Theflowersellingboy

Khamis, 24 Januari 2013

Dailog 2+1 Bekas PM Angkasa Maya

Pada 18 Ogos 2013 satu dailog mengambil tempat di Dewan Angkasa Maya  berikutan ketewasan yang dialami oleh kerajaan Buayanaga dalam perebutan kuasa diantaranya dengan perebut kuasa Pelitaraya pada tiga purnama yang berlalu. Dailog ini dianjurkan oleh ngongo penyokong Buayanaga  yang bertujuan untuk membelah dan menyiasat bagi mencari apakah penyakit-penyakit yang melekat sehingga boleh membusukkan darah daging Buayanaga yang menyahjauhkan manusia darinya.

Maka bersepakatlah ngongo itu untuk memanggil bekas-bekas perdana menteri Buayanaga yang terdiri dari satu bekas yang sudah lama bersara tapi masih lagi menunjukkan kebermayaannya, seorang bekas yang sesekali muncul seperti iklan biskut 'sekejap ada sekejap tiada', dan ditambah pula dengan seorang yang baru saja menjadi bekas, untuk menjadi ahli panel dailog.  Kebetulan, mereka ini masih hidup.

Bekas pm 2+1 ini dijangka dan dipercayai mempunyai daya upaya untuk  mengupas secara analatikal tentang isu ketewasan Buayanaga dalam perebutan kuasa itu. Semua manusia tanpa mengambil kira latarbelakang boleh turut serta. Lebih ramai, lebih banyak input yang boleh dikumpul untuk dibuat renungan dan diambil pengajaran untuk membangunkan semula kekuatan Buayanaga. 

Dailog bermula dengan  pengerusi dailog menjemput ahli panel naik ke pentas. Pertama, mempersilakan bekas pm 1, diikuti bekas pm 2 dan bekas pm 3.

Bekas pm 1 memberikan pandangannya selama 30 minit. Bekas pm 2 selama 20 minit dan bekas pm 3 selama 10 minit.

SESSI SOAL JAWAB

Pengerusi: Sekarang saya buka untuk memberi peluang kepada hadirin untuk memberi pandangan atau menanyakan soalan kepada ahli panel. Harap ringkas dan padat. Yes, that genteleman at the back. Please come forward......use the mike

Peserta belakang: Terima kasih pengerusi. Saya tujukan soalan ini......

Pengerusi: Your name please.

Peserta belakang: Sorry, I am Ahmad. Soalan saya untuk yang amat berbahagia bekas pm 2. Sir, with due respect sir , I myself  100 percent agree with you sir, but minta maaf Tun, banyak orang kata kita tewas sebab pm kita lembik. What's your view sir.

Bekas pm 2: Lembik?  Siapa lembik. Saya kah? No, no no you must be joking. You know jambatan bengkok? What happened? Siapa yang berani batalkan. Sayalah. Sampai ada orang sangat marah pada saya. Marah tak apalah. Sabotaj pula. Bila pilihanraya keluar parti. Bila saya berhenti masuk semula parti. That was the only reason kita kalah. Please ask former pm 1 for corfirmation. Thank you.

Pengerusi: Ada lagi. Any more question. Takkan satu saja. Yes, that beautiful  lady , please.

Perempuan cantik: Sheila. Thank you chairperson. My question to the recent former pm. Sir, maaf saya jika terkasar bahasa, with due respect sir, people said you have so many baggages to carry,  your own as well as others, including your other half. These made you weak and some said you were the weakest pm ever. So people got angry and voted us out. What say you sir.

The recent former pm: Baggage? The weakest pm ever? I agree and disagree with you 100 percent. First, can anybody here tell me mana satu pm malaysia having no bagagge?  Mention to me please. All the same. Cuma saya lebih demokratik dan terbuka. I did not dictate people. Not a dictator for sure. You know what I mean. Second,  mana boleh satu kapal dua nakhoda. I wanted to go to the east. Someone pulled the steering to go to the west. Rosaklah. Mana boleh menang macam ni. 
 
Pengerusi: Ok, any more question? Yes, pakcik in the centre. Your name please.

Pakcik duduk tengah: Nama saya Oka atau Orang Kena Auta. Maaf saya cakap Melayu. Nak cakap campur Melayu dan orang putih pun tak pandai. Soalan saya, saya tujukan khas kepada bekas pm nombol 1. Maaf jika saya terkasar bahasa. Yang Amat Berbahagia bolehkah beritahu kami semua mengapa yang amat berbahagia mendapat terlalu banyak gelaran bersifat negatif. Semua gelaran itu bermula dengan maha. Ada yang kata firaun dan ada yang kata zalim. Semuanya sifat seorang diktator. Sama ke dengan kata diktator yang disebutkan oleh bekas pm kita yang terbaru tadi.

Bekas pm 1: Anu, apa ni fasai gelaran kunuun saya ada banyak gelaran itu betoilah sebab saya buat macam-macam ikut cara saya. Acuan saya sendiri. Takkan lama pegang kerajaan saya dok melengong tak buat kerja. Itu bukan saya. Saya tak suka tidoq. Betoi tak? Ada orang masa mesyuarat pun tidoq.  Lagi satu apa ni, anuuu, alah lupa pulak dah, ya fasai diktator. Macam mana ada orang panggil saya diktator kunun, dengan isteripun saya takut. Betoi tak. Bekas pm terbaru mungkin setuju dengan saya. Cuma saya nak peringatkan kepada semua 'I did it my way, my own way'.
 
Lagu My Way pun mula berkumandang dalam dewan.


Sessi dailog pun tamat. Masing-masing orang keluarlah dari Dewan Angkasa Maya membawa kesimpulan masing-masing akan sebab musabab ketewasan kerajaan Buayanaga dalam mengekalkan kuasa yang telah direbut oleh Pelitaraya untuk berkuasa dalam tempoh tertentu.      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan