Theflowersellingboy

Sabtu, 26 Februari 2011

Menghadapi Pilihanraya dan Perbelanjaan Keselamatan.........Pemilhan Calun

Hari ini 26 Februari 2011 adalah hari penamaan calun bagi Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (PRK DUN) Merlimau di Melaka dan Kerdau di Pahang. Masing-masing parti yang bertanding, parti   Barisan Nasional, khususnya UMNO dan  Pakatan Rakyat, khususnya PAS telah pun mempunyai pilihan calun.
 
Kriteria yang utama dan pertama yang digunakan ialah calun yang boleh memberi kemenangan  iaitu yang boleh memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat kawasan yang diwakili.

Apa kah yang dimaksudkan perkhidmatan yang terbaik. Apa ukuran terbaik?

Adakah terbaik itu boleh diukur dengan melihat kekerapan ahli yang dipilih itu turun ke padang; hadir majlis-majlis anjuran masyarakat misalnya maljis perkahwinan, berkhatan beramai-ramai dan sebagainya; atau ahli itu dapat mencetuskan idea dan buah fikiran semasa perbahasan dan perbincangan dalam merangka sesuatu dasar atau ordinan/akta  demi faedah masyarakat yang diwaklili.

Banyak lagi boleh diperkatakan jika mahu berbincang apakah maksud calun yang boleh memberi kemenangan dan yang boleh memberi perkhidmatan terbaik.
 
Pada pendapat saya ada satu kritera yang tidak diberi keutamaan apabila memilih calun iaitu tahap kesihatan calun. Sepatutnya tahap kesihatan dijadikan syarat utama jika mahu menjadi calun. Bakal calun mestilah melalui/menjalanani pemeriksaan kesihatan/perubatan sama seperti seseorang  yang bakal memasuki perkhidmatan awam. Penjawat awam yang sihat akan dapat memberi perkhidmatan yang terbaik. Sama juga  dengan wakil rakyat, diperingkat  negeri atau parlimen.  
  
Tahap kesihatan akan memberi isyarat awal setakat mana kemampuan bagi seseorang calun yang dipilih itu dapat memberi perkhidmatan yang bermakna dan berkesan kepada masyarakat. Hanya yang sihat saja yang mampu memberi buah fikiran dan tenaga fizikal yang terbaik. Kalau selalu saja minta cuti sakit lebih baik jangan jadi calun.

Yang merisaukan ialah apabila tidak sihat kemungkinan untuk mengadakan satu pilihanraya kecil adalah terlalu besar. Yang merugikan ialah rakyat terpaksa menanggung perbelanjaan. Bukankah lebih baik wang itu digunakan untuk tujuan yang lebih produktif misalnya memperbaikki kehidupan rakyat, menambahkan lagi peruntukan biasiswa supaya dapat mengurangkan anak-anak kita berhutang

Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi calun dalam pilihanraya tentukan tahap kesihatan tip top. Populariti bukan sesuatu yang utama walaupun penting. Semoga kita sama-sama menfaatkan sumber wang yang terhad itu untuk kebaikan bersama. Yang tahu sihat hanya diri kita, tidak perlu orang lain beritahu.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan