Theflowersellingboy

Rabu, 23 Februari 2011

Menghadapi Pilihanraya dan Perbelanjaan Keselamatan.......1

 ....negara kita kan aman, tak usahlah belanja banyak-banyak untuk keselamatan, nanti saya besar bolehlah dapat biasiswa sebab ada lebihan simpanan. Selamat bertanding bakal YB




1. Pengumuman Pengerusi Suruhanjaya Tan sri Abdul Aziz Mohd Yusuf bahawa SPR memerlukan peruntukan sebanyak RM45 bagi menguruskan pilihanraya Sarawak yang dijangka akan diadakan boleh menimbulkan berbagai  reaksi daripada masyarakat Malaysia.
2. Antara reaksi  adalah i) Dewan Undangan Negeri Sarawak (DUNS) akan dibubarkan dalam masa terdekat atau selewat-lewatnya tahun ini; ii)Jumlah peruntukan yang diperlukan itu adalah besar atau kecil dan tidak mencukupi;  iii) Ada yang tidak ambil peduli; iv)Mereka yang merasakan layak  menjadi calun untuk jadi YB perlu bergerak segera untuk melobi.
3. Bila Dewan Undangan Negeri Sarawak akan dibubarkan hanya dalam pengetahuan Ketua Menteri Sarawak dan Perdana Menteri. Banyak faktor diambil kira. Faktor yang pasti diambil kira ialah bolehkah Kerajaan yang ada, berkuasa semula selepas pilihanraya. Faktor ini yang dijadikan asas utama dengan melihat antara lain politik dan ekonomi semasa, mencari atau mengenengahkan calun yang dipercayai boleh menang (winable).
4. Namun SPR mesti 'sentiasa bersedia', seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi SPR supaya tidak terperangkap tanpa sedia jika DUNS dibubarkan. Antara persediaan yang paling penting ialah duit belanja sama seperti belanja kenduri kahwin. Yang berbeza, kenduri kahwin calun sudah tersedia ada tapi kadang-kadang disaat akhir waktu Imam nak memulakan akad nikah muncul yang lain pula. Tapi ini bukan kerja SPR.  Jangan pening kepala Tan Sri.
5. Adakah RM45 juta itu besar, mencukupi atau kecil dan tidak mencukupi?. Macam-macam pendapat dan pandangan boleh diberi bergantung kepada nilai dan kedudukan masing-masing pihak  semasa membuat sorotan.
6. Kita tidak pula diberikan pecahan perbelanjaan daripada jumlah RM45 juta itu. Dengan itu tidak mempunyai maklumat  perbelanjaan mengikut komponen misalnya untuk membayar elaun petugas, pengangkutan, sewa kapalterbang dan helikopter, sewa perahu, bot dan berbagai lagi.
7.Dalam pilihanraya diMalaysia, mungkin juga dinegara lain, urusan berkaitan dengan keselamatan amat penting dan diutamakan. Ini ada implikasinya dari segi keperluan kewangan.
8. Oleh kerana ianya sangat penting  dan utama saya beranggapan jumlah RM45 juta itu mestilah sebahagiannya bagi maksud perbelanjaan keselamatan, dan mungkin merupakan komponen terbesar perbelanjaan.
9. Kalau andaian saya itu tidak meleset ia membawa makna bahawa ada yang tidak kena kepada kita semua. Kita sentiasa menyatakan terutamanya kepada negara luar dan pelabur bahawa Malaysia sebuah negara yang stabil dan selamat. Perpaduan rakyat dikatakan 'intact'. Kita telah mengujudkan suatu suasana yang kondusif untuk segala bentuk kehidupan: untuk melancong, untuk melabur malah untuk menjadikan Malaysia sebagai Negara Kedua (your second home).
10. Tetapi hanya untuk beberapa hari, minggu atau bulan suasana itu tiba-tiba bertukar menjadi tidak selamat. Jumlah wang yang diperlukan bagi maksud itu menjadi penting dan utama. Mungkin ada orang mulutnya tidak ternganga atau perasaannya tdak merasa apa-apa kalau kita mengatakan penting dan utama. Tapi apabila digantikan perkataan-perkataan itu dengan nilai wang maka macam-macam akan ditanya, ada yang mulut terbuka ternganga-nganga.
11. Berasaskan bahawa perbelanjaan itu penting dan utama, jumlah perbelanjaan keselamatan itu adalah komponen yang paling besar. Kalau begitu ini dinamakan sebagai tidak menyalurkan atau menggunakan sumber kekayaan yang dikatakan sebagai 'scarce' kearah satu maksud yang produktif. Orang ekonomi kata, ketidakcekapan dalam menfaatkan sumber ( inefficiency in resource allocation).
12. Mengapa perlu jadi begini? Negara kita stabil dan aman. Kehidupan rakyat sentiasa berpadu, malah kita jemput orang luar menjadikan Malaysia sebagai negara kedua mereka.
!3. Semua kita rakyat Malaysia adalah bertangungjawab untuk menjawab soalan diatas. Saya tidak mahu menuding mana-mana pihak, rakyat umum, pemerintah atau pembangkang terlebih dulu. Tidak perlu tuding jari pada orang lain kerana katanya satu jari menuding orang, tiga lagi menuding pada kita. Anda bersetuju? Yang pasti saya tidak bersetuju.
14. Menuding jari amat perlu. Kalau tidak kita tidak dapat mencari sasaran. Sasaran itu perlu tepat .
15. Sasaran pertama saya ialah diri sendiri. Saya perlu berfikir mencari sebab mengapa jadi begini. Mengapa setiap kali pilihanraya negara kita yang begitu aman tiba-tiba diuruskan sebagai tidak aman. Mengapa perlu gunakan banyak wang bagi tujuan 'keamanan' dalam tempuh pilihanraya yang berlansung mungkin seminggu dua. Sedangkan kita ada keperluan-keperluan lain yang lebih penting dan utama misalnya peruntukan biasiswa kepada pelajar yang ketika ini sebahagian besarnya berhutang dengan PTPTN; mengadakan program atau projek mengatasi pengangguran dan sebagainya.
16. Jawapan yang dapat difikirkan adalah seperi berikut:
i)Pemilihan calun
ii)Konsep rakyat politik dan rakyat Malaysia
iii)Had tempuh perkhidmatan wakil rakyat
iv)Had tempuh perkhidmatan seseorang eksekutif terutama ketua eksekutif, Persekutuan dan Negeri
v)Had tempuh perkhidmatan ketua parti politik dan jawatan-jawatan utama.   

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan