Theflowersellingboy

Jumaat, 1 Februari 2013

Peminta Sedekah, Peminta Derma dan Kehilangan Wang Negara

Peminta Sedekah dan Peminta Derma ada hubungan langsong dengan  Kehilangan Wang Negara.
 
Mengapa adanya peminta sedekah?  Kerana adanya orang yang hidup susah dan daif.
 
Mengapa adanya peminta derma? Kerana wang atau harta sendiri yang ada bagi melakukan sesuatu kebaikan atau kebajikan tidak ada/tidak mencukupi, perlu didapatkan/ditampong dari sumber luar/yang lain.
 
Apa kaitan peminta sedekah dan peminta derma dengan kehilangan wang negara? Wang negara adalah khazanah yang perlu diuruskan untuk kebajikan negara dan warganya. Jika tidak diurus dengan baik dan jika berlaku kehilangan dengan apa cara sekalipun ianya merugikan negara dan rakyat. Yang terkesan sangat ialah peminta sedekah dan peminta derma kerana peluang untuk mendapat sumber kewangan menjadi  kecil.
 
Kenyataan-kenyataan diatas adalah satu logik yang mudah. Mudah difahami. 
 
Peminta sedekah adalah orang susah, orang miskin, sebahagiannya bergelandangan tiada tempat tinggal, pakaian kotor dan kehidupan tidak terurus dengan baik. Mereka perlu makan sama seperti manusia lain  atau makhluk lain. Mereka perlukan wang/bantuan.
 
Peminta derma walaupun tidak susah tapi perlu juga pertolongan kewangan bagi mengusahakan/mendapatkan sesuatu kebaikan/kebajikan.
 
Tapi malang sekali negara kita dalam tempoh sepuluh (2001- 2010) tahun telah kehilangan wang. kehilangan yang paling trajis sekali ialah hilang yang mengalir keluar dari negara secara haram. 
 
Berapa banyak pengaliran wang secara haram itu? Menurut laporan Global Financial Integrity jumlahnya ialah sebanyak US 285 billion dalam tempoh sepuluh tahun (2001- 2010).
 
Jika tidak berlaku kehilangan wang seperti itu, sudah tentu berbagai usaha dapat kita buat untuk menolong orang miskin itu. Jika kita lakukan dengan bersungguh-sungguh saya percaya bilangan orang yang meminta sedekah akan berkurangan dan dapat dihapuskan.  
 
Dan peminta derma dapat dikurang atau ditiadakan. Sebenarnya kita tidak perlu ada peminta derma yang sentiasa berkeliaran di pejabat, di R&R, di bank, di masjid dan dimana-mana tempat keramaian, memohon derma untuk mendirikan pusat/tempat pengajian agama Islam seperti surau, sekolah tahfiz, rumah anak yatim, masjid dan sebagainya.
 
Tiada orang miskin dan tiada peminta derma akan terhapuslah juga orang-orang jahat yang menggunakan kemiskinan dan kerja-kerja kebajikan untuk faedah jahat mereka. 
 
Begitulah kaitannya diantara wang negara yang hilang dengan hidup miskin dan kegiatan meminta derma. Lagi banyak wang yang hilang lagi banyak orang miskin dan peminta derma.      


Tiada ulasan:

Catat Ulasan