Theflowersellingboy

Khamis, 3 November 2011

Begitulah Caranya Kalau Mahu Hidup Di Dunia

Saya menjemput para pembaca merenung akan ayat-ayat dibawah ini dan bersama-sama berkongsi pandangan akan tajuk :Begitulah Caranya Kalau Mahu Hidup Di Dunia?  


Saya hanya mahu memberikan sedikit pandangan saja secara ringkas.

Saya sengaja menggunakan tambahan 'lah' dari menggunakan 'kah' kepada perkataan 'Begitu' kerana saya berpendapat tambahan 'lah' itu lebih sesuai untuk memberi ruang bagi seseorang itu memberi pandangan yang tidak hanya mengambil satu pendirian saja. Ertinya kalau bersetuju tidak semestinya bersetuju semua. Begitu juga sebaliknya. Kita bukan diatas pentas pertandingan debat diantara pencadang dan pembangkang. Setiap pihak berhujah bermati-matian untuk menegakkan satu pendirian saja.

Ayat-ayat yang saya maksudkan berbunyi,
"Tiada kuasa tiada yang mahu sapa. Dengan itu dapatkan kuasa dengan apa cara dan kekalkan kuasa itu dengan cara yang sama kerana kuasa itu tidak ada istilah salah guna." Ayat ini ada sambungannya lagi dengan membuat rumusan bahawa "Begitulah caranya kalau mahu hidup di dunia".

Ayat yang pertama mengenai kuasa dan sapa. Ada kuasa kita akan disapa. 'Sapa' adalah satu pengakuan dari orang/pihak lain mengenai kewujudan diri kita . Maknanya diri kita diambil kira sebagai sebahagian dari mereka. Diri kita ada harga, ada nilai. 

Sapaan ialah mengenai harga diri. Mengenai ego kita. Sudah tentu hati kita tersentuh jika kita tidak disapa oleh kawan yang mengenali kita. Mungkin kita akan kecil hati atau merajuk atau marah atau pun benci dengan kejadian seperti itu. 

Kita perluaskan dan perincikan maksud 'sapaan' itu ianya akan merangkumi dan mencakupi hal-hal berkaitan pengakuan kewujudan kita yang dirasai (disedari), mendapat perhatian atau diberi perhatian, ada yang mahu berbicara dengan kita, kita dikenali, dirujuk, dipujuk, dirayu, disegani, dihormati, dikunjungi, diberi ucapan tahniah, ucapan takziah dan macam-macam lagi tidak hanya terhad kepada yang tersenarai itu saja.

Dan ayat ini mengatakan kita hanya disapa kalau ada kuasa.

Saya bersetuju dengan maksud ayat ini. Tanpa kuasa kita tidak akan boleh berfungsi atau memainkan peranan dalam kehidupan kita didunia ini. Kita tidak akan dapat faedah-faedah seperti yang disenaraikan itu. Antaranya ialah kita tidak akan disegani, dihormati, di rayu dan dipujuk  dan sebagainya semata-mata kerana kita tidak ada kuasa.


Saya percaya setiap dari kita mempunyai kuasa sama ada kuasa berdasarkan jangkaan peranan yang perlu kita mainkan  mahu pun kuasa yang kita dapatkan. Misalnya kita sebagai ketua keluarga. Sebagai ketua keluarga sudah tentu kita mempunyai kuasa keatas isteri dan anak-anak untuk membolehkan kita berfungsi. Misalnya memberi tunjuk ajar. Itulah jangkaan peranan yang diharapkan oleh masyarakat terhadap ketua keluarga.


Begitu juga dengan seorang guru atau ketua sesuatu organisasi. Mereka perlu diberi kuasa jika mahukan mereka berfungsi secara cekap, berkesan dan bermakna.


Jelas bahawa kuasa adalah perlu untuk kita disapa. Justeru itu kita perlu ada kuasa.


Ayat yang kedua pula ialah mengenai dapatkan dan kekalkan kuasa dengan apa cara sekali pun. 

Seperti yang dijelaskan bahawa kita mesti ada kuasa. Tidak juga menjadi satu kesalahan bagi kita mengekalkan kuasa kalau caranya betul yang menolak salah guna kerana salah guna ada dosa yang dibawa bersama. Misalnya secara rasuah, penipuan , manupulasi dan segala bentuk penyelewengan.   

Dengan demikian untuk kita menjalani kehidupan yang bermakna dan berguna didunia kita mesti ada kuasa. Tidak salah untuk mendapatkan kuasa. Tidak juga salah untuk mengekalkan kuasa. 

Tapi hubaya-hubaya jangan taksub sangat untuk berkuasa termasuklah terlalu lama mengekalkan kuasa kerana ianya membuatkan kita berkata "Begitulah Caranya Kalau Mahu Hidup Di Dunia". 

Kuasa adalah segala-galanya.Gila Kuasa. Orang gila tidak dapat membezakan diantara yang benar atau yang hak dengan yang batil/salah. Tidak tahu perbuatan salah itu ada dosanya. Sebab itu orang gila terlepas dari hukuman walaupun dia membunuh orang. Tidak siuman.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan