Theflowersellingboy

Isnin, 21 Februari 2011

Sekadar Kenangan ......3

.............. tak payah buat kajian 'project viability' tokpa, nanti BB isap jari, tokpa dihambat pergi....



Seminggu selepas kembali ketanah air aku diarah  melapor diri kesebuah organisasi yang tidak perlu diberitau. Alhamdulillah, berjaya juga aku. Sekarang tambah satu lagi title  yang boleh mengekori di hujung namaku. Boleh juga aku tayang pada kawanku Osman, minta maaf, YB Dato'Osman wakil rakyat kampongku, kawan sekelas semasa di sekolah rendah dulu.Sungguh tidak disangka tuah Dato' Osman ini. 

Namun semua orang  sedia tahu, beliau sangat disukai ramai, pandai berbicara ,mesra sekali. Kerja gotong royong tidak akan berjalan kalau bukan Osman penggeraknya. Kalau salam bersalaman ini , belajarlah dari Osman. Tertibnya bukan main. Kalau bersalaman tiada seorang pun yang tertinggal. Tidak ada yang kecil hati.  Merendah diri pada yang tua, mencium tangan pada yang disayangi, apatah lagi martabatnya tinggi. "Begitulah caranya kalau kita hendak disayangi", bisik si Osman suatu ketika dulu.

 Setelah melapor diri dan berjumpa tuan besar, aku lantas kebilik ditingkat satu. Seorang pembantu sedia menunggu. "Assalamualaikum tuan aji. Selamat datang", dia mengenepi memberi laluan padaku. "Salam", rengkas jawabku . Pembantu terus mengekori sambil memegang sebuah diari. Aku terus melabohkan punggong diatas kerusi yang tersedia. Selesa rasanya tidak seperti kerusi dirumah sewa tempat belajarku dulu.

"Minta maaf tuan aji. Boleh saya buatkan nescafe atau tuan aji suka teh?" Macam masuk restoran gayanya. Tak seminit pun duduk  ada orang nak buatkan minuman. Ini sudah bagus. "Terima kasih. Saya tak boleh minum nescafe.....pening kepala. Teh pula banyak angin", aku jual mahal pula. Sebenarnya kalau minuman telah tersedia habis ku hirupnya. Pembantu menulis sesuatu dalam diari ditangannya itu. Kemudian diselak beberapa helaian muka sambil memandang padaku. Ada sesuatu nak dimaklumkan. Deringan talipon diruang kerjanya yang mendahului bilikku berbunyi. "Minta maaf", sambil beliau melangkah menuju ke bilik kerja. "Ya tuan . Nanti saya maklumkan", beliau datang kebilikku semula.

"Bos Besar nak jumpa. Sekarang", suaranya macam ada satu kerisauan. Sambil aku bingkas bangun, kataku  "OK'.  "Tuan aji....aaaaa minta maaf. Tak ada apa. Selamat berbincang". Langkahku seperti biasa menuju ke lif untuk ketingkat lima. "Bos Besar nak jumpa saya ke?" Soalan pertama kepada Pembantu Khas kepada Bos Besar sebaik aku diruang kerjanya. Beliau mengangguk kepala. "Tapi sekarang BB ada tetamu. Nanti saya cek boleh masuk atau tidak", beliau menuju kearah bilik Bos Besar yang dipanggil BB. Satu benda baru aku belajar hari ini. Panggil Bos Besar BB.

Sebaik muncul Pembantu Khas tadi, beliau mengangguk-anggukkan kepada sebagai isyarat BB bersetuju untuk aku masuk.

Pintu telah tersedia dibuka oleh Pembantu Khas. "Masuk..... masuk", tak sempat aku nak mengucapkan selamat pagi atau beri salam. "Saya kenalkan. Ini Timbalan Bahagian A yang baru, haji...lupa saya". "Haji Ai", sambungku membantu BB. "Dato' Yau", bingkas bangun tetamu BB itu, sambil menghulurkan tangan padaku. Ada sedikit membongkok. Aku dipersilakan duduk.

Aku diberitahu bahawa syarikat Dato' Yau ada mengemukakan satu cadangan untuk satu usahasama diantara syarikatnya dan organisasiku dalam satu projek yang menelan belanja mencecah bilion ringgit. Asas kerjasama ialah bahawa syarikatnya ada kepakaran dalam bidang yang dicadangkan. Modal tiada masalah. Bagi pihak organisasiku pula dapat mempermudahkan segala urusan yang berkaitan. Modal tak perlu ada. Malah sebanyak 30% equity akan diberi percuma.

Buku cadangan syarikat Dato' Yau itu diserahkan oleh BB kepadaku sambil menyatakan " you study lah dulu dan beri ulasan dan perakuan. Next week boleh?" Aku mengangguk. Siapalah aku nak mengatakan " No". Malah mengikut pengalaman diorganisasi sebelumnya, berkata 'I'll do my best' pun menjadi taboo.

Dato' Yau nampaknya ceria. Tersenyum manis. Aku mohon mengundur diri. "See you later. May be we have some drink...", beliau menyambut tanganku bersalam sambil sedikit membongkok.

Sampai dibilikku, Pembantuku tanpa dijemput masuk berdiri dihadapanku. Diari masih dibawa bersama. "OK tuan aji", perlahan suaranya semacam ada kerisauan. "OK", pendek saja jawabku.

---ikuti seterusnya untuk mengetahui dapatkah 'aku' menunaikan janjinya.. Bagaimana pula BB. Bagaimana Dato' Yau?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan