Theflowersellingboy

Jumaat, 25 Februari 2011

KISS dan Warna-warna Islam


                                                     Inilah Rumah KISS Yang DiCadangkan.


1. Sebuah Kelab bagi mereka yang sentiasa sihat, sedang menerima rawatan bagi sesuatu penyakit, yang trauma, yang telah menerima rawatan dan pulih atau masih belum pulih sepenuhnya wajar ditubuhkan. Tujuannya ialah untuk ahli-ahli dapat membantu sesama mereka dengan menggunakan pengalaman, pengetahuan dan kemahiran serta  kedudukan dalam satu jaringan sosial yang melebar luas tanpa batasan warna kulit, geografi, agama, budaya dan bangsa.

2.. Kelab itu dicadang diberi nama Kelab Insan Sihat Sejahtera atau KISS. Perlembagaan KISS dalam proses 'drafting'. Belum ada Jawatankuasa Sementara atau protem commitee ditubuhkan.

3. Logo kelab telah direka bentuk yang mengambil motif bibir mengukir senyuman.

4. Cogan kata atau motto kelab juga telah tersedia. Ada dua bahasa yang digunakan iaitu Bahasa Inggeris sesuai dengan tujuan kelab yang bersifat global tanpa sempadan, boleh dihayati sebahagian besar penduduk dunia. Bahasa Melayu pula digunakan kerana menghormati Bahasa Kebangsaan Malaysia dan Bahasa Rasmi Negara dimana lokasi idea penubuhan kelab ini mula dicetuskan. Mottonya pendek dan menarik, mudah difahami. Ada beberapa motto yang telah difikirkan.Akhirnya satu motto telah dipilih yang mengambil ciri atau sifat yang 'berkekalan' atau bertahan lama. Sustainable. Motto dalam Bahasa Melayu berbunyi: SENYUM SENTIASA. Boleh juga disebut sentiasa senyum tetapi kurang berirama, tiada kelembutan dan kehalusan. Apabila diterjemah ke Bahasa Inggeris motto itu berbunyi : KEEP SMILING.

5. Bahasa Inggeris tidak pula digunakan bagi maksud menamakan kelab ini. Cukup dengan  KISS iaitu ringkasan dari nama Kelab Insan Sihat Sejahtera. Bukankah KISS atau CIUMAN itu datangnya dari bibir yang mengukir senyuman.

6. Warna kelab sedang dicari. Hijau, merah, putih, kuning, hitam, biru, jingga, merah jambu, ungu, cokelat, kelabu, perang. Tidak boleh dipilih hanya satu atau dua atau tiga, empat atau kesemuanya. Warna mesti yang terbaik. Isu pemilihan bunga ini masih tergantung. Otak menjadi buntu.

7. Dipejabat pos seorang yang berkulit hitam legam bergegas kekaunter bayaran apabila nombornya dipanggil. Bil ditangan jatuh tercicir. Kerani dikaunter bayaran ingin membantu' "Ane, itu bil ada jatuh lah. Ane bagi pegang kuat-kuat lah". Yang si hitam legam lantas membongkok mengambil bil yang terjatuh dan berdiri tegak semula. Kerani kaunter menyapa, "Selamat pagi". Orang Hitam Legam mula bersuara, "Assalamulaikum". Kerani kaunter bayaran tersipu-sipu pohon maaf. Orang Hitam Legam, "Islam tak pilih warna", berdesup macam halilintar menerubusi telinga sikerani, yang sekali lagi minta maaf. "Tak apa", jawabnya bersahaja. Dia faham, kerani tersebut tidak berniat untuk membeza. Ini pun bukan kali pertama yang didengarnya.

8. Pilihan warna telah ada. Islam Tak pilih warna.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan