Theflowersellingboy

Jumaat, 2 November 2012

Macam-macam Cara Untuk Bernikah

Tidak lama lagi cuti sekolah. Cuti yang paling lama bagi satu-satu tahun persekolahan. Waktu ini nanti majlis kenduri kahwin akan bertambah berbanding hari-hari yang lain. Pada waktu tidak bercutipun majlis kenduri kahwin sentiasa ada dihujung minggu, pada Sabtu dan Ahad. Apatah lagi jika pada musim cuti sekolah yang panjang. Boleh dikatakan setiap minggu kita mempunyai jemputan untuk ke majlis itu. Jemputan tak kurang dari satu.

Bercakap fasal kenduri kahwin ini saya teringat cerita tentang 'memegang'. Saya tidak pasti ditempat-tempat lain amalan 'memegang' ini menjadi satu dari cara untuk membawa seseorang itu untuk dinikahkan. Tapi ditempat saya, pada suatu ketika dulu, pada tahun-tahun enam dan tujuh puluhan pada abad ke 20, 'memegang' adalah satu kaedah 'anak jantan' bagi memilih jodoh. 

Sekarang kaedah ini telah pupus, termasuklah di kampong saya. Mungkin pemuda-pemuda sekarang banyak yang dah jadi 'lembut'.
Saya percaya semua orang tahu apa itu kahwin/nikah lari. Kita juga biasa mendengar kahwin di selatan Thai. Kahwin diseberang, merujuk kepada berkahwin dengan warga Indonesia. 

Perkahwinan diatas adalah juga dilakukan mengikut hukum syaraq. Maknanya sah dari segi syaraq. Tapi ada masalah dari segi undang-undang negara. Saya tidak mahu menyentuh lanjut hal itu.

Kahwin lari adalah bersebabkan tiada persetujuan keluarga. Pasangan masih berkeras untuk meneruskannya dengan falsafah: buang emak buang saudara ke lautan api hamba turutkan. 

Manakala mereka yang berkahwin/nikah di selatan thai secara amnya adalah terdiri dari lelaki yang telah berumahtangga yang ingin berkahwin lebih dari satu atau disebut poligami. Mahu kahwin lebih dari satu tetapi tidak dapat kebenaran dari isteri. Atau takut memberitahu isteri bagi mengelakkan peperangan rumah tangga atau diminta cerai. 

Jadi jalan keluar ialah pergi ke selatan thai kerana di sana telah sedia ada jurunikah untuk melakukan akad nikah dengan menuruti kehendak syaraq.

Tidak ada sesiapa yang berkahwin itu bertujuan mencari masalah. Semua mahukan kehidupan yang aman, bahagia dan disokong oleh keluarga terdekat. Tetapi perkahwinan melalui cara diatas rasa-rasanya lebih mendatangkan masalah tidak seperti yang diharapkan dalam sebuah perkahwinan. Diperingkat awal lagi sudah ada unsur-unsur kekecohan (kahwin lari) dan penipuan (tidak memaklumkan kepada isteri tua).

Oleh itu pilihan yang terbaik ialah berkahwin menurut adat dan adab yang telah diterima oleh masyarakat. Misalnya ada risik merisik diantara keluarga, dan jika didapati ada persetujuan dari kedua-dua pihak  maka dibuat pinangan dan seterusnya diadakan majlis pernikahan untuk merasmikan sah sebagai suami isteri disaksikan ramai orang.

Perkahwinan cara ini juga tidak terkecuali dari menghadapi masalah. Cuma tidaklah seburuk seperti kahwin lari dan kahwin di selatan thai kerana permulaannya adalah baik.

Namun bagaimana pula memegang? Dan apa itu memegang.
Memegang adalah satu usaha yang berani yang sanggup menerima risiko diri dicedera, atau bertarung nyawa demi mendapatkan orang yang dikasihi untuk menjadi isteri. 

Katakanlah A seorang pemuda yang menaruh hati keatas pemudi B. Dan mereka saling suka menyukai. Dalam masa yang sama ada pemuda lain yang mahukan si B. Oleh kerana dulu anak perempuan sentiasa taat akan kehendak ibubapa maka ianya akan menerima siapa saja pemuda yang dipersetujui oleh kedua ibu bapa walaupun beliau sudah mempunyai kekasih si A tadi.     

Apabila si B mendapat khabar bahawa ianya akan di pinang oleh pemuda lain katakan si C sedangkan pilihannya masih si A, maka dia akan memaklumkan kepada si A akan berita yang mendukacitakan itu. Tambah-tambah lagi si B menyatakan bahawa kedua ibubapanya bersedia menerima si C. Seterusnya dicabar si A untuk menghalang dari perkara ini berlaku jika mahu hidup semati.

Sudah tentu si A seorang lelaki yang tidak akan berundur setapak kebelakang. Dia perlu membuktikan bahawa dia mahu jadikan si B sebagai isterinya. Maka dia dengan pantas menyatakan 'langkah mayat ini dulu' jika ada orang yang mahu mengambil si B sebagai isteri. Kata-kata itupun tidak cukup untuk meredakan kerisauan si B . Lalu si B meminta si A datang ke rumahnya pada sebelah malam dan masuk ke dalam biliknya serta memegangnya erat-erat. Si B akan menjerit untuk menarik perhatian kedua ibubapanya.
   
Sekali lagi dengan pantas si B menyatakan kesanggupannya untuk hidup semati. Maka pada waktu yang dijanjikan si B akan membuka tingkap biliknya bagi memudahkan si A masuk. Si A memanjat ke tingkap dan terus masuk dan memeluk dengan erat si B. Si B pun menjerit untuk menarik perhatian ibubapa dan sesiapa saja yang ada di dalam rumah.

Si A telah menceroboh rumah orang. Apatah lagi masuk ke dalam bilik anak dara orang yang boleh mencemarkan nama baik kedua ibubapa.

Maknanya si A akan berhadapan dengan kemarahan tuan rumah. Dan kemungkinan dipukul dan dicederakan tidak dapat dielakkan. Tetapi oleh kerana pegangan dan pelukan si A itu terlalu kuat dan tidak mahu melepaskan si B, maka si A tidak akan di pukul. Tapi akan dimarahi dengan kata-kata yang kesat. Namun oleh kerana si A masih lagi tidak melepaskan si B maka jalan penyelesaiannya ialah ibubapa si B akan memberitahu ibubapa si A akan kejadian ini dengan niat untuk menjaga nama baik masing-masing. Ertinya mereka akur dengan pilihan anak-anak mereka. Maka dapatlah dua kekasih itu mendirikan rumah tangga. Caranya dengan berani masuk dalam bilik anak dara orang dan memegangnya denagn erat dengan niat tidak mahu melepaskannya.

Saya sendiri tahu kes seperti ini. Seorang sahabat yang sama-sama menjadi gembala lembu telah melakukannya dengan sahabat yang juga menjadi penggembala lembu. Waktu memegang itu beliau baru berusia 18 tahun dan belum ada kerja tetap. Yang perempuan berusia 15 tahun. Dan sekarang ini sahabat saya yang memegang itu telah mempunyai cucu lebih dari 30 orang. Anak-anaknya juga berjaya dalam kehidupan. Alhamdulillah.      
 
     
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan