Theflowersellingboy

Khamis, 10 November 2011

Mereka Sebenarnya Tahu , Cuma......

Dalam paparan saya bertarikh 08 November 2011 yang lepas atas tajuk 'Sifat-sifat Seorang Peraih Undi Pilihanraya' menyimpulkan bahawa peraih undi itu tiada masalah untuk melakunkan sifat-sifat sebagai seorang manusia yang terpuji pada masa dan ketika yang diperlukan.

Peraih itu boleh memperlihatkan dirinya sebagai  seorang yang baik hati, seorang penyayang, pemurah, yang prihatin, suka menolong dan membantu, berbudi bahasa ,sopan santun dan pandai menghormati orang . Seorang yang mudah mesra sehingga boleh mewujudkan rasa setiakawan.


Cuma peraih itu belum tentu boleh menjadi seorang yang amanah.


Namun amanah atau tidak , ianya bukanlah satu perkara yang kritikal bagi sebahagian pengundi-pengundi dalam menentukan sikap sokongan mereka semasa memangkah membuat pilihan wakil mereka. Bukannya mereka ini tidak mementingkan sifat beramanah itu. Mereka juga sukakan orang yang bersifat demikian.


Mereka juga tahu akan lakunan dan kepuraan si peraih undi itu.

Tapi mengapa pula mereka memilih peraih-peraih yang bersifat demikian?

Saya tidak mempunyai jawapan. Cuma , entahlah, mungkin hanya mungkin saja, mereka tercandu wang/bantuan/pertolongan. Maka buat seketika mereka menjadi khayal , hilang ingatan akan kepuraan-kepuraan si peraih itu. Apa tah lagi kebanyakan mereka orang yang susah-susah yang hanya ada maklumat dari satu sumber saja, dari yang memberi bantuan. Maka khayalannya berterusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan