

Lagipun kesan meminum herba misai kucing  tidaklah seberapa.

Saya tidak teruskan misai kucing, tidak juga alluprinol.    

Jadi apa perlu saya buat untuk mengelakkan penyakit ini datang menyerang lagi?


Saya ingat pesan doktor supaya jaga pemakanan . Antaranya elakkan makanan organ dalaman seperti hati, mempedal, jantung, dan sebagainya. Elakkan makan kekacang dan sayur-sayur yang ada kekacang seperti bendi. Elakkan makan daging merah. Elakkan makan...... macam-macam lagi.


Saya am,bil nasihat doktor dan amalkan. Maka banyak yang saya tidak makan termasuklah makanan yang tidak masuk dalam senarai doktor. 


Maka selain yang dinyatakan diatas, makanan berikut saya elakkan:


Durian termasuk makanan yang ada bahan durian seperti tempoyak, ;limau dari segala jenis, asparagus, segala kekacang , kobis bulat, bunga kobis, kangkong, bayam, labu, daging merah, sup ekor, kacang panjang, ulam kacang botol, air kacang soya, telur, ikan bilis dan banyak lagi saya pun tidak berapa ingat. Tapi kadang-kadang terpaksa makan juga sayur dan masakan yang ada rencah ikan bilis. Tapi terlalu sedikit.


Alhamdulillah lama juga saya tidak lagi diserang oleh gout  sehinggalah semalam dan sekarang masih lagi belum sembuh sebab saya belum makan ubat.

Mengapa sekarang saya kena serang? 


Mengingat semula makanan yang saya ambil dalam bulan puasa ini.  Sebenarnya saya telah melanggar pantang. Makan durian-tapi seulas dua saja, makan kobis, sayur bendi, tempoyak, bunga kobis, telur- kerap sekali, daging- sedikit saja dan yang lain-lainnya. Maksudnya tiada yang pantang pagi saya semuasaya makan.


Jadi sebab itulah gout menyerang saya. Menyesal? Sedikit-dikit adalah tapi sebab salah sendiri, tanggong sendirilah.


Maknanya ubat yang paling baik untuk tidak diserang gout ialah dengan berpantang makan. Jangan makan senarai makanan yang saya nyatakan tadi. Cuma saya tidak dapat senaraikan kesemuanya.


Timbul pertanyaan: Kalau semua kena pantang apa yang nak dimakan? Betul juga soalan itu.


Namun saya jawab begini, ada lagi makanan yang kita boleh makan. Cuma pilihannya tidak banyak dan boleh menimbulkan jemu. Kalau mahu makan juga, rasalah sedikit saja, jangan ikut selera sangat.


Kita yang berisiko gout ini kenalah buat pilihan : nak kena serang sakit gout ke atau berpantang makan. Kalau pilihan pertama kita terimalah kesakitan gout itu. Kalau pilih yang kedua, kita korban kehendak selera kita.


Saya kena serang ini ialah kerana saya pilih yang pertama. Rasalah sendiri sakitnya. Dan sekarang saya sedang menahan kesakitan sambil membuat paparan. Sebab itu tidak teratur  apa yang saya persembahkan.


Dengan itu pohon maaf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan