Theflowersellingboy

Selasa, 22 November 2011

Malaysia lwn Indonesia: Indonesia Kalah Teruk

Pertemuan perlawanan akhir bolasepak diantara Malaysia dan Indonesia dalam Sukan SEA yang ke 26 yang dapat ditonton secara siaran langsong pada pukul 8.30 malam Isnin 21.11.11 berakhir dengan kemenagan kepada Malaysia 4 dan Indonesia 3 melalui tendangan penalti setelah berkeputusan 1-1 dalam tempoh perlawan selama 120 minit.

Tahniah kepada Pasukan Malaysia. Kepada Pasukan Indonesia saya ucapkan syabas kerana telah bermain sebagai sebuah pasukan bola yang berdisiplin dan professional dibawah tekanan dari para penyokong tempatan yang sebahagian besarnya 'menggila' tanpa perasaan malu dan beradab sebagai tuan rumah. Saya amat sedih sekali.

Kita tidak kesah dengan keghairahan mereka untuk menang. Kita juga boleh menerima segala sindiran dan kata-kata yang memandang rendah keupayaan pasukan Malaysia. Ingat tak semasa kali pertama berjumpa Malaysia akan kata-kata bahawa mereka menurunkan pasukan kedua hanya kerana merehatkan 2/3 orang pemain handal mereka pada perlawanan itu. Maka akibatnya mereka kecundang 1-0.

Kata-kata mereka itu saya tafsirkan sebagai memperlekehkan kekuatan pasukan kita. Itu tidak mengapa. Mungkin satu perang saikologi dalam permainan bagi menimbulkan rasa kemarahan pihak lawan yang boleh menyebabkan pihak lawan hilang tumpuan. Tapi sayang perang saikologi berbentuk provokasi itu memakan diri sendiri.

Banyak lagi provokasi yang kita boleh lihat. Antaranya saya terbaca satu kain rentang yang mahu mengganyang Malaysia seolah-olah kita musuh mereka yang mahu diserang dan di jahanamkan. Itupun tidak mengapa kerana hanya kain rentang saja. Mungkin itu cara mereka untuk menyatakan sokongan kepada pasukan sendiri supaya menganggap perlawanan dengan Malaysia sebagai satu peperangan. Dan anggapkan juga Malaysia sebagai budak-budak yang boleh dibuli. Boleh diganyang. Tidak mengapa kerana tidak jadi kudis.
Mungkin ada kata-kata lain atau sindiran-sindiran lain yang tidak dapat dilihat melalui tontonan di tv. Kalau ada dan jumlahnya banyak pun tidak mengapa.

Hanya yang tersentuh dihati apabila para pengulas sukan kita di Jakarta menyatakan bahawa mereka (Indonesia) tidak tahu untuk meraikan kejayaan pasukan lain terutamanya pasukan Malaysia apabila lagu kebangsaan negara ke udara. Mereka langsung tidak menunjuk tanda hormat. Perbuatan yang sungguh memalukan. Jadi tuan rumah berperangai macam itu? 
Mungkin mereka tidak faham makna 'sporting dan gentleman' yang perlu ada dalam semangat bersukan. Tidak mengapa. Tapi sebagai tuan rumah, tidak kiralah sama ada yang berkaitan sukan atau yang lain-lainnya, cara melayan tetamu bukanlah begitu. Tuan rumah bukan saya mengukir senyuman, menghulur tangan bersalaman mengeratkan tali persahabatan bahkan sanggup melebihkan tetamu dari diri sendiri. Agaknya cara mereka melayan tetamu sama dengan melayan hantu.

Saya tidak percaya cara mereka sampai begitu kerana saya selalu bertamu disana. Sebahagian besar mereka terlalu elok budi bahasanya. Jadi yang buat tidak senonoh ini memberi malu orang Indonesia saja.
Kita pun merasa sedih apabila pemain dan pegawai pasukan bola sepak kita terpaksa dikawal oleh pasukan keselamatan mereka dan menaikki kenderaan tentera- baracudda. Macam kita tawanan perang. Tidak mengapa juga demi keselamatan kita juga. 

Tapi tidakkah cara itu boleh ditafsirkan sebagai satu cara melindungi dari serangan orang yang suka mengganas yang dunia selalu menyebut sebagai 'terrorists'. Tidak mungkin rakyat Indonesia berkelakuan seperti itu terhadap warga lain apatah lagi warga asing itu adalah tetamu mereka.

Itupun tidak mengapa kerana kita diberi perlindungan. Bermakna pemerintah Indonesia adalah pemerintah yang bertanggongjawab.

Cuma apabila diberitakan bahawa berlaku pembakaran di kaunter tiket di stadium Gelora Bung Karno yang dilakukan bukan oleh orang Malaysia, bukan orang Singapura, tidak juga orang Thai, jauh sekali orang Brunai, Timur Leste, Kemboja, Vietnam , Myanmar, Laos dan Filipina semata-mata untuk menonton perlawanan diantara Indonesia dan Malaysia untuk merebut sebutir pingat emas (bukan emas pun) maka saya rasa itu sesuatu yang amat parah sekali. Bukan pada kita tapi kepada Indonesia sendiri. Ingat bukan stadium di Bukit Jalil tapi stadium di Jakarta.

Diberitakan juga mereka memasuki stadium secara berasak-asakan sehinngga mengakibatkan dua orang mati dan seorang kanak-kanak dalam keadaan kritikal. Ah terlalu amat sedih sekali hanya semata-mata mahu tonton Indonesia ganyang Malaysia sehingga mengorbankan dua nyawa rakyat Indonesia.

Maka akhirnya mereka kalah juga kerana berjaya memasukkan bola kurang sebiji dari pasukan Malaysia dalam peraduan tendangan penalti. 

Bola mereka kalah, semangat kesukanan pun kalah, jadi tuan rumah yang baik pun kalah.Yang menjadi kalah teruk adalah apabila mereka membakar kaunter tiket ,seorang kanak-kanak koma dan dua orang mati, kesemuanya Indonesia. Sesungguhnya Indonesia kalah teruk.

Malaysia jangan tiru. Jangan jadi begitu sebab kita juga nampaknya sudah ada unsur-unsur ke arah itu. Ingat peristiwa bakar bas?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan