Theflowersellingboy

Ahad, 20 Februari 2011

Sekadar Kenangan........2

                            ......... yousef kena buat exercise tak macam tokpa dah kena bypass



Aku menggeliat mendepakan tangan, membongkok dan tegak semula. Itu rutinku setiap bangun pagi. Buat exercise kecil. Tidaklah  lama, tidak melebihi dua minit. "Jangan tidak", kata orang. 

Jam digital yang  terletak bersaingan dengan tv berhadapan katil menunjukkan pukul 7.05 pagi. Yousef cucuku telah kembali kerumahnya di Ampang. Telah seminggu cucuku itu tidur ditengah diantara aku dan isteriku. Ummi dan ayahnya bercuti  selama seminggu di negara Kangaru. 

Isteriku bukan main seronok bila mendengar anakku Ira beritau untuk bercuti di Australia suami isteri. "Yousef tak pergi ......". "Beri mama jagalah", macam kilat isteriku memotong, tak sempat anakku Ira menghabiskan ayatnya. Memang itulah hasrat yang hendak disampaikan Ira, pucuk dicita ulam yang datang. "Duduk dengan Oma, Yousef ye", isteriku menyambug  membahasakan dirinya Oma sambil menghulur tangan mendapatkan Yousef.  'Lagi lama lagi bagus' itulah agaknya yang  diharapkan oleh isteriku. Maklumlah hanya ada seorang cucu.  Bulan depan InshaAllah dapat seorang lagi, senyum isteriku semakin melebar. Dah siap mencadangkan nama.

Oma lebih terkini  kata isteriku  seorang peminat filem dari seberang. Nenek boleh juga tapi , ah , Oma lebih sedap bunyinya kata isteriku meyakinkan diri  semasa kami berbincang apakah panggilan yang sesuai untuk kami berdua. Aku memilih Tokpa rengkasan dari datuk papa. Masing-masing hendak adakan identiti baru untuk menyambut cucu.

Aku melangkah malas menuju ke belakang rumah untuk mengambil mesin rumput kuasa elektrik.  Alangkah baiknya jika si Ah Chai , Cina baba tak sakit pinggang. Bolehlah beliau terus memotong rumput dengan mesin sangkutnya.Macam-macam kerja isteriku suruh si baba tu buat. Susun dan ubah -pindah pasu bunga. Hari ini disudut sana. Minggu depan disudut sini.. Kemudian pindah kesudut yang sama. "Jemu kalau ditempat yang sama" isteriku memberi tahu baba yang tersengeh setuju.

Empat tahun itulah kerja si baba dirumahku. Rajin sungguh. Tapi jangan ajak bercerita, semua dia tahu. Hal ekonomi ,politik, dalam negeri , luar negeri dan apa saja perkara, tidak jadi masalah. Tak bergeraklah penyapu ditangan mengumpul sampah. 'Tak lama lagi harga minyak naik" satu hari dia bercerita. " Macam mana baba tahu" tanya isteriku. "Tak percaya kita tunggu. Minyak naik, harga yang lain pun naik" nampak kekerutan mukanya, ada nada marah. "Jangan dengar khabar angin", sampukku yang berdiri disebelah isteriku,tidak bersetuju. Si baba diam mengorak langkah meneruskan kerja mengumpul sampah untuk dimasukkan dalam plastik hitam yang disediakan.

Biasanya begitulah, sibaba tidak pernah mahu berhujah denganku, segan agaknya. Kalau ada perbezaan pendapat beliau diam saja dan terus sambung kerja. Tapi kalau dengan isteriku tuhan sajalah yang tahu, sehinggakan kerja dapurnya terganggu.

" Minta maaflah saya tak dapat buat kerja lagi. Sakit pinggang".Isteriku tidak terkata-kata apabila mendengar keputusan sibaba itu. Nasib baik rumput dan pasu bunga telah disusun ubah seperti yang dipinta. Dua minggu lagi nak menyambut raya. Sibaba melangkah keluar menuju ke keretanya. " Terima kasih ba.  Raya nanti jemputlah",penghargaan isteriku kepada baba, wajahnya nampak sedikit kurang ceria.

Mesin rumput yang  kusorong kedepan telah sedia untuk dihidupkan.Tiba-tiba kedengaran  suara isteriku memanggil,ada panggilan talipon katanya. "Assalamualaikum" salamku kepada pemanggil sebaik memegang gagang talipon. Salam yang sama dibalas. "Eee apa kabar dah lama tak jumpa. Camne sekarang. Berapa cucu dah.". Soalan-soalan bertalu yang keluar dari mulutku kerana terlalu gembira mendapat panggilan dari kawan baik yang lama tak jumpa.  "Kalau sudi  jemputlah. Rumah kecil". Sambungku merendah diri. Gagang talipon diletakkan ditempatnya. "Siapa tu bang", isteriku mahu tahu. Aku tidak segera menjawab tapi melangkah menuju ke peti sejuk meninjau sesuatu ."Siapa tu bang", kali ni suara isteriku agak mendesak ingin tahu.

 "'Kawan sekolah dulu. Katanya nak datang  jemput anaknya kahwin. Buatkan sikit makanan, mee goreng ke", jawabku sambil berlalu naik keatas untuk mandi bersiap sedia menyambut tetamu yang lama tak jumpa.

Khabar cerita, Kassim kontraktor yang berjaya. Ketika ini menetap dibandaraya. Rumahnya tersergam diatas sebuah bukit katanya. Ada pengawal keselamatan. Wah hebat sungguh si Kassim. Sungguh tak sangka. Itulah yang dikatakan tuah ayam nampak dikaki, tuah manusia siapakan tahu. Dari segi pendidikan, 'elek', meminjam kata kata dalam bahasa Tamil. Peperiksaan darjah enampun tak lulus.

" Bang turun bawah. Dah sampai dah" . Isteriku memanggil.

.....bersambung..."Aku juga nak cari makan. Bukan kau sorang saja" cerita Kassim mengingati kesah lama .
"Jadi, jawapan yang kau tiru daripada aku dan kau pass pada Daud dan Minah dulu, kau kenakan caj
" tanyaku. Rupanya SiKassim yang buat duit. Aku dapat lima sen, dia dapat sepuluh sen. Siapa pandai!
"Patutlah kau jadi kontraktor",pujiku ."Kontraktor kelas F lah" sambong Kassim sambil menepuk bahuku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan