Theflowersellingboy

Ahad, 2 Disember 2012

Meramal Juara Piala Suzuki 2012: SIAPA JUARA

Negara mana yang akan menjadi  juara Piala Suzuki 2012?

Rakyat Malaysia harapkan Malaysia jadi juara sekali gus mempertahankan kejuaraan tahun 2010. Tapi dalam harapan ada kebimbangan di hati yang tidak mahu diluahkan. Kebimbangan ini memang berasas setelah melihat keputusan perlawanan di peringkat kumpulan B bersama Singapura, Indonesia dan Laos.

Malaysia kalah dengan Singapura 3 - 0 pada perlawanan pertama.
Malaysia menang dengan Laos 4 - 1 pada perlawanan kedua 
Malaysia menang dengan Indonesia 2 -0 pada perlawanan ketiga.
Akhirnya di peringkat kumpulan B , Malaysia memperolehi 6 mata menyamai Singapura tapi di tempat kedua kerana kalah dari segi perbezaan jaringan gol.

Maka Singapura dan Malaysia layak ke peringkat separuh akhir.
Kumpulan A pula yang terdiri dari Thailand, Vietnam , Filipina dan Myanmar telah lebih awal mengesahkan Thailand sebagai juara dan Filipina sebagai naib juara layak ke peringkat pusingan separuh akhir.

Di peringkat separuh akhir nanti Malaysia sebagai naib juara kumpulan B akan bertemu Thailand juara kumpulan A manakala sebagai juara kumpulan B akan bertemu dengan Filipina, naib juara kumpulan A. Perlawanan adalah secara timbal balik.

Saya ingin meramal pasukan negara mana yang akan jadi juara Suzuki 2012. Saya bukan pengamal professional bola sepak. Ilmu saya tentang bola sepak boleh dikatakan 'zero'. Tapi sebagai peminat terutama yang melibatkan pasukan negara , saya seronok buat ramalan untuk syok sendiri. Saya akan gunakan formula 'PSL' bagi menyokong ramalan saya itu.

Formula ini terilham kepada saya setelah menonton perlawanan-perlawanan yang berlangsung baru-baru ini bagi kedua-dua kumpulan.

Bagi kumpulan A, di peringkat awal saya telah meramalkan Thailand sebagai juara kumpulan. Saya percaya ramai yang meramal begitu. Naib juara, pilihan saya ialah Vietnam. Myanmar? Saya beri sedikit harapan tetapi tidak cukup untuk jadi naib juara.

Filipina? No, not the Philipine? Never. Tidak , tidak sekali-kalinya Filipina, pasukan belasahan di Asia Tenggara.

Apa yang telah terjadi? Saya di malukan oleh pasukan Filipina.

Di kumpulan B saya 'mengharapkan' Malaysia sebagai juara untuk mengelak bertemu dengan Thailand. Tetapi dalam hati ada kebimbangan yang amat sangat. Maknanya saya tidak yakin Malaysia mampu jadi juara kumpulan.

Malaysia naib juara?

Sebelum kalah dengan Singapura, saya terlalu yakin paling kurang Malaysia akan jadi naib juara kumpulan. Tapi bila kena 3 - 0, dengan Singapura, saya tidak yakin Malaysia boleh masuk separuh akhir.           

Kemudian Malaysia menang dengan Laos 4 - 1. Pulih sedikit keyakinan bahawa Malaysia ada harapan ke separuh akhir. 

Malam tadi, sah Malaysia layak ke separuh akhir bila kita kalahkan Indonesia 2 - 0.

Kali ini saya tidak merasa malu atas kebimbangan dan kurang yakin Malaysia mampu ke separuh akhir. Saya bangga atas kesilapan saya itu. Bahawa pasukan Malaysia telah membuktikan saya silap.
Sekarang siapa jadi juara?

Mengikut formula PSL saya tu, peluang pasukan yang bertanding untuk menjadi juara suzuki 2012 adalah seperti kedudukan berikut:

Thailand
Filipina
Singapura
Malaysia.     

Apa itu PSL?

P bermaksud physical, S ertinya skill dan L ialah luck.

Maknanya penentuan juara adalah atas dasar tiga faktor diatas.

Saya memberi wajaran (weightage) yang berbeza bagi setiap faktor itu. Bagi P wajarannya adalah 50 %, S 45 % dan L 5 %.

Dalam erti kata lain bahawa untuk menang dalam bola sepak , pasukan yang bertanding itu hendaklah dibarisi dengan pemain yang benar-benar secara fizikalnya cergas (fit). Melebihi 100% fit lagi bagus. Mental pun mustahak juga 'fit'.   

Begitu juga fizikal itu bermaksud mempunyai binaan badan yang tegap dan mampat, mantap dan tinggi. Dari segi tinggi, pemain Malaysia tidak sampai ke tahap ketinggian yang sesuai yang boleh menghasilkan kemenangan. 

Bagi saya paling kurang pemain itu mesti berketinggian 6 kaki. Kurang dari itu bukan satu material yang sesuai dan mampu bersaing dengan yakin  untuk membawa kemenangan.

Jadi dari segi P, wajaran saya untuk pasukan Malaysia hanya 35/50 saja.

Faktor kedua S iaitu skill atau kemahiran. Saya beri wajaran 35/45 untuk Malaysia. Sebahagian besar pemain bola kita ada kemahiran yang bersifat kompetitif . Kita mampu bersaing dengan kemahiran pemain dari Thai.

Ada masanya sesuatu pasukan itu cukup baik dari segi P dan S. Tapi kalah juga. Kekalahan seperti ini adalah disebabkan faktor nasib. Nasib tidak menyebelahi pasukan itu. 

Saya berikan semua pasukan yang bertanding wajaran penuh 5/5.

Berdasarkan apa yang telah saya tonton, wajaran yang saya berikan kepada setiap pasukan yang bertanding di peringkat separuh akhir ini adalah seperti berikut:

Negara                         Wajaran                 Jumlah  
                         P          S          L       

Thailand         45         40          5                   90
Filipina           45         35          5                   85
Singapura       43         37          5                   85
Malaysia        30         35          5                   80

Berdasarkan skor diatas bermakna Thailand diramal akan menjadi juara piala suzuki 2012. Filipina dan Singapura masing-masing mempunyai peluang yang sama. Jika nasib menyebelahi Filipina atau Singapura dan tidak menyebelahi Thailand, Filipina dan Singapura mempunyai peluang untuk jadi juara. Mungkin melalui tendangan penalti.

Malaysia? Nampak gaya formula PSL saya tidak menyebelahi Malaysia. Kalaupun nasib tidak menyebelahi Thailand, jumlah wajaran PSL Thailand masih mengatasi Malaysia.

Jadi Thailand adalah juara pila suzuki 2012, mengikut ramalan saya.
Sesungguhnya saya mengharapkan agar ramalan berdasarkan faktor wajaran PSL saya ini tidak menjadi realiti. Dan saya amat gembira dan berbangga formula saya itu tidak mengena.

'Malaysia menang dan jadi juara piala suzuki sekali lagi', harapan saya yang penuh dengan kebimbangan.     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan