Theflowersellingboy

Rabu, 9 November 2011

Suntikan Prolotherapy: Katanya Sakit.

Sudah hampir masuk sebulan saya megidap rasa kesakitan ditumit dan tapak kaki kanan. Terlalu sakit untuk memijak dan berjalan terutamanya semasa untuk memulakan pijakan. Ada masanya rasa sakit yang berdenyut sewaktu duduk atau tidak bergerak. Tapak kaki sentiasa rasa berbahang yang membuatkan saya suka memijak tempat-tempat yang sejuk untuk mengurangkan rasa panas ditapak kaki itu.

Saya difahamkan bahawa saya mengidap penyakit arthritis. Satu dari penyakit orang yang meningkat usia tua. Ubat yang biasa diberikan ialah ubat penahan sakit saja. Ada juga di rawat secara pembedahan.

Tapi saya tidak mahu kedua-dua cara itu. Maka saya 'google' untuk mendapatkan cara rawatan yang lain. Banyak maklumat yang saya telah dapati berkaitan sakit arthritis ini dan rawatan serta ubat-ubat yang boleh digunakan bagi menyembuhkannya. 

Satu dari ubatnya ialah sejenis minyak yang didakwa boleh menghilangkan kesakitan dalam tempoh 20 minit setelah disapu di tempat yang sakit. Saya dengan cepat membuat pesanan dalam internet kerana 'sample' pertamanya adalah percuma. Sebenarnya saya tidak yakin kemujarrabannya.


Dalam tempoh seminggu saya telah menerima pesanan tersebut iaitu dua peket kecil (  seperti uncang mengisi daun teh/rempah ratus) berisi 'kain putih' yang menyerap minyak. Dengan segera saya sapukan di tempat yang sakit dan mengharapkan dalam tempoh 20 minit nanti sakit saya itu akan hilang. 

Selepas tempoh 20 minit saya tunggu sehingga satu hari namun ianya tidak juga mengurangkan kesakitan barang sedikit pun. Jadi sahlah keraguan saya bahawa minyak ini bukan jawapan kepada penyakit saya itu.

Satu lagi bentuk rawatan dikenal sebagai prolotherapy. Rawatan ini melibatkan suntikan ubat ditempat yang sakit itu. Maka saya menghubungi sebuah klinik untuk bertanyakan  sedikit sebanyak  bentuk rawatan itu walaupun secara terperinci telah saya baca dalam internet. Sebenarnya yang saya hendak pengesahan ialah tentang  suntikan yang akan dilakukan itu sakit atau tidak. Mengikut maklumat dalam internet suntikan itu menimbulkan rasa kesakitan. Jawapan yang diberi mengesahkan bahawa suntikan itu menyakitkan. Ini merunsingkan saya.

Jadi  saya tidak pasti sama ada mahu menerima rawatan prolotherapy atau tidak   walaupun temu janji telah dibuat. Tujuan mendapat rawatan ialah untuk menghilangkan kesakitan. Tapi yang ini pula kena rasa sakit dulu, sembuh belum tentu. Agaknya jenis rawatan ini mempunyai konsep yang sama dengan konsep  orang Melayu dalam pantun/kata-kata: Berakit-rakit kehulu, berenang-berenang ketepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

Betul juga Ye! Takkan tidak mahu terima rasa sakit untuk menghilangkan kesakitan. Takkan tidak mahu berpenat lelah untuk dapatkan habuan.

Tapi kalau tidak baik macam mana? "Positiflah sedikit", hati saya memujuk untuk meneruskan temu janji bagi rawatan prolotherapy pada esok hari.

2 ulasan:

  1. so,mcm mane ngan suntikan prolotheraphy tu? dgn Dr.zul yer? sy pon suspected slipped disk ..tapi x wat MRI lagi.boleh email sy experience melakukan rawatan tuh..affa_mie@yahoo.com.sg
    terima kasih

    BalasPadam
  2. saya sikit bisa di tumit. mula pijak sakit pastu ok. kalu bhnti rehat dan jaln smula dis skit . pastu ok. mcmtu skit saya. mungkin xsama ngn anda. skrg rasanya ok. xtahu sama ada sbb rwtn itu atau baik secara natural.suntikn tu xlah skit sngt cuma saya gerun sja

    BalasPadam