Theflowersellingboy

Selasa, 15 November 2011

Monyet (Beruk) dan Kelapa Dalam Industri Pelancungan (MOpaT)

Pokok-pokok Kelapa Di Tepi Pantai
Monyet (Beruk) Yang Boleh Diajar Memetik Buah Kelapa
1.Setakat yang diketahui Malaysia belum lagi menggunakan dua aset ini iaitu Kelapa dan Monyet (Beruk) dalam menambahkan lagi produk pelancungan negara. Saya berpendapat kedua-dua aset ini mempunyai potensi untuk dimajukan dalam industri pelancungan kerana kedua-duanya mempunyai kaitan yang erat dan amat menarik sekali. Beruk memerlukan pokok kelapa dan pokok kelapa memerlukan beruk.

2. Pada masa ini terdapat banyak beruk yang berkeliaran di taman-taman perumahan, sekolah-sekolah dan ditempat-tempat awam kerana tempat tinggal mereka telah dirampas oleh manusia bagi tujuan keselesaan hidup dengan pembinanaan berbagai jenis bangunan seperti rumah kediaman, kompleks perniagaan, kompleks rekreasi dan sukan, dan berbagai lagi jenis pembangunan.

3. Banyak juga beruk-beruk itu dibunuh kerana mengganggu ketenteraman manusia atau terbunuh digilis kenderaan semasa mahu melintas jalan.

4. Dengan demikian sewajarnyalah dimenfaatkan sebaik mungkin akan keadaan beruk yang berkeliaran itu dengan menjadikan beruk-beruk itu  sebagai pemetik buah kelapa. Ini bukan satu perkara baru kerana ianya telah dilakukan. Mungkin ada disetengah-setengah tempat di kampong atau pedalaman amalan memetik buah kelapa dengan menggunakan beruk ini masih diteruskan.

5.Maknanya beruk-beruk ini boleh dilatih untuk melakukan kerja memetik buah kelapa.

6. Di Malaysia dusun-dusun kelapa yang pokoknya tinggi melempai masih lagi boleh ditemui. Dan sekiranya pokok kelapa jenis yang tinggi ini berkurangan maka usaha untuk membiak jenis pokok seperti ini perlu dilakukan.

7. Maka beruk dan kelapa adalah satu gabungan yang terbaik untuk manusia menfaatkan dari segi menambahkan pendapatan melalui industri pelancungan. Banyak pekerjaan dapat kita wujudkan. 

8. Satu pembangunan berpekej boleh dimaju atau diusahakan dengan menggunakan beruk dan kelapa ini. Dapatkan satu kawasan seluas misalnya 5 ekar atau lebih dengan ditanam pokok kelapa tinggi.  Dapatkan juga beruk-beruk terutamanya anak-anak beruk yang mudah diajar untuk memetik buah kelapa. Dapatkan tenaga pengajar yang ada di kampong.


9. Maka pakej pembangunan yang boleh diusahakan anataranya ialah rumah rehat atau chalet untuk mereka yang mahu bermalam; jualan makanan yang mempunyai kaitan dengan kelapa iaitu  bahan utama atau bahan yang digunakan dalam makanan itu terdiri dari hasil kelapa seperti nasi lemak, satay, lemang dan sebagainya; jualan cenderamata dan hadiah hasil seni tangan; pertunjukan (show) kemahiran beruk memanjat kelapa dan memetik buahnya, hubungan antara beruk dan tuannya; dan pertunjukan kemahiran mengupas kelapa, memarut dan sebagainya.  

10. Saya percaya jika ada usaha yang bersungguh-sungguh dan dengan sokongan pihak kerajaan industri pelancongan berasakan beruk dan kelapa ini mempunyai potensi untuk maju dan dikembangkan. Perkembangan industri ini akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan.  Mereka yang pandai mengajar beruk untuk memetik buah kelapa yang kedudukan mereka sekarang ini hampir pupus akan berpeluang dipulihkan semula dan berkembang. Ada kemungkinan sebuah akedemi mengajar beruk memanjat pokok kelapa dan kemahiran-kemahiran yang lain boleh di tubuhkan


11. Yang paling penting ialah menfaat kepada si beruk itu tadi. Beruk itu tidak lagi berkeliaran kerana kita sudah menyediakan satu penempatan baru untuk mereka yang dahulunya kita biarkan saja walaupun kita telah merampas tanah air mereka.

13. Berjaya atau gagal projek seperti ini adalah bergantung kepada kesungguhan dan iltizam kita untuk memajukan lagi satu produk pelancungan. Sebenarnya projek seperti ini telah pun diusahakan di Australia dimana aset yang digunakan ialah kambing biri-biri dan kangaroo. Maka mengapa pula Malaysia tidak menfaatkan beruk dan kelapa sebagai produk pelancungan. Kita namakan pelancungan MOpaT: Monyet Kelapa Tourism (Monkey Kelapa Tourism).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan