Theflowersellingboy

Selasa, 15 November 2011

Wang Rakyat Amanah Kita

1. Saya terbaca kata-kata yang terpapar dalam sebuah logo sebuah jabatan kerajaan yang berbunyi "Wang Rakyat Amanah Kita". Saya tidak pasti apakah nama jabatan itu tapi saya berkeyakinan jabatan itu menguruskan hal berkaitan dengan kewangan.

2. Saya cuba memahami maksud atau mesej yang hendak disampaikan oleh kata-kata itu kepada warga kerja jabatan itu khususnya dan kepada orang ramai amnya.Lama juga saya memikirkan kata-kata itu. 

3. Akhirnya saya membuat kesimpulan bahawa kata-kata itu terbahagi kepada dua bahagian yang saling berkaitan. Bahagian pertama menonjolkan tentang 'Wang Rakyat'. Bahagian kedua pula tentang 'Amanah Kita'.

4. Jabatan itu adalah jabatan yang menguruskan kewangan. Wang itu bukan jabatan itu yang punya tetapi kepunyaan rakyat sebab itu dipanggil 'Wang Rakyat'. Maknanya kita termasuk saya ada hak untuk mengetahui bagaimana cara wang itu diuruskan dan untuk apa digunakan.

5. Jabatan itu pula hendaklah menguruskan wang itu secara yang beramanah sebab ianya 'Amanah Kita'. Maknanya setiap warga kerja jabatan itu dari peringkat atas hingga kebawah hendaklah tidak menyalahgunakan wang yang telah diamanah untuk diuruskan.

6. Kalau betullah tafsiran saya itu maka nampaknya ianya sesuatu yang amat baik sekali kerana jabatan itu mempunyai matlamat yang baik dalam menguruskan wang rakyat. Saya percaya setiap warga kerja jabatan itu akan melaksanakan tanggongjawab dengan penuh amanah selaras dengan kata-kata di logo jabatan itu.


7. Tapi mengapa kita selalu kedengaran tentang salah guna wang dalam jabatan-jabatan kerajaan? Saya tidak pula mengatakan jabatan yang ada logo itu kerana saya tidak ada maklumat tentang pengurusan kewangannya. Cuma dalam laporan Ketua Audit Negara perkara tentang pengurusan kewangan ini mendapat teguran yang utama. Banyak kelemahannya. Maknanya tidak amanahlah.

8.Kata-kata seperti itu yang terpapar dilogo sesuatu jabatan  baik juga sebagai mengingatkan kepada setiap warga kerja akan  tanggongjawab yang telah diamanahkan supaya tidak berlaku penyelewengan. Tapi kata-kata itu bukanlah sebagai hiasan untuk sedap di dengar saja sedangkan sikap, perbuatan dan perangai pekerja tidak ada ciri-ciri pekerja yang beramanah. 


10. Apa pun tahniah kepada jabatan itu yang telah sedia ada satu kesedaran kearah pengurusan wang rakyat secara beramanah. Harapan kita supaya salah guna wang misalnya rasuah akan dapat dielakkan.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan