Theflowersellingboy

Selasa, 1 Januari 2013

MELAYU: Jenama Pelbagai Guna

Memasuki tahun baru 2013,  saya ingin memulakan paparan dalam blog kecil saya ini membicarakan tentang Melayu.  Tajuknya ialah MELAYU: Jenama Pelbagai Guna. Tepat jam 12.01 pagi tahun 2013 cerita ini saya paparkan dialam maya.

Saya dahulukan dengan cerita ringkas tentang si penjual ubat jalanan. Saya lihat MELAYU : Jenama Pelbagai Guna ini mempunyai ciri yang sama dengan sipenjual ubat jalanan itu.


Antara kegemaran saya ialah mendengar bicara tukang jual ubat jalanan. Ternampak saja ramai orang berkumpul mengelilingi tukang jual ubat yang petah berbicara itu, saya dengan segera akan masuk menyempil dicela-celah para peminat penjual ubat jalanan itu. 

Oleh kerana saiz badan saya yang kecil, kerja menyempil dan mencelah itu mudah saja saya lakukan. Maka berada dihadapanlah saya mendengar kelentong sipenjual ubat itu.

Saya bukan saja mendengar kelentong si penjual ubat itu bahkan melihat dan memerhati dengan begitu tekun dan teliti perlakuan-perlakuan orang  yang turut sama dalam sessi tersebut.

Satu daripada tempat atau kawasan yang popular dengan penjual ubat jalanan ini ialah di Jalan Chow Kit. Itu dulu. Saya tidak pasti sekarang ini kerana sudah begitu lama saya tidak ke situ. 

Dan sekarang ini pun saya belum lagi berpeluang menghadiri sessi penjual ubat ini. Mungkin saya jarang merayap-rayap seperti pada usia muda dulu, dan mungkin juga perniagaan ini telah hampir pupus diganti dengan cara berniaga bentuk piramid yang lebih suka di panggil sebagai 'multi level marketing' atau sengkatannya MLM.

Namun saya tidak lupa akan satu perkara. Kesemua atau 100 peratus penjual ubat jalanan itu ada atau menggunakan formula menjual ubat yang sama bagi melariskan ubatnya.

Apa dia formula itu? 

Ubat yang dihebuh-hebuhkan itu boleh digunakan bagi mengubati apa saja jenis penyakit sama ada yang rengan-rengan seperti sakit berkudis, gatal-gatal, luka-luka kecil, demam mahu pun sakit yang berat-berat seperti darah tinggi, lemah jantung, kencing manis, hiv dan kanser. Semuanya boleh sembuh jika makan ubat dari si penjual ubat jalanan itu.

Para pendengar pada  awalnya kurang percaya tapi kepetahan kelentong si penjual ubat itu boleh merasuk orang itu percaya.

Tidak menghairankan kerana semua orang hendak sembuh dari penyakit. Jadi apa salah mencuba 'yang ini'. Harga pun murah.  

'Bukan kah agama kita mengatakan agar kita mesti berikhtiar sebab setiap penyakit ada ubatnya'. Itulah diantara ayat-ayat yang boleh melemahkan hati si pendengar. Lalu dengan segera menyeluk poket dan meminta si penjual satu peket atau botol ubat yang dimaksudkan. 

Formula penjual ubat ini sama saja dengan jenama Melayu yang mempunyai pelbagai guna. 

Sila ikuti paparan seterusnya atas tajuk: Melayu Jenama Pelbagai Guna.   
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan