Theflowersellingboy

Selasa, 12 Februari 2013

Menara Kuala Lumpur: HOW TO SAY WELCOME AND THANK YOU IN YOUR MALAYSIAN LANGUAGE?

Pada hari kedua Tahun Baru Cina , Selasa 11 February 2013 kami sekeluarga mengunjungi Menara Kuala Lumpur diBukit Nanas. Ini adalah kinjungan kedua saya dan isteri selepas lebih dari 20 tahun melakukannya. Tapi kunjungan kali ini agak berbeza sedikit. Sekarang kami suami isteri telah mempunyai dua orang cucu lelaki masing-masing berusia menghampri tiga dan dua tahun. Dalam kunjungan ini hanya disertai cucu yang menghampiti 3 tahun beserta kedua ibubapa  dan emak saudaranya. Cucu yang seorang lagi berada di Bandung, Indonesia makan angin bersama ibubapa, atuk dan opah serta bapa dan emak saundara.


Kain Rentang   MENARA KUALA LUMPUR dalam tulisan Rumi dan Jawi
Harga tiket bagi dewasa RM29.00. Bagi pasangan suami isetri diberi diskaun RM3.00 satu pasangan. Warga emas seperti saya dan isteri RM19.00
Bergambar Sekeluarga. Yang kecil tangannya dipegang oleh umminya Ira itu ialah Yousef Imran. Bapanya Yad yang ambil gambar.
Yousef menuruni bukit meninggalkan Menara Kuala Lumpur menuju tempat letak kereta. Bukan main fokus lagi Asyef berjalan menuruni bukit dengan memegang cap dan jaguar. Patutnya cap dikepala,tapi dipegangnuya. Maklumlah sekarang ni musim panas diKhatulistiwa. Kalau musim sejuk, sudah tentu tak cukup dengan cap sekeping tu saja. kena pakai baju tebal.
Seorang pelancung dari kepulauan Hawaii bergambar kenangan berlatarbelakangkan ucapan alu-aluan yang tertilis pada banner yang tergantung disebatang tiang. Saya hanya faham hanya dua dari empat bahasa yang diguanakan iaitu perkataan yang diatas sekali,' welcome' -bahasa Inggeris yang ertinya Selamat Datang dalam Bahasa Melayu; dan perkataan no.3, 'willkommen'- bahasa Jerman yang ertinya pun selamat datang juga. Saya tidak tahu bahasa apakah perkataan yang dieja dengan 'bienvenue' dan 'vienvenido'. Mungkin dari bahasa Sepanyol dan Portugis? Tapi saya pasti ertinya juga selamat datang.
 
Pelancung ini juga berminat merakamkan kata-kata yang membawa erti Terima Kasih, seperti yang tertulis di banner di belakangnya itu, yang saya terjemah dari bahasa Inggeris 'Thank you' dan bahasa Perancis 'Merci'.  Perkataan 'Vieten Dank' , saya kurang pasti dari bahasa apa. Saya agak mungkin bahasa Jerman. Dan 'Gracias' , mungkin bahasa Sepanyol.
Saya sempat juga berbual pendek dengan pelancung itu. Secara amnya beliau terlalu memuji tentang Malaysia terutama tentang masyarakat yang berbilang kaum yang dapat hidup dalam keadaan harmoni dan persekitaran Malaysia yang dikatakan bersih. Saya tersenyum dengan pujian itu sambil mengucapkan ,' Thank you sir. Hope you will come again in the near future". Sehabis saja saya berkata, pelancung itu bertanyakan sesuatu yang saya tidak sangka, yang menjadi minat kepadanya sebagai pelancung. "Excuse me sir, what shall I say 'welcome' and 'thank you' in your native words, your Malaysian language?" Dengan cepat mata saya memandang ke arah tulisan yang dipaparkan di banner yang tergantung itu. Saya naik malu apbaila perkataan Melayu yang ditanya itu tiada tertulis. Saya terkedu diam membisu buat seketika. Tapi apabila saya hendak memberitahu perkataan-perkataan yang ditanya itu, pelancung yang baik itu bersuara lembut, "I like to collect souvenirs whenever I visit foreign countries. And one which I will never forget to add to my collections is the greeting words of the people of the host country, such as welcome and thank you".

Dengan malu-malu saya pun memberitahu, "Selamat Datang for welcome dan Terima Kasih for Thank You". Pelancung itu menoleh melihat banner di belakangnya kalau-kalau ada tertulis perkataan itu. Matanya terbeliak besar, 'tak jumpa pun', mungkin itu yang membuatkan matanya terbeliak besar.

Macam mana kita rakyat Malaysia, khususnya pihak berkuasa yang mengurus Menara Kuala Lumpur, tak perasan ke akan keperluan pelancung tentang bahasa kita untuk dijadikan sebahagian dari kumpulan suvenir mereka? Kalau tak mampu tulis banyak-banyak, tulis selamat datang dan terima kasih pun sudah menjadi satu daripada produk sebagai galakan pelancung untuk datang ke Malaysia. Bertambah lagi kantung kita. Meningkat juga sumbangan sektor pelancungan kepada ekonomi negara kita.

Kalau tak perasan juga pentingnya bahasa sendiri pada pelancung, BELIAKKAN MATA LUAS-LUAS , TENGOK BANNER ITU SEMULA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan